بی اختیاری ادرار و مدفوع

? نکته های شنیدنی ?

#بی_اختیاری_ادرار_و_مدفوع

?بی اختیاری ادرار و مدفوع، به دفع بدون کنترل ادرارو مدفوع، پس از زمانی که کنترل فیزیولوژیک امکان پذیر بوده وآموزش آداب تخلیه صورت گرفته باشد اطلاق می شود. بنابراین تعریف، نمی توانیم از کودکی که به اندازه ای از رشد فیزیولوژیکی نرسیده که بتواند خود را کنترل کند و یا آموزش ندیده، انتظار کنترل ادرار و مدفوع را داشته باشیم.
معمولاً کنترل روده و مثانه، به تدریج و متوالی صورت می گیرد، ترتیب طبیعی آن:
۱-پیدایش کنترل مدفوع در شب؛
۲-پیدایش کنترل مدفوع در روز؛
۳-کنترل مثانه در ضمن روز؛
۴-و پیدایش کنترل مثانه در ضمن شب.
کسب این توانایی ها تحت تاثیر تکامل فیزیولوژیک، استعداد هوشی، نگرشهای فرهنگی در ارتباط با آموزش تخلیه، از جمله سن شروع آموزش و روشهای مورد استفاده ی ویژه و ترکیب روان شناختی واحد والدین کودک است.بی اختیاری مدفوع، خیلی کمتر از بی اختیاری ادرار دیده می شود ود پسران ۳ یا ۴ بار بیشتر از دختران می باشد. علل مختلفی در بی اختیاری مدفوع دخالت دارند.
✳مهمترین این علل عبارتنداز: عقب ماندگی ذهنی، عدم آموزش کافی، علل جسمی و مشکلات روانی ودر مواردی آسیب به دستگاه عصبی مرکزی.
بسیاری از کودکان مبتلا، از دفع خود جلوگیری می کنند و این عمل باعث یبوست می گردد. اتساع مزمن ناشی از توده ی مدفوع سفت و حجیم در ناحیه ی مقعد،موجب از دست رفتن قوام دیواره ی آن شده و عدم حساسیت آن نسبت به فشار می گردد. بنابر این بسیاری از این کودکان از نیاز به تخلیه ی مدفوع خود بی خبرند ودر نتیجه معمولاً مقادیر نسبتاً کم و آبکی مدفوع از مقعد آنها ترشح می شود.
?در مواردی دیگر، ممکن است دفع غیر ارادی مدفوع در اثر حسادت یا رجعت به دورانهای ابتدایی تر زندگی و یا پاسخی به اضطراب جدایی از والدین و کسانی که به آنها وابستگی دارد، باشد.
ویا همچنین گفته می شود که ممکن است بی اختیاری مدفوع، بر اثر مسائل رشد عصبی مانند:حواس پرتی، کوتاهی میدان توجّه، تحمل کم برای محرومیت، بیش فعالی وضعف هماهنگی حرکتی باشد.
بی اختیاری ادرارنیز، مانند بی اختیاری مدفوع علل مختلفی دارد، بی اختیاری ادرار خیلی لیشتر از بی اختیاری مدفوع شایع است و شیوع آن در پسران بیشتر از دختران دیده می شود.

? منبع: زناشویی/بارداری/تربیت   تالیف:فرض الله قلیزاده-فریبا بیرامی ص۳۲۷و۳۲۸.

 ? منبع: زناشویی/بارداری/تربیت   تالیف:فرض الله قلیزاده-فریبا بیرامی ص۳۲۷و۳۲۸.

کدمطلب:970329 4pc‌


خط مشی احیای سلامت در بازنشر مطالب مندرج در دیگر منابع 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا