اسهال در کودکان

#اسهال_در_کودکان

همان طور که قبلاً ذکر شد اسهال بیشتر در کودکان، وقت نیش زدن دندان ها و یا در اثر سرما در هنگام قنداق پیچی کودک و یا در اثر گندیدن شیر مادر در اثر صفرا و یا بلغم، پدید میآید. نشانه اسهال ناشی از صفرا،زرد لیمویی بودن مدفوع و بوی تند ان و خروج آن بدون توقف میباشد و اما نشانه اسهال ناشی از سرما و بلغم، سفید بودن مدفوع و حباب گونه بودن آن باشد و اگر بلغم لزج نباشد، مدفوع به سرعت خارج می شود.
درمان اسهال این است که به کودک گلاب و یا آب سیب و یا آب انار به همراه نعناع داده شود و باید خاکستر استخوان ” را در آب حل نموده و یا خمیره را در آب حل کرده وپس از صاف کردن یک ششم درهم خاکستر استخوان را به آن افزوده وسپس یک سوم درهم مازو ونیم درهم زعفران با آن آمیخته وبه کودک خورانده شود.
علت هر چه که باشد خواه بلغم ،باید به کودک هشت درهم مازو با آب انجیر ویا ربع درهم کندر داده شود.
✳درمان اسهال بدین گونه است که باید از تعداد دفعات شیردهی کودک کاسته شود و استفراغ آنان به دقت بررسی شود و در صورتی که بوی تندی داشته باید و در آن خلط دیده شود در چنین حالتی به میزان یک ششم درهم کندر را با سه درهم سداب مخلوط کرده و ساییده و با گلاب درهم آمیخته و به کودک خورانده و یا این که مادر کودک کمی زیره و سماق در دهان کودک نهد و یا این که نصیحت می کنم که به کودک آب انار همراه با نعناع یا گیاه دیگر دهد که من آن را تجربه کرده ام؛ و یا این که نیم درهم چوب مصطکی” و یک ششم درهم مازو را ساییده و با هم مخلوط کرده و با گلاب و اندکی خزه یا طحلب درهم آمیخته و قبل از شیر دادن به کودک خورانده شود.
بر روی معده کودک مرهم زیر مالند: به یک اندازه مصطکی، صبر و درخت النطوکندر و نان برشته را مخلوط کرده و بر روی معده قرار دهند، این درمان، درمانی مجرب برای استفراغ و سیلان لعاب دهان کودکان باشد. اگر بوی استفراغ تند باشد ولی اسیدی نباشد و حرارت بدن کودک متمایل به طبیعی باشد و رنگ رخساره به زردی گراید در چنین حالتی به کودک میوه «به» و یا انجیر دهید.

✅پی نوشت:
خمیره:خمیر ترش

? منبع: رساله پزشکی کودکان، ترجمه دکتر احسان مقدس، ص۴۵-۴۶-۴۷.

کدمطلب: 961213 5pc

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. سلام پسر سه ماهه ام درحال دندان در اوردن هست و هربار ک شیرمیخوره یا یکی درمیان ب حالت اسهال مدفوع میکنه هم زرد بوده هم سبز داره لاغر میشه و چون شیرخوار هست نمتونم هرچیزی بهش بدم.چکار کنم ؟؟؟

    1. با سلام و احترام
      لطفاً برای عضویت در گروه های مجازی خانواده بزرگ نگاه احیای سلامت (مورد تایید حکیم دکتر روازاده) جهت پرسش و پاسخ طبی و دستیابی به پاسخ سوالات خود؛ شماره زیر را در تلفن همراه ذخیره و یک پیغام در سروش و یا تلگرام به آن ارسال نمایید.
      09907600160
      گروه مديريت سايت

    1. باسلام و احترام
      برای رفع اسهال خوردن اسفند نافع است.
      اگر زیر 12 سال باشد یک قاشق مربا خوری اسفند را در دهان بریزند و با آب قورت دهند.
      همچنین برای کودکانی که غذا می خورند یک قاشق مربا خوری اسفند را داخل یک لیوان آب ولرم یا آب جوش بریزید و بعد از ده دقیقه آنرا صاف کنید و از آن آب را میل کنند.
      گروه مدیریت سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا