متخصص طب سنتی: نباید اجازه دهیم فضای توهین در جامعه علمی باز شود

جدال علمی در حوزه های درمان در تمام دنیا رایج است، این جدال اگر بر مبنای منطق باشد منجر به پیشرفت می شود. اما این روزها، دنیای طب درگیر جدالی آمیخته با توهین و بی احترامی شده است. دکتر رضا ملک زاده، معاون وزیر بهداشت با ارسال نامه ای توهین آمیز دستاوردهای علمی این طب را مورد استهزاء قرار داده است.

دکتر سید علی مظفرپور، پزشک متخصص طب سنتی و عضو هیئت مدیره انجمن علمی طب سنتی با اشاره به قیاس دکتر ملک زاده درباره سفر سنتی و طب سنتی برای ایجاد دوگانگی، خاطرنشان کرد: انتظار ما از ایشان بیش از این بود، مقایسه این دو موضوع با هم به هیچ وجه منطقی نیست و گاهی زمان مؤید درستی و یا نادرستی مطالب است. برخی از مسائلی که از قدیم وجود داشته امروز هم کاربرد دارند و صحتشان مورد تأیید واقع شده است. ما نمی توانیم به دلیل قدمت موضوعی، آن را از کار افتاده و کهنه بشماریم.

این متخصص طب مکمل ادامه داد: طب سنتی الگویی با مبنای متفاوت از طب رایج است و بر مبنای طبیعت، قوه مدبره انسان و اولویت سبک زندگی بنا شده و اساساً الگوی تفکر آن، با طب رایج متفاوت است.

لزوم اولویت دهی به اسناد بالادستی

وی ضمن بیان بی توجهی به اسناد بالادستی کشوری افزود: ما یک سری اسناد بالادستی در کشور داریم که در آنها تکیه زیادی بر طب سنتی شده است. این اسناد شامل: سند جامع علمی کشور، سند آمایش سرزمین، سند پنج ساله برنامه ششم توسعه، سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری که در سیاست کلی سنوات بند ۱۲ اختصاص به طب سنتی دارد. در تمام این اسناد، بندهای اختصاصی مربوط به طب سنتی وجود دارد و تکیه زیادی بر این نوع از طب دارند که البته دلایلی نیز مبنی بر این موضوع وجود دارد.

مظفرپور معتقد است: یکی از مهمترین دلایل این است که صحبت از طب مکمل، مختص کشور ما نیست و از سال ۲۰۰۲ این طب در تمام دنیا در حال ترویج است. هر ساله سازمان جهانی بهداشت، وزارت بهداشت را جهت گزارش درباره اینکه در طب سنتی چه کارهایی انجام داده اند دعوت می‌کند. علت دیگر این است که ما کشوری هستیم که به دلایل مختلف تحت فشار و تحریم قرار داریم و در بسیاری از مواقع دارو در اختیار نداریم، آیا نباید یک راهکار دومی برای ما وجود داشته باشد.

موضع تقابلی در وزارت بهداشت با طب سنتی

وی با طرح این سؤال که چرا باید در وزارت بهداشت موضع تقابلی درباره طب سنتی وجود داشته باشد گفت: در هفت سال گذشته هیچ دانشکده طب سنتی در کشور تأسیس نشده و هیچ کدام از دانشکده های قبلی نیز نتوانستند موافقت قطعی دریافت کنند و این موضوع باعث می‌شود تا به راحتی قابلیت از بین رفتن داشته باشند.

این متخصص طب سنتی بیان داشت: در چنین شرایطی معاونت طب سنتی منحل شد، هفت سال پیش قرار بود داروهای طب سنتی تحت پوشش بیمه قرار بگیرد که ارزان شود، همانطور که داروهای شیمیایی نسبتاً ارزان هستند، قرار بود رشته های پشتیبان طب سنتی تأسیس شود اما حتی یک رشته هم تأسیس نشد و تماماً متوقف شدند.

مظفرپور متذکر شد: وقتی سیاست های کلان ما تا این حد، تکیه بر طب مکمل دارند؛ چرا در عمل نوعی مقابله گری ریشه ای مشاهده می شود اما ما باز از حامیان طب سنتی در وزارتخانه سپاسگزاریم.

وی افزود: استاد ملک زاده به موضوع پژوهش اشاره کرده اند، باید یادآور شد که جوانان متخصص طب سنتی با ارائه مقاله ها و پژوهش های جهانی در سال 2020، ایران را به عنوان پنجمین کشور تولیدکننده علم در حیطه طب سنتی و گیاهان دارویی شناساندند.

مظفرپور ابراز کرد: در حوزه پژوهش سیستم دیماد، بازوی پژوهشی وزارت بهداشت محسوب می‌شود و بودجه‌ های کلان دارد. حتی یک طرح طب سنتی در این چند سال مصوب نشده است! در قانون است که حداقل پنج درصد بودجه های وزارت بهداشت باید مختص طب سنتی باشد. این عدد در حال حاضر صفر است.

این متخصص طب سنتی این عوامل را بابی برای توهین به طب سنتی دانست و گفت: ما نباید اجازه دهیم فضای توهین در جامعه علمی باز شود و امیدوارم مسئولین بالادستی از مرحله گفتار به مرحله عمل برسند و مردم و دولت فواید طب سنتی را دیده و از آن بهره ببرند./

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا