تدابیر بهداشتی درمانی از رساله ذهبیه دومین ماه از فصل تابستان

تدابیر امام رضا ثامن الحجج (ع) در رساله ارزشمند ذهبیه درباره حفظ الصحه و تندرستی در ماه مرداد دومین ماه تابستان که مصادف با تموز از ماه های رومی است.

?دومین ماه از فصل تابستان مصادف با تموز

در رساله ذهبیه در خصوص ماه تموز آمده است:
واحد و ثلاثون یوما. فیه شدة الحرارة، و تغور المیاه و یستعمل فیه شرب المیاه الباردة على الریق. و یؤكل فیه الاشیاء الباردة الرطبة. و یکسر فیه مزاج الشراب. و تؤكل فیه الاعذیة اللطیقة السریعة الهضم، كما ذكر فی حزیران. و یستعمل فیه من النّور و الریاحین الباردة الرطبة الطیبة الرائحة.

?تموز (دومین ماه از فصل تابستان ) سی و یك روز است (تقریبا از ۲۴تیر تا ۲۴مرداد) در این ماه حرارت بسیار شدیدتر شده و آب ها كم می شود نوشیدن آب خنك، ناشتا و خوردن چیزهایی كه مزاجش سرد و تر است مفید می باشد. نوشیدن شربت (كه در ادامه توضیح داده خواهد شد) باعث می شود كه مزاجش شکسته شود. در این ماه غذاهای بسیار لطیف و زود هضم چنان كه در حزیران بیان شد استفاده شود. شکوفه و گیاهان خوشبو كه مزاج سرد و تر دارند (به صورت مالیدن یا خوردن یا بوییدن) به كار گرفته شود.

?توصیه های غذایی در ماه تموز:

1-ناشتا آب سرد جرعه جرعه میل شود ،نوشیدن آب به صورت ناشتا در این ماه امری پسندیده است چرا كه باعث خنك نمودن درون بدن می شود.
منظور از آب خنك، یعنی آبی كه درون كوزه با وزش باد خنك شده باشد نه آبی كه درون یخچال سرد شده باشد. در طب اسلامی ایرانی آمده است كه: ناشتا آب سرد ننوشید زیرا آب ماده غذایی نداشته و معده آن را نگه نمی دارد و مستقیم به اعضا می رسد؛ اگر به قلب برسد عامل سکته، به مغز برسد سستی اعضا، به دستگاه تنفسی و صوتی نیز باعث اختلال در عملکرد آن ها میشود.

2-خوردن غذاهای سرد و تر

3-آب نوشیدن بیشتر از روزهای عادی چرا كه هوا گرم است و تعریق افزایش می یابد. برای جلوگیری از خشکی بدن، بهتر است آب نوشیده شود.

4-خوردن غذاهای سریع الهضم و لطیف

?توصیه های بهداشتی در ماه تموز

1-استعمال عطرهای سرد

?نکات:

1-در این ماه گرمای هوا به اوج می رسد لذا استفاده از سرد مزاج ها بسیار سفارش شده است.

2-غذاهای سریع الهضم و لطیف باعث می شود كه دستگاه گوارش با كمترین فعالیت غذا را هضم نموده و از گرمای درونی و افزایش صفرا جلوگیری می کند.

3-نوره مالی در تابستان سبب خروج گرما از بدن می شود. لذا از سایر روایات استنباط می شود كه نوره به تمام بدن از گردن به پایین مالیده شود. امام علی علیه السلام فرمودند: «یك بار نوره كشیدن در تابستان، از ده بار در زمستان بهتر است.» (كافی، ج ،ص۵۶۵)

4-استفاده از حنا بعد از نوره مالی سبب محفوظ ماندن از جذام، برص، دیوانگی و خوره می شود. امام كاظم علیه السلام فرمود كه پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله فرمود: «هر كس داخل حمام شود و نوره بکشد، سپس از سر تا پایش را حنا بگذارد، تا نوبت دیگری كه نوره بگذارد، امان (محفوظ) است برای او از دیوانگی، جذام، برص، خوره. (كافی، ج ،۶ص۵۶۱)

5-نوره در واقع از تركیب آهك با زرنیخ تولید می شود و به عنوان یك شیمی درمانی طبیعی در بین حکما پذیرفته شده است.

6-عطرهایی با رایحه سرد و شکوفه و گیاهان خوشبو كه مزاج سرد دارند، باعث خنك شدن سلول های مغزی و كاهش صفرا می شود.
امام صادق علیه السلام فرمود: «كسی كه اول روز عطر بزند (خود را خوشبو كند) همواره تا شب، عقلش همراه اوست…» (كافی، ج ،۶ص۵۱۱)

ا


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا