سرقت های علمی غرب از دانشمندان مسلمان – بخش دوم

نمونۀ  از اختراعات و اکتشافات مسلمانان که توسط غرب پنهان و یا دزدی شده است.[1]


محمد عمر ، 

خدمات علمی و معنوی مسلمانان به آقتابی شباهت دارد که با دو انگشت پنهان شده نمیتواند، و جهان بشریت از درخشش و مزایای آن در طول تاریخ ۱۴۰۰ ساله اسلام و مسلمانان مستفید و بهره مند گردیده است.

ابوریحان البیرونی کروی بودن زمین و گردش آن بدور خورشید را ششصد سال قبل از گالیله تشریح نموده است. همچنان قوه جاذبه زمین را قرن ها پیش از اسحق نیوتن کشف و تشریح نموده است.

ابن حازم دانشمند مسلمان دیگری است که در قرن نهم از کروی بودن زمین صحبت کرده و محیط زمین را طوری محاسبه نموده که با محاسبات فعلی تفاوت چندانی ندارد.

اولین کسیکه وسیله برای پرواز را ساخت عباس ابن فرناس دانشمند مسلمان بود.

کمره عکاسی را یکی از دانشمندان مسلمان بنام ابن هیثم ۸۰۰ سال قبل از جوزیف نیسفور اختراع کرده است.

ابن نفیس ۳۰۰ سال قبل از ویلیام هاروی سیستم گردش دوران خون را کشف و تشریح نموده است.

الزهراوی اولین طبیب مسلمانی بود که حدود دوصد وسیله جراحی را اختراع نمود که تا امروز با تغییرات اندکی در بزرگترین شفاخانه های دنیا مورد استفاده  قرار میگیرد.

کتاب های محمد بن ذکریای رازی و ابو علی سینا بلخی (پدر طب) تا سالها بعنوان مضامین اساسی در پوهنتون های بزرگ اروپا تدریس میشد.

مسلمانان پنجاه سال قبل از اروپا، اطفال را در ترکیه واکسین میکردند مسلمانان اولین کسانی بودند که اساس شفاخانه و پوهنتون را گذاشتند.

سیستم اعدادی که امروز در دنیا از صفر تا به ۹ مورد استفاده قرار میگیرد برای اولین بار در کتب خوارزمی و الکندی مشاهد شده است.

الجبر هم به افتخار کتاب “الجبر و المقابله” خوارزمی این نام را بخود گرفته است.

البطانی منجم و ریاضی دان مسلمان پدر مثلثات شناخته میشود.

جابر ابن حیان بنام پدر شیمی مدرن در جهان شناخته میشود. عملیه تقطیر به مفهموم جداسازی مایعات در نتیجه تفاوت های آنان  در حالت غلیان نیز در حوالی سال ۸۰۰ بوسلیه همین دانشمند مسلمان جابر ابن حیان اختراع گردید. او همچنین موفق به کشف سلفوریک و نایتریک اسید گردد. و انبیق را ساخت تا بوسیله آن به استخراج گلاب، عطریات و حتی مایعات الکلی بپردازد. بر اساس گفته های دانشمندان علم کیمیا، همین مسلمانان بوده اند که سلفوریک اسید، پتاس، اسید نیترو، هایدرو کلوریک، جوهر نشادر، کلورید سلفوریک، الکل، قلیا، زرنیخ، بوریک و …. را کشف نموده اند.

(ویل دورانت در کتاب  <تاریخ تمدن>  میگوید.”شیمی، به عنوان یک علم، تقریباً از ابتکارات مسلمانان است”) گوستاولوبون فرانسوی اعتراف میکند که آنچه که در کتابهای شیمی مینویسند که لاوازیه به وجود آورنده این علم است درست نیست. او مینوسید “اگر لابراتوارهای هزار سال پیش مسلمانان و اکتشافهای مهم آنها در این علم نمیبود، هیچ وقت لاوازیه نمیتوانست {در این علم} قدمی به جلو بگذارد” دنبورت در باره نقش اسلام و مسلمانان در پیشرفت اروپا چنین میگوید {باید اعتراف کرد که علوم طبیعی، فلسفی، فلکی و ریاضیات که در قرن دهم اروپا را زنده نمود از قرآن گرفته شده بلکه اروپا رهین ملت اسلام است.” مسیو سدیو مورخ شهیر فرانسوی در مورد خدمات علمی مسلمانان چنین میگوید: ” پیشرفت کنونی اروپا مرهون علم است که اسلام در سراسر شرق و غرب منتشر ساخت و به راستی باید اعتراف کرد که مسلمانان استادان اولیه ی ملتهای اروپائی بوده اند.”

«پروفسور سلیم الحسنی» رئیس بنیاد علوم، فناوری و تمدن ۱۰ ابتکار برتر را به این ترتیب انتخاب کرده است:


جراحی:
 پزشک مشهور “الزهراوی” یک کتاب مرجع هزار و ۵۰۰ صفحه ای مصور را از جراحی ارائه کرده که مدت ۵۰۰ سال به عنوان مرجع در کشورهای اروپایی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. یکی از ابداعات مشهور وی کشف امکان استفاده از روده گربه برای بخیه‌زدن جراحت ها بوده است. همچنین اولین جراحی سزارین و ابداع اولین انبرک جراحی نیز به وی منصوب شده است.


ماشین پرواز:
 عباس ابن فرناس” اولین فردی به شمار می رود که اولین تلاش های واقعی را برای ساخت ماشین پرنده در جهان انجام داده است. در قرن 9 وی دستگاه بالداری را ابداع کرد و طی آزمایش مشهور خود در کوردوبا(قرطبه) در اسپانیا با کمک این ماشین برای چند لحظه به پرواز پرداخت و سپس به زمین سقوط کرد که بر اثر این سقوط کمرش شکست. ابداع وی به طور قطع الهام بخش هنرمند و طراح مشهور ایتالیایی لئوناردو داوینچی بوده است.


دانشگاه:
 در سال ۸۵۹ پرنسسی جوان به نام «فاطیما‌الفرهی» اولین دانشگاه اهدا کننده مدرک را در «موروکو » بنیان گذاری کرد. خواهر وی «میریام» مسجدی را در جوار این دانشگاه بنا کرد که در کنار یکدیگر مجتمع “الکاراوین” را شکل داد که این مجتمع با گذشت هزار و ۲۰۰ سال همچنان پابرجاست.


جبر:
 کلمه جبر از نام رساله مشهور خوارزمی ریاضی دان پارسی قرن ۹ به نام کتاب جبر و مقابله برگرفته شده است. در این کتاب که بر اساس سیستم های هندو و یونانی نگاشته شده است ترتیب جبری جدید سیستم های اعداد گویا، گنگ و مقیاس های هندسی یکپارچه شده است. خوارزمی همچنین اولین ریاضی‌دانی است که ایده استفاده از توان را مطرح کرد.


نور:
 بسیاری از پیشرفت های به دست آمده در مطالعات مرتبط با نور از جهان اسلام سرچشمه می گیرد.« ابن هیثم» دانشمند سرشناس ایرانی یکی از دانشمندانی است که ثابت کرد چشم انسان اجسام را به دلیل بازتاب نور روی سطح آن ها مشاهده می کند و با این کشف خود نظریه های اقلیدس و بطلمیوس را مبنی بر این که نور از چشم انسان تابش داده می شود، رد کرد. این دانشمند بزرگ همچنین کاشف اولیه پدیده اتاق تاریک عکاسی به شمار میرود.


موسیقی:
 موسیقی‌دانان مسلمان تاثیر غیر قابل انکاری روی اروپا داشته اند. در زمان فرمانروایی «شارلمانی» یا «کارل بزرگ» وی تلاش بسیاری برای رقابت با موسیقی ایران و کورودوبا در اسپانیا داشته است. از جمله سازهایی که از خاورمیانه به اروپا راه یافته اند می توان به عود و رهاب که در واقع از اجداد ویولون به شمار می رود، اشاره کرد.


مسواک:
 پیامبر مسلمانان حضرت محمد(ص) باعث رواج مسواک شده اند و استفاده از اولین مسواک نیز توسط ایشان بوده است. در آن زمان ایشان با استفاده از شاخه‌ای از درختی به نام مسواک (Meswak) دندان های خویش را تمیز میکرده اند. موادی مشابه آن چه در شاخه درخت مسواک موجود بوده است اکنون در ساختار خمیردندان ها استفاده میشود.


بیمارستان:
 بیمارستان هایی که اکنون می شناسیم در واقع از قرن ۹ و از کشور مصر سرچشمه می گیرند. اولین مرکز پزشکی در جهان بیمارستان احمد ابن تولون بوده که در سال ۸۷۲ در قاهره تاسیس شده است. این بیمارستان بر اساس سنت مسلمانان که از بیماران نیازمند حمایت میکند به افراد نیازمند به صورت رایگان کمک های بهداشتی و پزشکی عرضه می کرده است.


میل لنگ:
 ناوری استفاده از این ابزار برای اولین بار توسط الجزری در قرن ۱۲ ابداع شد که به تدریج در سراسر جهان گسترش یافت و در ابداعاتی مانند دوچرخه و موتورهای احتراقی داخلی مورد استفاده قرار گرفت.


قهوه:
 این نوشیدنی که اکنون به اصلی ترین نوشیدنی در غرب تبدیل شده، برای اولین بار حدود قرن ۹ در یمن آماده نوشیدن شده است، سپس توسط گروهی از دانشجویان به قاهره منتقل شد و در قرن ۱۳ به ترکیه رسید اما تا قرن ۱۶ استفاده از آن در اروپا رواج پیدا نکرد.


[1] http://www.salam.edu.af به قلم  محمد عمر ، محصل سمستر سوم پوهنحی حقوق از سایت سلام پوهنتون

منابع:
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی ،  زین العابدین قربانی.

 تاریخ و تمدن اسلام ، جرجی زیدان
.

گردآوری: هیات تحریریه احیای سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا