طب ایرانی و اسلامی بر اساس جهان‌بینی توحیدی است

ولایتی در مشهد: طب ایرانی و اسلامی بر اساس جهان‌بینی توحیدی است

رئیس گروه حکمت و طب ایرانی فرهنگستان علوم پزشکی ایران گفت: طب ایرانی و اسلامی بر اساس جهان‌بینی توحیدی است و طب غربی بر اساس جهان‌بینی داروینی است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، علی‌اکبر ولایتی  ظهر امروز در همایش ملی «طب سنتی ایرانی؛ یک دهه فعالیت آکادمیک، نقد گذشته و افق آینده» که در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، اظهار داشت: در مجموع به‌منظور تجمیع طب مدرن و سنتی باید طب سنتی به‌روز و طب مدرن منطقی شود.

وی افزود: از وزارت بهداشت به‌دلیل همکاری‌ای که در این دوره با طب سنتی داشتند تشکر می‌کنیم و شهادت می‌دهم که  در هیچ دوره‌ای این‌گونه همکاری با طب سنتی نشده بود.

رئیس گروه حکمت و طب ایرانی فرهنگستان علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه «تصور این‌که در طب سنتی فقط جوشانده می‌دهند و از داروی گیاهی استفاده می‌کنند درست نیست»، تصریح کرد: اولین کسی که از روده بُز نخ بخیه درست کرد، زکریای رازی بود. زکریای رازی که الکل را کشف کرد اولین کسی بود که در قرن سوم و چهارم از پنبه و الکل برای استریل کردن محل جراحی استفاده کرد، لذا طب سنتی تنها این نیست که جوشانده بخورند و هر جا جراحی لازم باشد انجام می‌داده‌اند.

ولایتی خاطرنشان کرد: بنده تعریضی به کلمه طب سنتی دارم و نمی‌دانم به‌چه‌دلیل نام این شاخه از علم را سنت گذاشتند؛ شاید در تقابل ما مدرنیته. ترجمه traditional Medicine طب سنتی شده است. حال مگر در ریاضی، ریاضی سنتی و ریاضی مدرن داریم؟

وی اضافه کرد: علت این نام‌گذاری را می‌توان در تعریف طبیعت و خلقت در دیدگاه غربی‌ها یافت. آن‌ها خلقت را بر اساس تصادف می‌دانند و ما بر اساس حکمت. لذا خداگراها انسان را بخشی از خلقت می‌دانند که در انسجام با سایر اجزای طبیعت بر اساس نظم و منطق خلق شده است، از همین‌جا کلمه «مزاج» تعریف می‌شود. مزاج یعنی سرشت و سرشت آدم‌ها به‌اندازه انفس خلایق است و بر این اساس مزاج‌های متفاوت تعریف شده است، یعنی اگر داروی واحد را به دو نفر با مزاج‌های متفاوت تجویز می‌کنید بر یک نفر اثر می‌کند و بر یک نفر اثر نمی‌کند.

رئیس گروه حکمت و طب ایرانی فرهنگستان علوم پزشکی ایران در ادامه تصریح کرد: اگر بدون توجه به مزاج انسان‌ها دارو تجویز کنیم دچار اشکال می‌شویم، همان‌گونه که شده‌ایم، فلذا در این طب بر اساس مزاج آدم‌ها دارو تجویز می‌شود.

ولایتی با بیان این‌که «انسان یک کل تفکیک‌ناپذیر است و جسم و روح انسان کنار یکدیگر قرار دارد»، خاطرنشان کرد: اگر کسی به انسان به‌عنوان جسم نگاه کند اشتباه می‌کند، جسم و روح انسان با هم مطرح است و لذا موضوع علم روانشناسی در طب ایرانی و اسلامی بیشتر از طب مدرن مورد توجه است.

رئیس گروه حکمت و طب ایرانی فرهنگستان علوم پزشکی ایران با اشاره به این‌که «انسان بخشی از طبیعت است»، بیان کرد: بر این اساس می‌گویند فلان خوراکی دارای مزاج سرد یا گرم است و خوراکی یا داروی گرم را به مزاج سرد و خوراکی یا داروی سرد را به مزاج گرم ندهید. این نوع تجویز خیلی بهتر از امروزه بر اساس منطق منطبق است.

ولایتی در ادامه عنوان کرد: علت ماندگاری شیخ‌الرئیس این است که کتاب قانون آن بر اساس منطق است، فلذا طب ارسطویی را بهتر از طب جالینوسی می‌پسندد. طب جالینوسی بیشتر بر اساس تجربه و طب ارسطویی بر اساس منطق است.

وی با اشاره به این‌که «با وجودی که در طب امروزی مدعی استفاده از منطق نیستند، اما در تجزیه و تحلیل ناچار به استفاده از منطق هستند»، گفت: هنگامی که اساس تفکر بر اساس خلقت تصادفی است، چرا ما در تبیین فیزیولوژی و تطبیق پاتولوژی و فیزیولوژی دنبال منطق می‌گردیم؟ نمی‌شود خلقت تصادفی باشد و ما در تحلیل این خلقت از ابزار منطق استفاده کنیم، این تفاوت دو جهان‌بینی است. طب ایرانی و اسلامی بر اساس جهان‌بینی توحیدی است و طب غربی بر اساس جهان‌بینی داروینی است و بر این اساس این تفاوت وجود دارد.

رئیس گروه حکمت و طب ایرانی فرهنگستان علوم پزشکی ایران ادامه داد: بر این اساس در طب مدرن به بن‌بست رسیده‌ و به این نتیجه رسیده‌اند که چاره کار تلفیق دو دیدگاه طب سنتی و طب مدرن است.

ولایتی خاطرنشان کرد: در طب سنتی به‌موازات تجویز داروهای طبی کار جراحی هم پیش رفته بود و بسیاری از پایه‌های جراحی را اطباء ایرانی و اسلامی پایه‌گذاری کردند.

کدمطلب:A97110822


طب ایرانی و اسلامی بر اساس جهان‌بینی توحیدی است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا