قانون جدا کردن بذر تنباکو

و از آن گذشته، اگر در یک کیسه تنباکو، یک ناخنک بماند، تمام کیسه را خراب و فاسد می کند.

ودر ساقه و نهال تنباکو بیشتر از پنج تا هفت برگ نمی گذارند باشد، اضافه آن برگ ها را قطع می کنند و نمی گذارند نهال تنباکو بزرگ شود و باعث کم قوتی تنباکو شود.

هر روز کشاورز باید در مزرعه تنباکو بگردد و مراقب ناخنک زدن و قطع کردن سرنهال ها شود که از هفت برگ بیشتر در ساقه نباشد و گیاه گل نکند.

هر زمانی که برگ های تنباکو شکننده شد و خال های زرد رنگ روی برگهای گیاه ایجاد شد، زمان قطع کردن و برداشت محصول می شود.

نحوه رسیدگی و مراقبت از تنباکو از اول کاشت نشاء تا موقع برداشت و در کیسه گذاشتن و عمل آوردن آن :

کشاورز با دقت زیاد، هر روز باید در محصولات بگردد و به محض اینکه آفت ناخنک به شکل غنچه گل باز شده است، مشخص می شود را قطع کند و هر چه آفت ناخنک در داخل برگ ها فرو برود، فورا باید آن را قطع کنند که باعث بی قوتی تنباکو نشود.

این زمان است که لوله های تنباکو را پر از آب می کنند و روز بعد کشاورزان با داس به صحرا می روند و تمام تنباکو را قطع می کنند.
و اگر در یک روز نتوانند برداشت کنند طی چند روز به این کار مشغول می شوند.

از همان قسمت قطع شده بالای لوله در زمین فرو می کنند، هر وقت وسط برگ ها که به آن خار می گویند، خشک شود،

اگر هوای آن مزرعه خشک و بدون رطوبت است، مجدداً آب را در کف لوله ها می اندازند و یک روز بعد طرف عصر، هر مقدار که تنباکو در زمین فرو نموده اند بیرون آورده، در کف لوله های آب خورده ی نم دار شده که کشاورزان به آن کچه می گویند، می اندازند.

اولا به اندازه ای که در نظر دارند، حاصل به دست آمده را در صحرا می گذارند ومراقب آفت گیاهی به نام ناخنک باید باشند و هرس کردن نمی خواهد و گل می کند و بذر جدا می شود.

ثانیا بعد از قطع تنباکو از بیخ و ریشه ی آن دوباره گیاه آن سبز می شود و رشد می کند.
در فصل زمستان دو بار آب به فاصله یک ماه به آن می رسانند، از دهم اردیبهشت تا آخر ماه به فاصله ی ده روز یک بار آب می دهند وآن وقت گل می کند.

 مفاتیح الارزاق، ج۲، ۵۷۵

برگرفته از سایت جامعه اسلامی حامیان کشاورزی ایران                   


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

پیشنهاد هوشمند سایت به شما
بستن
دکمه بازگشت به بالا