سقط جنین سالم از طریق “تشخیص غلط در غربالگری و سونوگرافی های زودهنگام و غیر ضروری”/ صدور مجوز سقط به‌بهانه “عدم‌تشکیل قلب جنین!”

وضعیت سقط جنین در ایران فاجعه است/ آثار غربالگری و سونوگرافی های زودهنگام و غیر ضروری بر تحدید نسل ایرانیان

دکتر حسین روازاده در گفتگو با تسنیم:

اکثر مجوزهای سقط در زیر 10 هفتگی جنین به‌بهانه نزدن قلب جنین صادر می­‌شود درحالی‌که دو تا ۴ هفته بعد معمولاً قلب جنین شروع به زدن می­‌کند و توسط سونوگرافی دیده می شود؛ این سقط‌ها به‌هیچ‌وجه شرعی و اخلاقی نیست؛ ده‌هاهزار جنین سالم از طریق تشخیص غلط در غربالگری و سونوگرافی از بین می­‌روند.

سیاست های بالادستی درباره افزایش جمعیت در ایران با فعالیت ها و اقداماتی در حوزه نظام بهداشت و سلامت به هیچ وجه هم­خوانی ندارند. یکی از مهمترین موضوعات در سیاست­های کلان نظام، افزایش جمعیت کشور است و تاکید مقامات ارشد بر جمعیتی بیش از 150 میلیون نفر می­باشد اما علاوه بر افزایش سن ازدواج و کاهش تمایل زوجین به فرزندآوری در سال های نخست ازدواج، آمار وحشتناک سقط جنین یکی دیگر از معضلات حوزه جمعیت است.

آمارهای ارائه شده درباره سقط جنین قانونی و غیرقانونی از سوی برخی از صاحب نظران و مراجع، نشان از بی توجهی عمده در نظام سلامت نسبت به فرزندآوری دارد. اعداد و ارقامی بین 300 تا 500 هزار سقط جنین در سال یا روزانه 1000 سقط جنین، آمار خطرناکی دراین زمینه است. یکی از مسائلی که به سقط جنین قانونی دامن زده، انجام سونوگرافی های زودهنگام و غیرضروری است که پزشکان به خاطر عدم پیدا کردن قلب جنین در هفته های 6 تا 10 ، مجوز سقط را صادر می­کنند. ولی برخی از متخصصان و کارشناسان معتقدند که برای دیدن تپش های قلب جنین بوسیله سونوگرافی تا 12 هفتگی می توان صبر کرد چون دیدن این تپش ها بستگی به کیفیت دستگاه سونوگرافی و مهارت فرد سونوکننده دارد  و این دلیلی نیست که پزشک قبل از این زمان مجوز سقط را صادر کند. در همین زمینه با دکتر حسین روازاده، پزشک و متخصص طب اسلامی – ایرانی گفتگویی ترتیب داده­ ایم. وی از جمله اولین افرادی بود که در این زمینه هشدارهای بسیاری داده است.

روازاده در رابطه با این موضوع گفت: وضعیت سقط جنین در ایران فاجعه است. این فاجعه زمانی اسفناک تر می شود که با مجوزهای قانونی در قالب طرح غربالگری نیز صورت می گیرد. غربالگری یا آزمایش خون برای جلوگیری از عقب ماندگی ذهنی نوزاد و مشکلات لوله عصبی در سطح کشور به صورت قانونی و گسترده انجام می­ شود ولی این طرح خود به بانی و باعث افزایش آمار سقط جنین تبدیل شده است. زوجی به من مراجعه کردند که خدا بعد از 17 سال به آنها فرزندی عطا کرده بود. پس از سونوگرافی پزشک به مادر باردار گفته بود که قلب بچه نمی­زند و باید سقط کنید. گفتم تنها سه هفته صبر کنید اگر قلب بچه نزد، اصلاً خود به خود سقط می­شود. بعد از دو هفته ضربان قلب جنین در سونوگرافی دیده شد!

وی در ادامه افزود: اکثر مجوزهای سقط در زیر 10 هفتگی جنین به بهانه نزدن قلب جنین صادر می­ شود. این یک جنایت و نافهمی است. چه کسی اجازه داده که یک پزشک به راحتی مجوز سقط صادر کند. این موضوع به هیچ وجه شرعی و اخلاقی نیست. صدها مراجعه­کننده داشتم که این تجویز برای آنها صورت گرفته بود و اگر به توصیه ما گوش نمی­کردند، جنین سالم را با یک مجوز غیرعلمی سقط می­کردند. تحقیقات ما نشان می­دهد که جنینی که قلبش دیرتر شکل گرفته دارای ضریب هوشی بیشتری است؛ چون مغز در زمانیکه قلب شکل نگرفته، بیشتر تغذیه می­شده است. این فرآیند شروع زدن قلب زمان زیادی نیز نیست بین دو تا 4 هفته معمولا قلب شروع به زدن می­کند.

این متخصص طب اسلامی – ایرانی در ادامه یادآور شد: در مراجعین ما حتی یک مورد نداشتیم از کسانی که توصیه عدم سقط جنین جدی گرفته باشند و معضلی برای آنها پیش آمده باشد. تمامی ماداران باردار به سلامتی فرزندی سالم و باهوش به دنیا آورده­اند. خوب این موضوع نشان می­دهد آنچه در قالب غربالگری به مادر برای سقط جنینی که قلبش شروع به زدن نکرده، تجویز می­شود، جنایت است. خانواده­ای که بعد از ماه ­ها یا سال­ها شامل عنایت خداوند برای فرزندآوری می­شود، چرا باید با تجویزی ناآگاهانه در قالب سونوگرافی زودهنگام و یا غربالگری، جنین را سقط کنند و خود را از نعمت فرزند محروم کنند. اگر تنها 50 درصد از کسانی که به آنها گفته می­شود به خاطر تشکیل نشدن قلب جنین، آن را سقط باید بکند، این توصیه را گوش نکنند، روزانه چند صد فرزند بیشتر در ایران به دنیا می­آید.

روازاده با توجه به سیاست فرزندآوری و افزایش جمعیت در ایران گفت: بزرگان نظام همیشه تاکید می­کنند که جمعیت باید افزایش پیدا کند اما چرا کسی جلوی این جنایت سازماندهی شده را نمی­گیرد. دهها هزار جنین سالم از طریق تشخیص غلط در غربالگری از بین می­روند. خوب همین موضوع غربالگری باعث تحدید نسل ایرانیان خواهد شد و چندسال دیگر با سونامی جمعیت پیر و از کارافتاده روبه رو می­شویم. اصلا دیگر نیازی نیست دشمن کاری بکند  وقتی ایران پر از پیرمرد است!

وی افزود: بنابراین در پشت پرده این تعداد سقط جنین که آمارها حدود نیم میلیون سقط را نشان می­دهد، توطئه و سناریوهای خطرناکی برای از بین بردن جمعیت مردم ایران و شیعیان وجود دارد. چه کسی مجوز غربالگری را صادر کرده است؟ البته اینگونه نیست که خدای نکرده پزشکان ما مسئول و عامل این جنایت باشند بلکه حتی پزشکان متعهد و انقلابی هم هستند که سالانه دهها مورد مجوز سقط جنین در قالب طرح غربالگری امضا می­کنند ؛چرا که این طرح به شکل یک قانون و اجبار درآمده و پزشک گمان می­ کند به سلامت مادر دارد کمک می ­کند. زوج بسیار جوانی که هیچ سابقه ای از بیماری های ژنتیکی در فامیل خود ندارند چه لزومی به غربالگری اجباری دارند؟

به هر حال ناکارآمدی طرح غربالگری برای ما مشخص شده و وزارت بهداشت می­بایست به سرعت جلوی اجباری بودن غربالگری را بگیرد و فقط برای کسانی که واقعاً به صورت علمی و طبق منابع معتبر نیاز به غربالگری دارند انجام شود و مسئولان ارشد کشور باید به این مساله ورود کنند. از مراجع تقلید و عظام هم باید کمک گرفت تا این کار را غیرشرعی و حرام اعلام کنند. در برخی از کشورهای پیشرفته دنیا، سقط جنین توسط پزشک مجازات های سنگین از 10 تا 99 سال زندان را دارد ولی معلوم نیست در کشور ما چه کسی تصمیم می­گیرد این همه سقط جنین مجوزدار و بدون مجوز انجام شود و آب هم از آب تکان نخورد!

منبع: خبرگزاری تسنیم   ۰۶ مهر ۱۳۹۸ – ۱۱:۳۶ 

کدمطلب:DA98070601


نوشته های مشابه

‫۷ دیدگاه ها

  1. 15 سال است با طب اسلامی از طریق جناب آقای دکتر روازاده آشنا شده ام و در این مدت نه خودم و نه خانواده ام نیاز به دکتر و دارو نداشته ایم .به طوری که دخترم که اکنون 9 سال سن دارد بدون هر نوع دارویی به خواست خدا و کمک اساتید طب اسلامی به پزشک مراجعه نکرده است.صمیمانه دوستت دارم دکتر روازاده.

  2. سلام آقای روازاده
    خیلی مشتاق ملاقات حضوری شما هستیم
    لطفاً راجع به غربالگری هفته 13 و 18 هم توضیح بدید،چطور میشه متوجه سلامت جنین شد و این غربالگری هارو انجام نداد!؟
    ممنون از اطلاعات مفیدتون.

    1. با سلام و احترام
      در گذشته که حتی سونوگرافی ساده هم وجود نداشت چگونه از سلامت جنین مطلع میشدن
      شما همان گونه که مادرانتان رفتار میکردن رفتار کنید از خوراک تا داشتن فعالیت
      گروه مدیریت سایت

  3. سلام من ۲۷ سالمه چند ماه پیش سقط داشتم به علت تشکیل نشدن قلب دوباره حامله شدم دو هفته پیش رفتن سنو گفت ۵ هفته ۳ روز دوهفته ی دیگه بیا دو هفته ی دیگه رفتم گفت ۶ هفته و ۳روز باید سقط کنی چون رشد نکرده اما هیچ علایمی از سقط ندارم حتی ویارم دارم دکترم گفت سقط نکنی میشه بچه خوره به نظر شما سه هفته ی دیگه برم سنو ممنونم ازتون

    1. با سلام و‌احترام
      ارد برنج محلی یک‌قاشق غذاخوری با یک‌ لیوان آب حل کرده و‌روزی ۲-۳بار مصرف کنید و‌دو‌سه هفته دیگه سونو تکرار کنید
      گروه مدیریت سایت

  4. با عرض سلام
    ۳۶ ساله هستم و با احتساب تاریخ پریود ۱۰ هفته هست که باردارم تا به امروز سه بار سونو انجام دادم که هر سه بار نظرشون تشکیل نشدن قلب جنین بوده،البته هر دفعه که بعد از گذشت دوهفته میرم سونو تنها ۵ روز رشد جنین و نشون میده و امروز که رفتم گفت جنین ۶ هفته و۵ روزشه که رشدش خیلی تاخیر داره،دکتر گفت باید سقط کنی…
    دیروز یک نوبت به مقدار خیلی کم لک بینی داشتم.
    به نظرتون چکار کنم،خودم اصلا دلم نمیخواد سقط کنم،کمکم کنید ،ممنون

    1. با سلام واحترام
      آرام و صبور باشید و به خداوند مهربان توکل کنید. ان شاء الله قلب نوزاد تشکیل خواهد شد.
      گروه مدیریت سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا