قاتل خاموش زندگی جان 244 تن را گرفت

طی 7 ماه ابتدایی امسال
سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد در هفت ماهه سال‌جاری 244 تن بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن جان خود را از دست دادند.
به گزارش سازمان پزشکی قانونی، این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات 227تن بود، 7/5 درصد رشد داشته است.
براین اساس، از ابتدای فروردین تا پایان مهرماه امسال از کل تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن172 تن مرد و 72 تن زن بودند.
در این مدت استان های تهران با 55، اصفهان با 17 و خراسان رضوی با 15 فوتی بیشترین آمار تلفات مسمومیت با گاز را داشته‌اند، این آمار در تعداد قابل توجهی از استان‌ها کمتر از 10 فوتی و در تعدادی از استان‌ها نیز صفر گزارش شده است.
بر اساس این آمار، رشد تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در مهر ماه امسال 33/3 درصد بوده  و از 21 فوتی در مهر سال گذشته به 28 فوتی در مهر امسال رسیده است.
نیمه دوم هر سال با افزایش تلفات مسمومیت با گاز منوکسید کربن همراه است به نحوی که بر اساس آمارها بیش از 70 درصد تلفات گازگرفتگی در هر سال مربوط به نیمه دوم آن است و همین موضوع ضرورت توجه به نکات ایمنی در استفاده از وسایل گرمایشی را دو چندان می کند.
در ادامه این گزارش آمده است، در سال گذشته 836 تن بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در کشور جان باختند که 609 تن از آنان در نیمه دوم سال جان خود را از دست داده‌اند.
همچنین سال گذشته در مقایسه با پنج سال قبل از آن بیشترین آمار تلفات گازگرفتگی را به خود اختصاص داد، آمار گازگرفتگی که در سال‌های 1392 تا 1394روند کاهش را در پیش گرفته بود در سال گذشته با رشد 33/5 درصدی داشت و آمار تلفات به 836 تن رسید.
سازمان پزشکی قانونی به استناد آمارهای موجود ضمن هشدار نسبت به افزایش تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در نیمه دوم سال بر رعایت نکات ایمنی در نصب و به کارگیری وسایل گرمایشی در فصل پاییز و زمستان تاکید و به هم میهنان توصیه می‌کند در فصل پاییز و زمستان هم میهنان در استفاده از وسایل گرمازا که عمدتا به سیستم گاز شهری متصل است، نهایت دقت را داشته باشند و ضمن استفاده بهینه از وسایل گرمازا،‌ به توصیه‌های ایمنی در خصوص سالم بودن و استفاده صحیح از وسایل گرمایشی و مسیر خروجی گاز منوکسیدکربن از دودکش این وسایل توجه کنند.

پی نوشت احیای سلامت:
در کشوری که بابت دی اکسیدکربن که آن هم فقط در شبها از یک درخت گردو متصاعد می شود، تصمیماتی اتخاذ می کردند که مبادا آسیب و یا گزندی از آن به انسان وارد شود، امروزه چگونه است که دشمن با ترفند بسیار کثیف و خائنانه به نام رفاه، میلیاردها دلار را بابت هزینه های گازکشی در زیرزمین و روی آن هدر داده و بدین طریق سموم وحشتناک متصاعد شده از این عامل مرگ آور را وارد شهرها و خانه ها می نماید؟

مطلب مرتبط:
آیا می دانید که با لوله کشی و انتقال گاز به خانه ها چه کلاهی بر سرمان رفته است!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا