عید در آینه آیات و روایات

 

بهار، فصل زنده شدن طبیعت، جماد و نباتات است، فصلی كه گویی روح تازه در وجود انسان دمیده می شود تا هر لحظه این فصل را استشمام كرده و قدرت لایزال الهی را بیشتر درك كند.

رفتن خزان و سرما و نو شدن طبیعت تلنگری است برای تامل در صفات الهی، اندیشیدن در اینكه خداوند دانا و توانا به زیبایی هر چه تمام، گوشه ای از جمال خود را در قالب رنگ ها و نقش ها به تصویر كشیده است.

هر سال با نو شدن طبیعت، انسان به مرگ نزدیك تر می شود اما از آنجا كه پیری و فرسودگی و مرگ درجاتی از رشد و كمال محسوب می شود، تغییر و تحولات را باید جشن گرفت و با درك عمیق تری دگرگونی طبیعت را به نظاره نشست.

پیامبر گرامی اسلام (ص) در مورد فصل بهار می فرماید: ‘هرگاه كه بهار را می بینید، مرگ و حشر و نشر قیامت را یاد كنید.’

بنیانگذاران نوروز در اولین روز بهار، ایرانیان هستند و تنها ملتی كه فصل شكفته شدن گیاه و نبات و آغاز شكوفایی هستی و نظام را عید بزرگ ملی خویش شمرده اند، ایرانیان اند.

با روی كار آمدن دولت صفوی و برگزیدن تشیع به عنوان مذهب رسمی، این جشن، رونق و تازگی و درخششی دیگر یافت.

در این عصر، علمای شیعه به گردآوری احادیث پیامبر (ص) و امامان (ع) در مورد نوروز، اقدام كردند كه از همه مهمتر، كتاب السماء والعالم تالیف علامه مجلسی است كه جلد چهاردهم بحار الانوار را تشكیل می دهد و مشتمل بر روایات و اعمال مستحبی و اذكار و فضایل نوروز است.

نوروز، آن روزی است كه خداوند به دعای یكی از پیامبرانش بر مردم، باران رحمتش را فرو فرستاد و چون آب به عنوان مظهر صفا و پاكی شمرده می شده است، از زمان قدیم، مرسوم بوده كه در نوروز به یكدیگر آب می پاشیدند (جشن آبریزان ) و این رسم، همچنان در برخی نواحی ایران، معمول و متداول است.

معلا پسر خنیس می گوید: در نوروز، به محضر امام صادق (ع) رسیدم. ایشان به من فرمودند: آیا این روز را می شناسی ؟، گفتم: فدایتان شوم ! ایرانیان، این روز را بزرگ می شمارند و در این روز، برای یكدیگر هدیه می برند.

حضرت فرمودند: به خانه خدا در مكه سوگند، مباركی این روز، به خاطر چند واقعه قدیمی است كه آن را برایت شرح می كنم.

ای معلا! روز نوروز، روزی است كه خداوند از بندگان خود بر عبادتش عهد و میثاق گرفت و این روز، اولین روزی است كه خورشید در آن طلوع كرد و بادها به وزش درآمدند و كشتی حضرت نوح(ع)،بر كوه جودی (آرارات ) قرار گرفت.

در این روز، جبرئیل بر پیامبر خدا (ص) نازل شد. در این روز، پیامبر خدا (ص)، امیرالمومنین (ع) را بر دوش خود سوار كرد تا بت های قریش را از روی خانه كعبه به زیر انداخت و در هم شكست و در همین روز در غدیر خم، او را به جانشینی خود برگزید و برایش بیعت گرفت …،

و این روز، همان روزی است كه قائم ما در آن، ظهور خواهد كرد و در همین روز، قائم ما بر دجال، پیروز خواهد گشت و او را در زباله دان كوفه به دار خواهد كشید و هیچ روز نوروزی نیست، مگر آن كه ما، در آن،انتظار فرج داریم.

این روز، از ایام ماست و از روزهای شیعیان ما به شمار می آید كه ایرانیان، آن را حفظ كردند و شما عرب ها آن را ضایع ساختید.

همچنین از امام صادق (ع) روایت شده كه: هرگاه نوروز شد، غسل كن و پاكیزه ترین لباس های خود را بپوش و با بهترین عطرهایت خود را خوشبو نما و در این روز ، روزه دار باش.

منبع:    برگرفته از سایت جامعه اسلامی حامیان کشاورزی ایران


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا