نکته های شنیدنی: راه کارهای کلی دین در درمان بیماریها

?نکته های شنیدنی?

#راه_کارهای_کلی_دین_در_درمان_بیماریها_

درمان های عملی(غیر خوراکی)

در این بخش، به جهت رعایت اختصار، برجسته ترین راه کارهای عملی دین در حوزه درمان بیماری ها بیان می شود:

الف- حجامت:

حجامت، یکی از روش های خون گیری است که برای پیش گیری از بیماری ها و نیز درمان آن ها انجام می شود و در دین مبین اسلام، بسیار به انجام دادن آن سفارش ده است.

بزرگان طب سنتی نیز حجامت را از ارکان مهم درمانی دانسته و به شیوه ای گسترده درباره کاربرد حجامت در درمان امراض سخن گفته و از این روش برای درمان بیماری های فراگیر و مهمی نظیر سکته قلبی و برخی بیماری های پوستی بهره گرفته اند. ابوعلی سینا حجامت را درمان گر بسیاری از بیماری ها دانسته است.

ب- فَصد(رگ زنی):

فصد، به معنای باز کردن منفذی کوچک در دیواره رگ با نیشتر است که سبب خروج اخلاط فاسد بدن همراه با خون می شود. این عمل، بسیاری از سموم و مواد زاید بدن را، به ویژه هنگام غلبه سودا دفع می کند و از رسوب و افزایش آن ها پیش گیری می کند.

گفتنی است که عمل فصد نیز بسان حجامت، آداب و اصولی دارد .

ج- آب درمانی:

آب درمانی، از روش های طب سنتی است که در معالجه بسیاری از بیماری هد نظیر دردهای مفاصل و اصلاح منافذ بدن و نشاط و تقویت جسم کاربرد دارد.

گفتنی است که در برخی روایات، از آب درمانی با چشمه های آب گرم و آب های تلخ نهی شده است. به فرموده امام صادق(ع) پیامبر اکرم(ص) از درمان با چشمه های آب گرم نهی فرمود؛ آن ها چشمه هایب از آب گرم در کوهستان ها هستند که بوی گوگرد دارند.

د- عِطر و گل درمانی:

براساس روایات دینی، استعمال عطر و بوییدن رایحه خوش، افزون بر آن که از آداب زندگی اسلامی و بیانگر حُسن معاشرت است، خواص درمانی مهم و فراوانی نیز دارد.

امام صادق (ع) نیز فرمود: بوی خوش، عقل را استوار می کند و بر توان جنسی می افزاید.

ه- ماساژ درمانی:

ماساژ درمانی و مالیدن روغن بر بدن از روش های درمانی اسلامی و سنتی است که نقش مهم و موثری در درمان بیماری ها و نیز زیبایی آدمی دارد. افزون بر این که سبب بهبود گردش خون در بدن و رفع خستگی و خمودگی و نگرانی می شود و در سیر معالجه بیماری های عضلانی و اسکلتی هم تاثیر گذار است.

 ? منبع: کتاب طب اسلامی، مبانی و اصول، دکتر علی رضایی بیرجندی،ص۲۵۸.

کدمطلب:970130    7pc

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا