آیت الله مکارم شیرازی خطاب به وزیر بهداشت: قاطعانه خواسته های مردم را دنبال کنید

آیت الله مکارم شیرازی خطاب به وزیر بهداشت: قاطعانه خواسته های مردم را دنبال کنید

آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید با تاکید بر اهمیت موضوع طرح تحول نظام سلامت، گفت: مردم به این طرح امیدوار شدند، تاکید ما این است که طرح تحول سلامت نباید قطع شود اما باید اصلاح و مشکلات آن رفع گردد.

به گزارش ایرنا از دفتر آیت الله مکارم شیرازی، وی عصر پنجشنبه در دیدار وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، خطاب به وزیر بهداشت با تاکید بر این که طرح تحول سلامت و اصلاح اشکال های آن را جدی بگیرید، افزود: شما با رای بالای نمایندگان مجلس وزیر شده اید و باید قاطعانه خواسته های مردم را دنبال کنید.

وی ادامه داد: هرچند مشکلات مالی و بودجه ای وجود دارد، اما باید به گونه ای برنامه ریزی کنید که مردم در این زمینه کمتر دچار مشکل شوند.

طرح تحول نظام سلامت از اردیبهشت ماه سال 93 در کشور اجرایی شد و تاکنون این طرح در چهار مرحله اجرا شده است که شامل درمان، بهداشت، اصلاح تعرفه های پزشکی و اصلاح نظام آموزش پزشکی است.

آیت الله مکارم شیرازی در ادامه موضوع پیشگیری را مقدم بر درمان دانست و تصریح کرد: باید با استفاده از ظرفیت رسانه ملی و دیگر رسانه ها و بهره گیری از ظرفیت هنر آموزش های لازم را به مردم و جامعه ارائه دهید.

وی، بزرگان اسلامی را در زمینه طب صاحب نظر دانست و ابراز داشت: اگر تاریخ علم را جزو دروس دانشگاهی قرار دهند معلوم می شود که بزرگان ما در زمینه طب و علوم دیگر حرف های مهمی برای گفتن داشتند و کتب بوعلی سینا سال ها در مراکز و دانشگاه های غرب تدریس می شد.

وی اظهار داشت: دانشمندان مسلمان در زمینه علوم و در عرصه های مختلف جزو پیشگامان بوده اند؛ اما در دورانی نیز به دلایل مختلف دچار عقب ماندگی شده ایم، این مساله باید به درستی آسیب شناسی و برای نسل جوان و دانشجویان تبیین و جبران شود.

این مرجع تقلید همچنین با اشاره به موضوع طب سنتی گفت: طب سنتی ما قابل حذف نیست، پنج هزار سال دانشمندان تجربه و ایده های خود را روی هم گذاشتند، این طب نقاط قوتی دارد و نباید به کلی آن را رد کرد.

آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: شاید عیب این است که افرادی بدون صلاحیت های لازم وارد میدان طب سنتی شده اند، باید برنامه ریزی شود که افراد واجد صلاحیت وارد این صحنه شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که نباید چشم و گوش بسته دنبال غربی ها باشیم، ابراز داشت: ما خطوط قرمزی داریم که نباید در این زمینه کوتاه بیاییم.

وی اضافه کرد: کتابی به نام سلامت در سال 2015 منتشر شده که به ظاهر برگرفته از نوشته های غربی هاست و بسیاری از خطوط قرمز ما را در هم شکسته و پیشنهادهای نامعقولی در آن دیده می شود، دوستان ما آن را بررسی کرده اند و نقاط ضعفش را یادداشت نموده اند که به جنابعالی می دهیم تا دستور دهید مورد بررسی قرار گیرد.

آیت الله مکارم شیرازی در پایان با اشاره به آمار بالای تلفات مرگ و میر ناشی از استعمال مواد دخانیات، تصریح کرد: طبق اظهار نظر افراد مطلع بیش از صد بیماری از سیگار و مواد دخانیات نشات می گیرد و در سال 40 هزار تن در کشور ما بر اثر دخانیات جان خود را از دست می دهند؛ از سوی دیگر پایین آمدن سن استعمال سیگار نیز نگران کننده است؛ وزارت بهداشت باید در این خصوص چاره اندیشی کند.

سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امروز در سفر به شهر مقدس قم با شماری از مراجع تقلید دیدار و گو کرد.

 

منبع:                   

کدمطلب:


خط مشی احیای سلامت در بازنشر مطالب مندرج در دیگر منابع

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. ای کاش علمای بزرگوار در خصوص لزوم استفاده از آرد سبوسدار هم حساسیت نشان می دادند. در حالی که آرد سفید که مغز آن یعنی سبوس گرفته می شود تبدیل به یک ماده غذایی بسیار مضر برای کل سیستم گوارش می شود و چه بسا دلیل شیوع بسیاری از بیماری های گوارشی در کشور ما طی سال های اخیر حذف سبوس این ماده ارزشمند از آرد و نان است. نمی دانم چرا هیچ کس در این کشور کاری نمی کند و هیچ اعتراضی نمی شود. الان خود کشورهای توسعه یافته به اهمیت سبوس تاکید می کنند و این در حالی است که در کشور ما از حدود 20-30 سال گذشته آردها بدون سبوس هستند. واقعا نمی دانم چه دست های پشت پرده ای در گذشته روی حذف سوس از آرد در کشور ما کار کرده. متاسفانه من خیلی پیگیر بوده ام و به همه سایت های دولتی مربوط به بحث غذا و … سر زده ام. جهاد کشاورزی، سازمان غذا و داروی علوم پزشکی و …. امکان هیچ اعتراضی نیست و کسی دلش به حال این ملت نمی سوزد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا