بزهای سانن و آلپاین آن‌طور که می‌نمایند، نیست!

‌مدتی‌ست صحبت از نژادهای خاصی از بز در صنعت دامداری و دامپروری کشور می‌شود، نام این تازه واردهای عزیز شده، سانن و آلپاین است، در تبلیغات مختلف این بزها را مثل هدیه‌ای بهشتی و ماورایی معرفی کرده تا دامدار مجاب به خرید و پرورش این نژادهای خارجی و غیر بومی شود؛ شیر فراوان، چند قلوزایی و سوددهی چند برابر فقط بخشی از منافع پرورش بزهای سانن و آلپاین معرفی می‌شود.

به گزارش ایسنا، این بزها که مهمان‌های عزیز شده برخی از واردکنندگان دولتی و غیردولتی هستند از کشورهای سوئیس و فرانسه وارد کشور می‌شوند، حال سوال اینجاست که آیا بزهای سانن و آلپاین همانطور که می‌نمایند هست؟

یک استاد علوم دامی دانشگاه تهران در خصوص واردات دو نژاد آلپاین و سانن و تشویق دامداران به پرورش این بزها به خبرنگار ایسنا گفت: تغذیه بزها و به طور کلی دام‌ها تحت تأثیر دو عامل مهم ژنتیک و محیط است، به زبان ساده هر موجودی برای محیطی ساخته شده است و طبیعی است که دام‌های خارجی با محیط و فضای ایران هماهنگ نبوده و بازدهی لازم را نداشته باشد.

خودمان ۱۷ نژاد بز بومی داریم چرا بز خارجی وارد می‌کنیم؟!

ابوالفضل زالی در ادامه از وجود ۱۷ نوع نژاد بز بومی در کشور خبر داد و گفت: ما در داخل کشور مشکل کمبود نژاد بز نداریم که بخواهیم با واردات حلش کنیم، در مقطع کنونی واردات بز نه تنها در اولویت نیست بلکه ضرورتی هم ندارد.

زالی افزود: این ۱۷ نوع نیاز داخل را برطرف می‌کنند حتی اهتمام در مواردی موجب صادرات هم می‌شود، به عنوان مثال نژادی از بزهای داخلی در استان کرمان وجود دارد که اگر کمی سرمایه گذاری بر روی آن صورت بگیرد می‌توان کرک آن را به عنوان کرکی ارزشمند و با کیفیت به کشورهای خارجی صادر کرد.

وی در ادامه تاکید کرد: این بزها به هیچ وجه با شرایط ایران هماهنگ نیستند و بازدهی لازم را ندارند، این بزها باید در شرایطی خاص و مخصوص به خود نگهداری شوند برای مثال بز سانن به شدت به سرما حساس است و مناسب مناطق سردسیر نیست.

در تبلیغات بزهای سانن و آلپاین بزرگنمایی می‌شو‌د

زالی در ادامه افزود: جهاد کشاورزی آنطور که باید به منابع داخلی بها نمی‌دهد، در حال حاضر واردات بز از کشورهایی مانند فرانسه توجیه اقتصادی ندارد و به جای آن که سرمایه‌گذاری بر واردات صورت بگیرد، همان هزینه را برای حمایت از نژادهای داخلی کنند.

وی در ادامه با انتقاد از تبلیغاتی که در خصوص بز سانن و آلپاین می‌شود گفت: در این تبلیغات همه چیز با بزرگنمایی چند برابر نشان داده می‌شود برای مثال اگر بز وارداتی سالی ۵۰۰ لیتر شیر تولید می‌کند این عدد را دو هزار لیتر در سال عنوان و بزها را چند قلوزا اعلام می‌کنند و آن را تجارتی پرسود می‌دانند.

زالی با بیان اینکه مجلس باید به این موضوع ورود کند افزود: مجلس باید خواستار حمایت از ژن بزهای داخلی توسط دولت شود چون در این زمینه حمایت و تشویق دولت امری الزامی است.

مطالعه‌ای درباره سازگاری بزهای سانن و آلپاین با آب و هوای ایران انجام نشده است

در ادامه یک کارشناس امور دامی جهاد کشاورزی در خصوص واردات نژادهای خارجی بز در ایران هم به خبرنگار ایسنا گفت: قبل از هرگونه واردات باید مطالعات مربوط به آن هم صورت بگیرد، در خصوص واردات دام اول باید مطالعه ضرورت واردات و دوم مطالعات بیولوژیکی صورت بگیرد که آیا واردات این بزها ضروری و لازم است یا خیر و اینکه آیا از لحاظ بیولوژیکی با ساختار آب و هوایی ایران هماهنگ است و مشکلی ندارد، اما متأسفانه در خصوص این موارد مطالعه‌ای صورت نگرفته است.

علی یزدانی در ادامه نقش واردکنندگان چه دولتی و چه غیر دولتی را مانند نقش چوبدار تشبیه و اظهار کرد: چوبدارانی که در گذشته بودند هیچ مسئولیتی در قبال گوسفندان و گله قبول نمی‌کردند و در حال حاضر واردکنندگان چوبداران عصر حاضر هستند که هیچ آموزش علمی و شناسنامه ژنتیکی و بهداشتی به دامدار عرضه نمی‌کنند همانگونه که هیچ اطلاعاتی در خصوص، آب و هوای مورد نیاز دام، گرمایش، سرمایش، نوع تغذیه و به طور کلی شرایط نگهداری از دام نمی‌دهند.

دامداران فریب تبلیغات پر رنگ و لعاب واردکنندگان را می‌خورند

وی با بیان اینکه متأسفانه دامدار ما گول ظاهر تبلیغات پر رنگ و لعاب واردکنندگان را می‌خورد اعلام کرد: البته نژاد سانن برای مدتی مورد مطالعه قرار گرفت اما نتایج مورد بررسی قرار نگرفت و نتایج آن به دست تولید کننده و وارد کننده نرسید.

یزدانی خاطرنشان کرد: متأسفانه بخش خصوصی درباره سانن و آلپاین به نتایج مفیدی نرسیده‌اند ولی اگر به نتایجی رسیدند این یافته‌ها و علل موفقیت را باید بررسی کنند و آن را توسعه دهند.

یزدانی افزود: در هر حال در شرایط فعلی هیچگونه ضرورتی در واردات این بزها تشخیص داده نشده است، بهتر است بز سانن و آلپاین را با نمونه‌های بومی مانند مهابادی و ندوشنی مقایسه کنند و ببینند با توجه به شرایط آب و هوایی ایران کدام یک برای کشور صرفه اقتصادی بیشتری دارد، چه اشکالی دارد هزینه واردات را روی نمونه‌های داخلی سرمایه گذاری کنیم شاید با تلاش بتوانیم روزی بزهای بومی ایران را به کشورهای خارجی صادر کنیم.

بحران گوشت در ایران ناشی از سوءمدیریت است

وی در پایان به وضعیت گوشت در کشور هم اشاره و تصریح کرد: در شرایط کنونی و با توجه به کیفیت دام‌ها و بزهای داخلی، کشور نباید دچار بحران گوشت شود، متأسفانه ما در این بخش دچار سوءمدیریت هستیم البته به حل مشکل هم امیدواریم.

گزارش از: یاسمین کندجی، خبرنگار ایسنا، منطقه البرز

منبع: خبرگزاری ایسنا     

کدمطلب:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا