عوامل عطش کاذب

عطش مفرط، احساس تشنگی، طلب کردن آب یخ و تشنگی‌ کاذب
سببش گاهی اجتماع خلط شور غلیظ در معده است که‌ معده را خشک می نماید و طبیعت آن را مشتاق به آب می‌کند و چون سبب غلظت به یک‌ یا دو شربت شسته نمی شود، مکرر آب می طلبد.
علاوه بر آن خلط معده را گرم می نماید و رطوبات در آن را به غلیان می آورد و طبیعتش مشتاق به تسکین با آب بسیار سرد می شود. درمان این قسم عطش و تشنگی استعمال مقطعات و ملطفات نظیر سکنجبین با آب گرم و شربت عسل با آب گرم و خوردن سیر است.
و دیگری حرارت معده است و گاهی به سبب این، خشک شدن معده رخ دهد. مراقب باشید در اینجا حرارت ریه و قلب را با حرارت معده اشتباه نپندارید که علامت حرارت قلب و ریه این است که‌ در حرارت قلب و ریه و احساس عطش، استنشاق هوای سرد بیمار را آرام خواهد کرد‌ اما‌ در حرارت معده و احساس عطش فقط خوردن آب ایشان را آرام کند. زیرا که‌ هوای سرد به صدر ریه و قلب زودتر نفوذ می کند و خوردن آب به معده زودتر خواهد رسید.
علت های این موارد ورم کبد، سوءمزاج کبد، سوءمزاج حادث بر کلیه، که حکیم تواند تشخیص دادن، و گاهی پس از استفراغ هم این حالت پدید می‌آید.
و علاج این قسم عطش ها خوردن ماءالشعیر طبی، لعاب اسپرزه، آب خیار چنبر، شیره ی خرفه، سیب، رب آلو، و انگور ترش است. و‌ چنانچه لازم باشد فصد کنند و این در وقتی است که‌ با اغذیه ها درمان نشود.
چنانچه بعد از استفراغ عطش رخ داده باشد علاجش خوردن خنکی هاست.

گردآوری: یکی از حامیان احیای سلامت

طب سنتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا