امام رضا علیه السلام در رساله ذهبیه فصل بهار را اینگونه توصیف می فرماید

بر اساس گاهشماری رومی ماه آذار تقریبا مصادف با فروردین ماه شمسی است که سی و یک روز دارد. امام رضا (ع) برای این ماه که از بیست و سوم اسفند تا بیست و سوم فروردین را شامل می شود توصیه های بهداشتی و تغذیه ای مهمی داشته و بایدها و نبایدهای مخصوص این ماه را متذکر شده اند.
امام رضا علیه السلام در رساله ذهبیه فصل بهار را اینگونه توصیف می فرماید: اما فصل الربیع فانه روح الزمان و اوله اذار و عدد ایامه ثلثون یوما و فیه یطیب اللیل و النهار و تلین الارض و یذهب سلطان البلغم و یهیج الدم و یستعمل فیه من الغذاء اللطیف و اللحوم و البیض النیمبرشت و یشرب الشراب بعد تعدیله بالماء و یتقی فیه اکل البصل و الثوم و الحامض و یحمد فیه شرب المسهل و یستعمل فیه الفصد و الحجامة.؛ فصل بهار روح زمانها است و اول آن ماه (آذار) است و شماره روزهایش سى و یک روز است‏ در این ماه شب و روز پاکیزه است زمین نرم مى‏شود استیلاى بلغم از بین میرود و خون به هیجان مى‏آید، در این ماه غذاهائى که خورده مى‏شود باید سبک و لطیف باشد، غالبا خوراک در این ماه از گوشت و تخم مرغ نیم برشت نباید عارى باشد و شربتى که وصفش خواهد آمد بعد از تعدیلش بوسیله آب نوشیده مى‏شود. از خوردن سیر و پیاز و ترشى تا اندازه در این ماه باید پرهیز کرد. نوشیدن مسهل و استعمال فصد و حجامت در این ماه پسندیده است.
بسم الله الرحمن الرحیم همانطور که در بالا اشاره شد معادل فروردین ماه در تقویمِ ماه های رومی ماه آذار رومی می باشد . همانطور که حضرت رضا در رساله ذهبیه میفرمایند فصل بهار فصل اعتدال می باشد و در آن زمین نرم شده و از آنجایی که سرما باعث سفتی بدن نیزمیشود که علت آن خون خام ودر کل غلبه بلغم در فصل زمستان می باشد. با شروع فصل بهار سفتی بدن نیز از بین می رود و بدن نرم شده و بلغم ذوب شده،لذا غلبه دم و یا هیجان خون به وجود می آید؛ (نکته مهم : ) یک قاعده کلی که ما در طب اسلامی داریم این است که هرچه صفرا بالا رود غلبه دم کاسته شده و هیجان خون کم می شود و بلعکس؛ هر چه صفرا کمتر شود هیجان و غلبه خون بیشتر میشود.و از آنجایی که خوردن سیر و پیاز و ترشیجات باعث کاهش صفرا شده لذا هیجان خون بیشتر شده و این بسیار خطرناک بوده و ممکن است باعث سکته و یا مرگ فرد شود.لذا حضرت رضا در فروردین ماه که تقریبا همان ماه آذار میشود و مدتش ۳۱ روز می باشد، از خوردن سیر و پیاز و ترشیجات منع نموده اند اما در عوض با توصیه به حجامت و فصد باعث از بین بردن هیجان و غلبه خون و دم در بدن شده اند.

 

منبع:  حفظ الصحه و سیاست المدن، موسی بن علیرضا ساوجی، ترجمه متن رساله الذهبیه،ص 43                

 


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا