توصیه بهداشتی: میزان و نحوه صحیح مصرف شیر

طب امروزی تاکید به خوردن فراوان شیر می کند، مخصوصاً در افراد پیر با پوکی استخوان و آرتروز، از طرفی افراد مسن عمدتاً از سردی مفاصل و سایر اعضا رنج می برند. برای این افراد بهترین روش مصرف شیر در منابع طب سنتی این است که شیر را با دارچین میل کنند تا هم سردی شیر را بگیرد و هم به این دلیل که دارچین مبدرق شیر است و شیر را تا مفاصل می برد.
این خاصیت ذاتی دارچین است که اگر همراه شیر خورده شود، خواص درمانی شیر را به مفاصل می رساند.

لذا توصیه می شود شیر را همراه دارچین میل نمایید. برای اینکار هنگام گرم کردن شیر می توانید گرد دارچین را به آن اضافه کنید یا اینکه اگر چوب دارچین دارید، می توانید پس از تهیه چای دارچین، مقداری از این چای را با شیر ترکیب نمایید و میل کنید.
با این کار شیر هم خیلی خوش مزه می شود و هم خیلی خوش بو و مشکلات نفخ حاصل از خوردن شیر که در برخی افراد ایجاد می شود را مرتفع می کند. پس افرادی که نمی توانند شیر بخورند، شیر همراه دارچین را می توانند به راحتی و به لذت میل کنند.
ضمناً با خوردن شیر یک لینت مزاج خیلی معمول بوجود می آید که اذیت کننده و اسهالی نیست، بلکه مفید می باشد.
همچنین می توانید به شیر و دارچین مقدار کمی عسل اضافه نمایید که خوشمزه تر و مفید تر می شود.
مصرف یک الی دو لیوان شیر در روز کفایت می کند و خوردن شیر در حالی که ناشتا هستید کاملاً مضر است.

تذکر:
–     شیر پاستوریزه یا استرلیزه مورد تایید نمی باشد بلکه منظور از شیر، شیر محلی تازه گاو یا گوسفند است که از مراکز مورد تایید تهیه شده است و جوشانده شده است.
–    بهترین روش جوشاندن اینست که مقداری آب به شیر اضافه کنید و روی شعله قرار دهید و اجازه دهید تا همان مقدار آب بخار شده و خارج شود.
–    خوردن شیر همراه با میوه از ممنوعیات مصرف هم زمان مواد غذایی می باشد، شیر را با خرما و عسل می توانید میل کنید. ولی با خوردن هر نوع میوه دیگری مانند موز و … باعث فاسد شدن شیر و فساد معده می گردد. همچنین مصرف شیر کاکائو صنعتی نیز به هیچ وجه مورد تایید نیست.
–    بجای مصرف شیر خشک برای کودکانی که در کنار شیر مادر، از شیر خشک استفاده می کنند، توصیه می شود شیر بز و اگر در دسترس نبود شیر گاو به همراه عسل بدهید، اضافه کردن دارچین نیز مفید است.
–    چربی شیر مفید است و باعث جذب بهتر کلسیم شیر می گردد، لذا شیر را با همان درصد چربی طبیعی خود به راحتی می توان استفاده کرد. لطفاً برای کاهش مصرف چربی و کاهش کالری از خوردن سرخ کردنی و فراوردهای صنعتی پرهیز نمائید!

منبع:هیات تحریریه احیای سلامت

توصیه بهداشتی: میزان و نحوه صحیح مصرف شیر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا