تغذیه مناسب در دوران شیردهی

1ـ گندم را بو بدهید و با کنجد و خشخاش و نبات، قاووت درست کرده میل کنید.

2ـ خوردن سیراب شیردان گوسفند، همراه با آب آن همه روزه عصرها.

3ـ کباب پستان گوسفند.

4ـ خوردن کاهو با سرکه شیره.

5ـ استفاده از بعضی سبزی های خودرو در غذاها؛ مانند شنگ، غازیاقی و …

6ـ رازیانةکی از بهترین دوا ها برای افزایش شیر مادر است. رازیانه علاوه بر ایجاد تعادل هورمونی در مادر، محرّک بسیار خوبی برای ترشّح شیر است؛ امّا می‌تواند خونریزی دوره نفاس را تشدید کند بنابراین شروع مصرف آن باید پس از این دوره باشد. راه های معمول استغاده از این دوا عبارتند از:

قاووت از مخلوط مساوی تخم رازیانه و نبات، روزی یکی دو قاشق چایخوری؛ دم کردةا جوشانده تخم رازیانه، یک قاشق غذاخوری در روز؛ و یا عرق رازیانه، روزی دو بار و هربار نصف استکان چایخوری. دوا ی بدل یا مشابه رازیانه، بومادران است. در غیاب این دو، مصرف تخم شوید هم می‌تواند مناسب باشد.

کته: بسیاری از مادران نگران این هستند که مصرف رازیانةا دوا های مشابه، باعث تغییرات هورمونی در فرزندانشان شود. باید به این مادران اطمینان خاطر داد که مصرف چند ماهه این ترکیبات مشکلی از این جهت ایجاد نمی کند.

7ـ جوانه گندم منبع سرشار ویتأمین E است و در ایجاد تعادل هورمونی و افزایش شیر مادر، یک دوا ی فوق العاده. روزی یکی دو قاشق مربّاخوری از گرد  خشک شدةا پنج شش قاشق غذاخوری جوانه گندم تازه را به هر نحو که دوست دارید؛ میل کنید.

8ـ سیاه دانه: ۱۰۰ گرم سیاه دانه را آسیاب کرده بلافاصله با یک شیشه بزرگ عسل (شیشه های ۹۰۰ گرمی عسل) مخلوط کنید و روزی ۳ قاشق چای خوری میل کنید.

9ـ مصرف زیره به خصوص زیره سبز(در غذاها یا به صورت فرنی) یا مصرف آویشن.

10ـ برخی دیگر از دوا هایی که باعث افزایش شیر می شوند: تخم شاهتره، گلپر، بالنگو، زنیان، تخم ریحان و …، می توانید این دوا ها رابه دلخواه انتخاب کرده با نبات، مخلوط و آسیاب کرده میل کنید.

11ـ مصرف مغزهای خام؛ به خصوص پسته، بادام و فندق.

12ـ مصرف شیر گاو تازه و محلّی همراه با عسل، خرما یا شیره.(به شرط عدم حساسیت نوزاد)

13ـ مصرف آب میوه های طبیعی که در منزل تهیه شده و با عسل شیرین شده باشد(در مجموع، بهتر است مصرف خوراکی های آبکی در دوران شیردهی کمی افزایش یابد).

14ـ خوراک کله پاچه به خصوص پاچه گوسفند.

15ـ مصرف انواع آش و شوربا که در آن ها، انواع بلغور، زیاد به کار رفته باشد و به ویژه خوردن هلیم.

16ـ مصرف مالت جو.

17ـ آب عسل: در یک لیوان آب، یک تا یک و نیم قاشق غذاخوری عسل را حل کرده کمی آب لیموترش تازه (و نه آبلیمو) به آن اضافه کرده و روزی دو سه لیوان، خنک و جرعه جرعه میل کنید. این نوشیدنی معجزه گر، علاوه بر رفع مشکلاتی ازجمله کم خونی، تأثیر مناسبی در افزایش شیر خواهد داشت.

18ـ پوست تخم مرغ خام را دور نریزید؛ آن را شسته، خشک کرده و آسیاب کنید و روزی یکی دو قاشق چایخوری از آن را با کمی عسل مخلوط نموده میل کنید. این دوا ، علاوه بر افزایش شیر، در افزایش تراکم استخوان ها نیز بسیار عالی عمل می‌کند.

19ـ شیر بادام یک مکمّل خوب برای افزایش شیر است: ۱۰ عدد مغز بادام خام پوست کنده را با یک لیوان آب و ۳ قاشق غذاخوری عسل، ۵ دقیقه در مخلوط کن، مخلوط کنید تا معجون یکنواختی به وجود بیاید؛ این نوشیدنی پرخاصیت را خنک و جرعه جرعه میل کنید.

20ـ در افراد سرد مزاج خوردن رازیانه،شنبلیله،شوید و سیاه دانه.

21ـ در افراد گرم مزاج خوردن برگ خرفه و اسفناج.

22ـ به طور کلی خوردن مغز بادام و پسته،نارگیل،کنجد و شکر در این جهت مفید است. همچنین، ورزش، استحمام آب گرم و مصرف غذاهای خوشبو در جلوگیری از تولید شیر نامطلوب مؤثر است.

 ذریه طیبه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

پیشنهاد هوشمند سایت به شما
بستن
دکمه بازگشت به بالا