علف کش راند آپ جنایتی دیگر از شرکت مون سنتو – بخش دوم (پایانی)

 زیانهای ناشی از راند آپ

در باره مخاطرات راند آپ مطالعات مستقل فراوانی انجام شده، منجمله گروهی از آنها که مربوط به آبهای انگلستان می شوند؛ بنا به گفته آقای Gilles Huet نماینده انجمن bretone در انگلستان، طبق گزارش به چاپ رسیده در ژانویه 2001 درمجلّه regional health observatory in Britain حاکی از آن است که: 95 درصد نمونه های آبهای مربوط به سال 1998 منطقه bretone حاوی میزان بسیار بالایی از glifosat بودند و تا حد 3.4 میلی گرم بر لیتر نیز می رسیدند، این در حالی بود که میزان مجاز آن معادل   0.1 میلی گرم بر لیتر تعیین شده بود.

هم زمان با تلاش موسسات دولتی مسئول ارائه مجوز قانونی برای وارد بازار کردن glifosat و اهدای برچسب سلامت و غیر سرطان زا بودن آن؛ تعداد بی شماری از آنالیز های اپید میولوژی دقیقاً عکس آن را ثابت می کند.

راند آپ زمینه ساز بروز سرطان در انسان است

در سال 2001 دانشگاه کانادایی Saskatchevan ثابت کرد که افرادی که فقط دو روز در سال با glifosat در تماس بوده اند تا دو برابر در آنها استعداد ابتلا به لنفوم نوعی سرطان non Hodgkin افزایش داشت. در سال 2002 همین نتیجه توسط آقای Lennart Hardell متخصص dioxin به چاپ رسید؛ در آن 442 نفر را که با علف کش glifosat کار می کردند با 741 نفر که ربطی با glifosat نداشتند را مقایسه می کرد. در همین راستا نیز تحقیقات اپید میولوژیکی بر روی برخی از کشاورزان Midwest توسط National Center Institute نتایج حاصله قبلی را تأیید می کرد. در Nord Caroline یک سری آنالیز های اپید میولوژیکی انجام شده بر روی 54315 نفر از افراد شخصی و حرفه ای که با علف کش glifosat در تماس بوده اند، ارتباط مستقیم glifosat را با بروز multiple myeloma عنوان می کند.

گزارشات بسیاری از حضور بیش از حد مجاز سموم کشاورزی و راند آپ در آبهای زیر زمینی و آشامیدنی و دریایی فرانسه و انکلیس به چاپ رسیده اند؛ گزارشات مشابهی در باره حضور راند آپ در میوه و سبزیجات صیفی جات روی میز غذای فرانسوی ها در دست است، که 49.5 درصد آنها را آلوده به این مواد و 8.3 در صد آنها را بیش از حد مجاز اعلام کرده اند. در انگلستان 75درصد از نمونه ها، میزان بالاتر از حد مجاز داشتند و اغلب حاصل حضور بیش از ده نوع ماده سمّی بودند ؛ با کمال تأسف بایست گفت که حد مجاز معادل 0.1 میکرو گرم بر لیتر برای تک تک سموم تعیین شده و از اثر انباشته شدن سموم مختلف صحبتی نیست.

گروه همکاران پروفسور Robert Bellè درایستگاه بیولوژیکی Roscoff وابسته به مرکز تحقیقات علمی ملّی فرانسه CNRS و انستیتوی Pierre- et- Marie-Curie در طی تحقیقات در باره اثر راند آپ بر سلولهای جوجه تیغی (که یک مدل بسیار شناخته شده و معتبر در تمامی محافل علمی می باشد ) با استفاده از محلول بسیار رقیقتر از آنچه که بنا به توصیه شرکت سازنده آن، کشاورزان باید بکار بگیرند ؛ اثبات کردند که راند آپ باعث اختلال در تقسیم سلولی و بوجود آمدن سلولهای ناقص ( که طی پروسه ای از مکانیزم ترمیم عقب می مانند ) در ارگانیزم می شود و علیرغم این نقص به زندگی نا متعادل خود ادامه می دهند. امروزه میدانیم که این سلولها پس از سی چهل سال به سلولهای سرطانی تبدیل می شوند. همچنین گروه پروفسور Robert Bellè به این نتیجه رسید که glifosat عامل فعال راند آپ به تنهایی قدرت نفوذ در سلول را ندارد، و احتیاج به حضور افزودنی های دیگر دارد. یکی از این مواد کمکی که در ترکیب راند آپ وجود دارند پلی اکسی اتیلن می باشد که خطرناک بودن و سمّی بودنش بر همگان آشکار است، در ضمن نباید مهمترین عامل مسئول تجزیه glifosat اسید آمین متیل فسفونیک Seralini را که متوسط عمر بالایی دارد فراموش کرد. باید خاطر نشان کرد که انواع مختلف راند آپ از 14.5 درصد تا 75 درصد حاوی نمکهای glifosat هستند و الباقی مواد تشکیل دهنده آن به بهانه اسرار تجاری و صنعتی عنوان نمی شوند، فقط اینکه نقش حلّال، حامل، سورفاکتانت، مقلد را دارند و وظیفه افزایش کارآیی عامل اصلی را دارند.

راند آپ قاتل نطفه ها

بنا به گفته پروفسور Seralini برای همگان واضح است که محصولات جی ام او ( تراریخته ) برای مقاوم بودن در مقابل علف کش راند آپ طرّاحی شده اند؛ از اینرو اینگونه محصولات که همواره از مقدار زیادی راند آپ به صورت باقیمانده برخوردارند باعث حضور این علف کش در رژیم غذایی مردم دنیا هستند.

– تحقیقات اپید میولوژیکی انجام شده در کانادا، گزارشی از رقم بالای سقط جنین و وضع حمل زودرس بین کشاورزان مرتبط با راند آپ نسبت به سایر افراد را ارائه میکند.

– نتایج حاصله از تحقیقات دانشگاه Carleton درمورد خانواده های کشاورز اوهایو، عنوان می کنند که: افرادی که سه ماه قبل از گشن گیری (لقاح) با glifosat در تماس بوده اند، با ریسک سقط جنین دیر رس (بین هفته دوازدهم و نوزدهم) مواجه اند.

– مطالعات صورت گرفته در مورد خانواده های کشاورز شمال آمریکا،نشان دادند که میزان حضور راند آپ در ادرار بیش از 70 درصد کشاورزان در روز سمپاشی راند آپ، بین 3 الی 233 میلی گرم بر لیتر بوده.

– یکی از لابراتوارهای دانشگاه تگزاس مشخص کرد که تماس راند آپ، سلولهای Leyding واقع در بیضه ها را از کار انداخته و عملکرد آنها را که تولید هورمون های جنسی است تا 94 درصد تقلیل میدهد.

– محققین برزیلی ثابت کردند که موشهای ماده که در تماس با راند آپ بودند پس از مدتی بچه هایی با بد ریختی اسکلتی بوجود میآورند.

تمامی نتایج فوق مورد تأیید پروفسور Seralini هستند، چرا که آنها را تکرار کرده و به همان نتایج رسیده. در نهایت ملاحظه شده که حد مجاز تعیین شده در مورد باقیمانده راند آپ در مواد غذایی نظیر گیاهان تراریخته، به راحتی پس از چند ساعت سلولهای جفت (پلاسنت) انسان را از بین میبرد و در مورد سلولهای نطفه انسان به نحو خیلی تهاجمی تر عمل میکند. حال اگر دوز محلول را از ده هزار تا صد هزار بار رقیقتر کنیم، سلولهای فوق زنده میمانند ولی عملکرد تولید هورمونهای جنسی آنها متوقف می شود ؛ که خود نیز بسیار جدی است چرا که با حضور آنهاست که نطفه، قابلیت تشکیل ساختار اسکلتی و دستگاه تولید مثل را پیدا میکند. میتوان چنین نتیجه گرفت که راند آپ سیستم غدد درون ریز (اندوکرین ) را مختل می سازد.

roundup--2

راند آپ در کلمبیا

آقای Julie Marc در تز دکتری خود مصرف سالیانه سموم کشاورزی در مزارع تولیدی گیاهان کشاورزی، در سراسر دنیا را معادل 2.5 میلیون تن گزارش می کند؛ که از این میان تنها 0.3 در صد آن به ارگانیزمهای مربوطه و لازم می رسد، الباقی یعنی 99.7 در صد آن در محیط زیست، آبها و زمین پخش می شوند. از این رو درباره آلوده کردن رودخانه ها و دریاچه ها و دریا ها، سموم کشاورزی و راند آپ نقش مهمی دارند. نتایج تحقیقات Rick Relyea که در سال 2005 بچاپ رسید و علل انقراض جمعیت دو زیستان در رودخانه ها را بررسی می کرد ؛ بسیار حیرت برانگیزند. Rick Relyea دو نوع حشره کش و دو نوع علف کش را برای تست بر روی حشرات، حلزونها اعم از نوع صدف دار و بدون صدف و بچه قورباغه ها بکار گرفت. دوز مورد استفاده مساوی با دوز سفارش شده از جانب کارخانه تولید کننده بود. جالب اینست که در ظرف حاوی راند آپ تمامی بچه قورباغه ها در روز دوم مردند و حال اینکه در سایر ظروف اتفاقی نمی افتاد.

از سوی دیکر بد نیست بدانیم که مسمومیتهای تصادفی ناشی از سموم کشاورزی سالانه حدود یک میلیون میباشند که از این میان بیست هزار منجر به مرگ می شود. همه ساله از سه میلیون اقدام به خودکشی از طریق بلع سمّ، دویست و بیست هزار آن منجر به مرگ می شود؛ لازم است بدانیم که متقاضیان مرگ راند آپ را به سایر سموم ترجیح می دهند و از این نظر رتبه اوّل را دارد. تحقیقات انجام شده در ژاپن حاکی از آنند که دوز مرگبار راند آپ برای انسان مساوی دویست میلی لیتر یعنی معادل ( سه چهارم ) یک فنجان قهوه می باشد.

از سال 2000 دولت کلمبیا با همکاری واشنگتن مزارع کوکائین قاچاقچیان را با راند آپ سم پاشی می کند، بین سال 2000 – 2006 حدود سیصد هزار هکتار از اراضی کلمبیا را سم پاشی کردند، متعاقب آن تنها در یک ایالت سیصد هزار بومی آلوده شده اند که نیاز به درمان داشتند. بنا به گزارش سازمان غیر دولتی و آمریکایی Earthjustice Legal Defence Fundآثار سوء راند آپ در کلمبیا به این صورت خلاصه می شوند:

مشکلات دستگاه گوارش (خونریزی های شدید،حالت تهوع، استفراغ )،التهاب بیضه ها،تب بالا، تاول های پوستی، تحریک و سوزش شدید چشم، سقط جنین و تولید مثل با نا هنجاری. از بین رفتن بیش از هزار و پانصد هکتار از مزارع کشت مواد غذایی از قبیل ذرّت، موز، گوجه فرنگی، نیشکر و مراتع، درختان میوه و مرگ و میر تعداد کثیری از احشام و طیور. با استناد به همین گزارش راند آپ با یک سورفاکتانت کلمبیایی Cosmos flux-411f , Cosmos-in-D غنی تر شده تا اثر نهایی را به چهار برابر افزایش دهد.

متاسفانه چند سالی است پای سم گلای فوزات یا گلیفوسات ((glifosat در کشاورزی ایران باز شده است و عوارض شدید آن دامنگیر کشاورزان، کارگران این مزارع و استفاده کنندگان آن شده است.

ما به عنوان یک مجموعه مردم نهاد (NGO) به مسئولین محترم وزارتخانه های کشاورزی و بهداشت و درمان اخطار می کنیم از ورود این ماده خطرناک بنام کلیفوسات و سمومی از این قبیل (رندآپ) جلوگیری نمایند در غیر اینصورت ما توسط مردم اقدام لازم را خواهیم کرد.

سوال: آیا از خود پرسیده اید که چرا در مناطق یهودی نشین (اسرائیل (فلسطین اشغالی) و برخی مناطق فرانسه و هلند و کشور بلژیک) از این سموم استفاده نمی شود!!!

منابع مورد استفاده

لطفاً برای بزرگنمایی برروی تصاویر کلیک نمایید

manabe-roundup 1

manabe-roundup 2

manabe-roundup 3

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا