حمایت از پژوهش‌ها برای توسعه صنعت گیاهان دارویی شتاب گرفت

 

? حمایت از تحقیق و پژوهش نقشی کلیدی در توسعه زنجیره ارزش در صنعت گیاهان دارویی ایفا می‌کند.

? با توجه به اهمیت روزافزون گیاهان دارویی سرمایه‎‌گذاری، برنامه‌‎ریزی، کشت و تولید انبوه این گیاهان در کشورهای مختلف جهان برای تولید انبوه در سطوح صنعتی و استفاده از آن در #صنایع_دارویی ، بهداشتی و غذایی در حال گسترش است.

? ایران نیز یکی از کشورهایی است که از ذخائر و عرصه‌های کم نظیری در حوزه گیاهان دارویی برخوردار است.

? در صورت ایجاد و توسعه زنجیره تولید بر اساس هر کدام از گیاهان دارویی شاخص، می‌توان انتظار داشت که ارزش افزوده قابل توجهی ایجاد شود.

? از گیاهان دارویی در حوزه‌های مختلفی مانند خواص دارویی، عطری، ادویه‌ای و آرایشی بهداشتی استفاده می‌شود.

? گاهی از یک گیاه برای صنایع آرایشی و بهداشتی و همچنین برای دیگر صنایع استفاده می‌شود.

? گیاهان دارویی مانند باریجه، بابونه، آلوئه را، پنیرک، چای کوهی و رزماری در کنار صدها نوع گیاه دیگر در کشور بسیار شناخته شده هستند.

? در زنجیره کشت و تولید گیاهان دارویی، تحقیق و مراکز تحقیقی نقشی حیاتی دارند. تجویز گیاهان دارویی برای موارد مختلف بر اساس آزمون و خطا مقدور نیست.

? هر گیاه دارای مواد موثره مختلفی است که باید توسط پژوهشگران در فرایندهای علمی استاندارد مشخص شود.

? سپس کاربرد، میزان و کارایی این مواد موثره مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرد. پس از آن در مورد امکان تجاری استفاده از این مواد موثره در داروسازی و دیگر صنایع واکاوی عمیق انجام می‌شود.

? به همین دلیل لازم است تا حمایت بسیار بیشتری از مراکز تحقیقاتی در این حوزه انجام گیرد.

? معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با تاسیس ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی تلاش کرده است تا فعالیت‌های نوآورانه در این حوزه را با ساختاری نظام‌مند، توسعه دهد.

? دستاوردهای قابل توجه این ستاد در زمینه علمی و تجاری‌سازی طرح‌های فناورانه در حوزه گیاهان دارویی موجب تاسیس صدها شرکت‌ها دانش‌بنیان، خلاق و فناور شده است.

 

منبع: تسنیم

 


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا