برخی تدابیر پیشنهادی برای رفع یبوست بارداری

❇️یبوست، امّ الامراضی است که در دوران بارداری تبعات منفی مضاعفی را به دنبال دارد؛ برای مثال یبوست به راحتی می‌تواند منجر به لکّه بینی یا خونریزی مادر و حتی سقط جنین شود؛ در حالی که اغلب دیده ایم که حتی متخصصین زنان و زایمان نیز به هنگام بروز چنین مشکلاتی از آن غافلند؛ و حال آن که بسیاری از مواقع تنها با درمان یبوست، مشکل زن باردار مرتفع خواهد شد.

❇️برای درمان یبوست در زنان باردار باید حتّی المقدور از دستورات ساده غذایی مثل افزایش مصرف میوه و سبزیجات، پیاده روی سبک و مانند آن‌ها بهره گرفت و تنها در صورت ضرورت از ملیّن های ملایم استفاده کرد. برخی از این راه ها عبارتند از:

1ـ خوردن روزانه ۲-۱ عدد زردک آب پز.
2ـ خوردن خیسانده آلو، انجیر خشک یا برگه ها (البتّه در صورت تحمّل گوارشی).
3ـ روزانه یک قاشق مربّاخوری خاکشیر را در یک استکان آب ۵-۴ دقیقه آرام جوشانده، شیرین نموده میل کنند.
4ـ مصرف خیسانده سبوس گندم.
5ـ مصرف ترنجبین.
6ـ مصرف روزانه چند قاشق روغن بادام شیرین یا روغن زیتون.
7ـ به طوركلي مصرف انجير، زيتون، انگور، عسل، انار، سيب، مويز، به، گلابي، بادام و خرما در بارداري توصيه مي گردد. (در حد متعارف و به طور متناوب)

🔰اگر با دستورات فوق و اقدامات مشابه، یبوست زن باردار درمان نشد می‌توان از ملیّن های ملایمی مثل گل سرخ یا فلوس بهره گرفت؛ امّا مصرف ملیّن های قوی مثل سنا یا روغن کرچک در این دوران ممنوع است روغن کرچک زایمان را تسهیل می کند و مصرف آن برای زمان بارداری ایجاد سقط می نماید.

🔰پيشگيري از يبوست كه براي جلوگيري از اين امر ضمن مشورت با طبیب مي توان از غذاهايي مثل آب جوجه محلی و اسفيدباج (يعني غذاهاي بدون ادويه جات كه شامل گوشت گوسفند يا مرغ محلی بعلاوه روغن زيتون و پياز و گشنيز باشد) استفاده گردد و ميتوان از خاكشير، آلو، انجير، سبزيجات، كاهو، تمر هندي، شيرخشت و ترنجبين و گلاب هم استفاده كرده و در صورت عدم بهبودي با طبیب مشورت گردد.

🔰بهتر است بانوان باردار حتی الامکان از نان سبوس دار استفاده کنند چرا که برای یبوست های مزمن درمانی اساسی محسوب می گردد امروزه نان های سبوس دار داخل بازار طبیعی و سالم نیستند متاسفانه امروزه سبوس را با آرد ناسالم مخلوط می کنند که مصرف آن عاقلانه نیست و باید گفت هر غذایی که شبیه به سبوس عمل می کند برای دفع یبوست بی نهایت خوب است و از سوءهاضمه جلوگیری می کند. البته مصرف انواع آش های سنتی و بومی ما با در نظر گرفتن سلامت آب و نمک و روغن از شگفتی های درمان یبوست است.

 

منبع:                   

 


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا