«تدابير شير دهی»

بهترین مواد غذایی برای زن شیرده:
نان گندم خوب پخته شده، گوشت بره، بزغاله، گوشت و مغز گوسفند و مغز حیوانات دیگر، پستان گوسفند، کرفس، کنجد،  آشی که با نخود و جو پخته شده باشد، کاهو، بادام، فندق.
غذاهای مناسب برای زن شیرده:
شیر برنج، زرده تخم مرغ نیم برشت، شیربادام، حلوای هویج، حلوای زرده تخ مرغ، آش شیر، سوپ كله مرغ
غذاهایی که مصرف آنها برای زن شیرده مناسب نیست:
خردل، نعنا، سير، پياز
برای غلیظ شدن شیر زنانی که شیر آنها رقیق است:
پرهیز از فعالیت‌های شدید و ورزش‌های سنگین، مصرف شیره انگور با نان سنگک به عنوان صبحانه یا شام، استراحت و خواب کافی
کم بودن شیر چند علت دارد:
1. غلبه حرارت بالا بر بدن: استفاده از سوپ جو با اسفناج برای افزایش شیر در این حالت مفید است. مصرف کشک الشعیر و اسفناج توصیه می شود.
2. غلبه سردی بر بدن یا گرفتگی در مجاری شیر: در این مورد استفاده از هویج یا تخم آن و همچنین بادکش گرم زیر سینه در افزایش شیر موثر است.
3. کمبود شیر به دنبال کم غذایی مادر: افزودن سیاهدانه، رازیانه و تخم شوید به رژیم غذایی به افزایش شیر کمک می‌کند. ماساژ زیر سینه با روغن سیاهدانه مفید است.
فاسد کننده‌هاي شير: باردار بودن، جماع ، مشکلات روحي و اعصاب، غذاهاي نامناسب و نوشيدني‌هاي نامناسب ، عادات غذايي بد.
جهت بهبود(افزایش دهنده شیر در همه مزاجها):
– مصرف 1 قاشق پودر سبوس برنج و گندم در غذا و رعايت رژيم سيب رسيده و شيرين
– آب پنیر( پنیرتازه را در آب جوشانده سپس آب را صاف كرده و میل كنید)
– مخلوط روغن گاوی داغ با آب انگور و میل كردن آن در طول روز.
– نخود را از شب تا صبح در شیر خیسانده سپس ظهر شكر به آن اضافه كرده و كمی حرارت داده میل شود.
– تخم شنبلیله پودر شده4ق غ‌+ 2ق غ روغن كنجد+ 3ق غ عسل مخلوط كرده در طول روز چند بار میل كنید.
اعمال یداوی: مالیدن پستان، بادكش زیر پستان،پستان را در آب نیم گرم ماساژ دادن، نرمش قبل از غذا
ضماد: آرد كنجد را در آب آنگور خیسانده به مدت 24 ساعت آب آن را نوشیده و ته نشین آن را روی پستان ضماد شود
خون‌سازي در شير دهي:
– آب انگور، آب به، آب آناناس، آب سیب، شیر نارگیل، آب انبه، آب لیموشیرین، هر کدام 250گرم، عرق بیدمشک، کاکوتی، بادرنجبویه، گل گاوزبان، گزنه، عرق شاه‌اسپرم و ریحان هر کدام نیم لیتر، همه را با هم مخلوط کرده و 10 دقیقه روی شعله ملایم بجوشانید، سپس با شکرسرخ یا شکر سفید یا عسل مخلوط کرده 10 دقیقه دیگر بجوشانید. سپس نصف قاشق چای‌خوری زعفران ساییده به آن افزوده و 10 دقیقه دیگر بجوشانید. روزانه 1- 3 استکان یا لیوان میل شود.
– مصرف شربت آب و عسل نيز توصيه مي‌شود. استفاده از آب آهن تاب در تمام غذاها و نوشیدنی ها و قرص خونساز بسیار مفید است.
– در تمام غذاها و نوشیدنی ها کمی زنجبیل، رازیانه، انیسون، زیره سبز و … اضافه شود.
روش تهیه کشک الشعیر:
100 گرم جو پوست کنده را در 5/1 لیتر آب بجوشانید تا 200 سی سی بماند. آنگاه آن را بهم بزنید و صاف نمایید. آب بدست آمده کشک الشعیر است.
روش تهیه شیر برنج:
مواد لازم:برنج 1 لیوان، شیر3 لیوان، شکر 1 لیوان، هل 3-2دانه، گلاب 2 قاشق غذاخوری، کمی نمک.
طرز تهیه:برنج را 6 ساعت قبل از پخت بشویید و با کمی نمک بخیسانید. سپس با یک لیوان آب و یک لیوان شیر و هل روی شعله ملایم بگذارید و بپزید. بعد از اینکه برنج‌ها له شدند باقی‎مانده شیر را در قابلمه بریزید و روی شعله ملایم به جوش بیاورید. شعله را کم کنید و آهسته هم بزنید. در این هنگام شکر و گلاب را نیز اضافه کنید و به هم زدن ادامه دهید تا شکر کاملاً حل شود. زیر قابلمه را خاموش و دانه هل را خارج کنید. شیربرنج را در ظرف بکشید و بگذارید خنک شود. اگر بلافاصله در ظرف را بگذارید شیربرنج آب می‌اندازد.
روش تهیه تخم مرغ نیم برشت
تخم مرغ را داخال آب در حال جوش انداخته به مدت 100ثانیه بماند.سپس زرده را خارج كرده با عسل یا نمك و آویشن مخلوط كرده و بهتره در وعده صبحانه میل شود.
روش تهیه شیربادام
مواد لازم: مغز بادام درختی خام پوست‎کنده نیم پیمانه، آب سرد 2 پیمانه، شیره انگور 4 قاشق غذاخوری، گلاب 2 قاشق مرباخوری، هل 4 دانه.
طرز تهیه:بادام پوست کنده را با تخم هل و نیم پیمانه آب در مخلوط‌ کن بریزید تا خمیر شود. بقیه آب و گلاب و شیره انگور را به مخلوط اضافه کنید و باز چند ثانیه بگردانید تا خوب مخلوط شود.
روش تهیه حلوای هویج
مواد لازم: هویج یا زردک شیرین و رسیده، شکر یا عسل، مغز پسته و بادام، هل و گلاب و زعفران مقدار همه برحسب ذائقه به مقدار لازم.
طرز تهيه: زردک شیرین و رسیده را پوست کنده و از وسط به صورت طولی نصف کنید و قسمت سفت میانی آن را جدا کنید. سپس آن را رنده کرده و با آب و گلاب بپزید.

شکر یا عسل را با هل و گلاب و زعفران به آن اضافه کرده و مرتب هم بزنید تا غلیظ شود. خلال مغز بادام و مغز پسته را در ماهی‌تابه دیگری با حرارت ملایم بو داده و به حلوا اضافه کنید. سپس حلوا را در سینی پهن کرده و با چاقو به شکل لوزی ببرید.
.
روش تهیه حلوای زرده تخم مرغ
مواد لازم:زرده تخم‎مرغ 5 عدد، روغن کنجد یا کره حیوانی 2 قاشق غذاخوری، هل، دارچین، میخک، شکر و گلاب مقدار همه برحسب ذائقه به مقدار لازم.
طرز تهيه:تخم‌مرغ‌ها را ابتدا آب‌پز کرده و زرده آن‎ها را جدا کنید. زرده‌ها را له کرده و در روغن یا کره حیوانی تفت دهید. هل، دارچین، میخک، شکر و گلاب را نیز به آن اضافه کرده و هم بزنید تا آب آن خشک شده و به روغن بیفتد.
روش تهیه آش شیر
مواد لازم:شیر یك لیتر، نخود یا لپه یك نعلبكی، رشته آشی 50 گرم، مقداری نمك
ظرز تهیه: نصف شیر را با نخود خیسانده و میجوشانیم تانخود كاملا پخته شود. سپس بقیه شیر و رشته را اضافه كرده تا رشته بپزد. كمی نمك نیز اضافه میكنیم.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا