شربت عسل

شبکه سلامت میزبان بحث طب سنتی و عسل درمانی

مهندس ارشاد مرشدی؛ شربت عسل شاه کلید عسل درمانی را هر صبح ناشتا فراموش نکنید

زهرا مرسوعی؛ طب سنتی در کنار طب نوین مکمل سلامتی جامعه است

مهندس ارشاد مرشدی صاحب امتیاز و مدیر مسئول نشریه زنبورداران پیشرو همانگونه که سالها در زمینه ترویج و فرهنگ سازی مصرف عسل و شناساندن فرآورده های زنبور عسل تلاش داشته و از هر فرصتی برای معرفی محصولات زنبور عسل همچون ژله رویال، بره موم و گرده گل به شهروندان بهره گرفته و از رسانه های مختلف در این زمینه کمک گرفته است. تلاش او به عنوان مدرس عسل درمانی طی این سالها موجب شد که شناخت نسبی شهروندان از گرده گل، بره موم و ژله رویال افزایش یابد و مصرف این فرآورده ها در فروشگاه های سطح افزایش و به میزان قابل ملاحظه ای بر حجم تولید این فرآورده ها افزوده شود. مهندس ارشاد مرشدی معتقد است به هر میزان که فرهنگ سازی، ترویج و تبلیغ محصولات کند و در بین شهروندان گسترش یابد می توان امیدوار بود پویایی و پایداری تولید افزایش یابد و سطح معشیت زنبورداران به عنوان تولیدکنندگان با تنوع تولید محصولات کندو تقویت شود. اما این بار از رسانه ملی و شبکه سلامت برنامه زندگی سالم طرح موضوع عسل درمانی را پی گرفت تا به شهروندان بگویید به هر میزان که از فرآورده های کندو استفاده کنند می توان انتظار داشت سطح خود ایمنی و سلامتی جامعه افزایش یابد و کفه ترازو به سمت سلامت جامعه سنگین تر خواهد شد در پی خلاصه ای از گفتگوی مجری برنامه با مهندس مرشدی و زهرا مرسوعی را می خوانید: شبکه سلامت برنامه سلام زندگی میزبان خانم زهرا مرسوعی پژوهشگر و محقق طب سنتی و مهندس ارشاد مرشدی کارشناس عسل درمانی بود تا در زمینه طب سنتی و عسل درمانی و پیرامون قابلیت های این دانش برای مردم روشنگری کنند. عسل درمانی یکی از پایه ها و ارکان طب سنتی ایرانیان است، بوعلی سینا دانشمند مشهور و پرآوازه ایرانی در دستور بیش از 800 نوع دارو عسل را به عنوان حمل کننده ذکر کرده که می تواند داروی مورد نیاز را به عضو مورد نظر برساند. ضمن آنکه عسل به عنوان «شفاء برای مردمان» در سوره نحل آیه 68 و 69 قرآن کریم آمده و به مردم خطاب کرده عسل با رنگ های متفاوت از درون شکم زنبور عسل بیرون می آید که این خود آیاتی برای اهل ایمان و تفکر است. در ابتدای بحث زهرا مرسوعی درباره طب سنتی اظهار داشت: طب سنتی با خون ایرانیان عجین شده و نیکان ما شناخت خوبی از آن داشتند اینکه چی بخورن؟ و کی بخورند؟ و چقدر بخورند؟ دانشی براساس آموزه های خود مراقبتی و طب سنتی است که طی سالیان گذشته ایرانیان و به ویژه پدرها و مادرها آن را به خوبی می شناختند ولی در دهه های اخیر این آموزه ها مهجور واقع شده و با نگاه بدبینانه به این طب، موجب دوری مردم از این دانش شدند. ایرانیان در پیشینه خود پزشک معروف و مشهور بوعلی سینا را دارند که کماکان دانش و کتب او به عنوان مرجع بین المللی در دانشگاه های مطرح جهان مورد استفاده قرار می گیرد. در این دوره فرصت خوبی است که آشتی با این طب داشته باشیم.

*مجری برنامه: شاید برخی بزرگ نمایی ها موجب شده که طب سنتی در حاشیه قرار گیرد؟

زهرا مرسوعی: طب سنتی در کنار طب نوین (پزشکی) باید فعالیت کند و هر دو مکمل هستند اگر بدون غرض ورزی و بدبینی بتوانیم برای مردم از کنار دو دانش که هر دو قابل احترام و بجا هستند راهکارهای سلامتی و تندرستی را بیرون بکشیم موفق هستیم. ما اصلا منکر توانمندیهای پزشکی نوین نیستیم و حتی برای تشخیص آزمایشگاهی و موارد دیگر طب سنتی احتیاج به تشخیص های پزشکی نوین دارد. موارد اورژانسی نیازمند پزشکی نوین است. حال اگر آداب طب سنتی را رعایت کنیم کمتر مریض می شویم که هم هزینه های درمان کاهش می یابد و هم سطح سلامت جامعه افزایش می یابد و شهروندان در زندگی سلامت بیشتری تجربه خواهد کرد.

*مهندس ارشاد مرشدی مدرس عسل درمانی در مورد طب سنتی دیدگاه خود را چنین بیان داشت که طب سنتی و پزشکی نوین نقاط مشترک فراوانی دارند که اصلاً نمی توان این دو را جدا کرد بلکه باید دو دانش را مکمل و تکمیل کننده هم دانست. مهمترین نقطه مشترک این طب عسل درمانی است. مثلاً برای ناراحتی معده هر دو طب سنتی و پزشکی مصرف عسل را برای بهبود مشکل معده لازم و ضروری می دانند. وی افزود: طب سنتی جزئی از آداب، رسوم و سنن ماست که طی سالیان گذشته با تجربه بدست آمده که براساس مزاج شناسی انسان و مزاج شناسی فصل و غذاها به افراد مختلف می گوید که چه غذایی را مصرف کنند. در این طب اگر به دقت بنگریم غذا نخستین داروی انسان است که در صورت رعایت کردن آنها چون براساس زبان بدن است سطح سلامتی بیشتری را خواهد داشت و افراد کمتر بیمار خواهند شد.

زهرا مرسوعی در مورد عسل درمانی و جایگاه آن اشاره کرد؛ عسل درمانی به دلایل مختلف جایگاه ویژه ای در درمان و طب سنتی دارد. عسل شیرین کننده و طعم دهنده خوبی است که مضر نیست. عسل یک آنتی بیوتیک است که هیچ باکتری در آن رشد نمی کند. خانم های باردار اگر از عسل استفاده کنند فرزندان آنها با استخوان قوی تر و هوش بیشتری به دنیا خواهند آمد. عسل در درمان بیماریهایی که منشاء سرد و تر دارد مفید است. عسل در همراهی با دارچین خواص شگفت انگیز برای پوست و حافظه دارد. پزشکان یونانی از عسل برای درمان خیلی از بیماریها استفاده می کردند که بسیاری از این موارد تحقیق شده و جواب داده است.

*مجری برنامه آیا می توان عسل تقلبی را به راحتی تشخیص داد؟

مهندس ارشاد مرشدی گفت: عسل تقلبی را فقط از طریق آزمایشگاه می توان شناخت. یکی از راه های شناخت عسل طبیعی رس زدن است که عسل طبیعی این خاصیت را دارد. خوردن عسل تقلبی کاملاً مضر است و خوردن آن در افراد ایجاد مشکل می کند. شاید یکی از راه های شناخت عسل تقلبی ارزان بودن آن باشد که برای تشویق مصرف کننده آن را با قیمت پائین می فروشند. در عسل تغذیه ای که زنبور عسل از شربت شکر استفاده کرده است یک گام از مربا مفید تر است و توصیه ما آن است که افراد دیابتی از این عسل استفاده نکنند. ولی عسل صنعتی که در کارگاه های غیر مجاز فرآوری می شود کاملاً مضر و خطرآفرین است. مهندس ارشاد مرشدی افزود؛ رطوبت، میزان شیرینی و رنگ عسل راه مناسبی برای تشخیص عسل طبیعی نیست و شناخت عسل طبیعی از عسل صنعتی یا تقلبی فقط از طریق آزمایشگاه امکان پذیر است.

*مجری برنامه: بره موم چه کاربردی دارد؟

بره موم یک محصول کاملاً منحصر به فرد زنبور عسل است که خود این حشره برای ضدعفونی سلولها و حجره های نوزادان، بستن درز کندو و جلوگیری از ورود مواد خارجی و مهاجمان به کندو از آن بهره می گیرد. ماده اولیه بره موم شامل صمغ درختان، آنزیم ها اضافه شده زنبور عسل، گرده گل و مقداری مواد ناشناخته است که خاصیت ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضد قارچی دارد. این ماده آنقدر اهمیت دارد که اغلب کشورها از صادرات خام آن اجتناب می کنند. در حال حاضر محصولات دارویی، آرایشی و خوراکی زیادی از آن تولید می شود. بره موم برای مقابله با سرطانها کاربرد دارد. بره موم این ماده ارزشمند و مفید در بسیاری از امراض که پزشکی نوین تاکنون درمانی برای آنها پیشنهاد نکرده پاسخ خوبی دارد به طور مثال برای زخم بستر مفید است و این بیماری را کنترل و درمان می کند. مهندس ارشاد مرشدی گفت: لازم است که از کلیه زنبورداران که در جای جای کشور در پی گل و گیاه زنبورداران خود را کوچ می دهند و تلاش ارزنده ای برای استحصال عسل دارند تقدیر و تشکر کرد.

*مهندس مرشدی مدرس عسل درمانی به شهروندان توصیه کرد؛ صبح ناشتا یک لیوان آب ولرم و یک قاشق عسل طبیعی را مخلوط کرده و چند قطره آبلیمو طبیعی درون آن حل کنند این شربت را هر روز صبح میل کنید تا از بسیاری از بیماریها دور شوید. افرادی که ناراحتی معده دارند می توانند شربت عسل را بدون آبلیمو میل کنند.

عسل بهترین دارو برای جبران کم خونی است که مشکلات و بیماری های زیادی را به وجود می آورد. زهرا مرسوعی در پایان یادآور شد: هر فرد مزاج خاص خود را دارد و هر فرآورده غذایی را که مصرف می کند باید مناسب مزاج او باشد.

 

 منبع: ماهنامه عسل درمانی/ شماره 16/ تابستان 95  

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا