متن مناظره جناب آقای حکیم دکتر روازاده، جناب آقای دکتر ایرج خسرونیا و سرکار خانم دکتر حسینی‌یکتا

در پنجمین روز از برگزاری بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات، به همت روزنامه سپید، مناظره ای بین آقایان حسین روازاده فعال حوزه طب اسلامی و سنتی، ایرج خسرونیا رئیس هیات‌مدیره جامعه متخصصان داخلی و خانم حسینی‌یکتا رئیس انجمن طب سنتی ایران برگزار شد. موضوع این مناظره، اظهارنظرهایی بود که از سوی حسین روازاده درباره برنامه ملی واکسیناسیون و استفاده از مسواک در رسانه ها طرح شده و فضای پرچالشی را ایجاد کرده بود. تا جایی که حسن هاشمی وزیر بهداشت خواستار برخورد قوه قضائیه با کسانی شد که با چنین اظهارنظرهایی به گفته او سلامت جامعه را به خطر می اندازند.
مشروح این مناظره در این شماره تقدیم خوانندگان عزیز خواهد شد:
مجری: سوال ما از آقای دکتر روازاده که از چهره‌های شناخته شده طب اسلامی هستند این است که: اخیرا از جنابعالی صحبتی در رسانه‌ها دست به دست می‌شود که در آن در مورد مسواک زدن و واکسیناسیون توصیه‌های خاصی داشته‌اید. لطفا بفرمایید که توصیه جنابعالی در این مورد دقیقا چیست؟
روازاده: قبل از اینکه پاسخ را به طور قاطع بگویم سوال ما از مسوولان ذیربط این است که چرا وزیر عزیز را با این سابقه بسیار پسندیده‌ای که دارند در جلوی دوربین‌ها حاضر می‌کنند و مطالبی را به ایشان میگویند که همگی کذب باشد؟ ایشان مدیر برجسته‌ای هستند. ایشان وزیر ما هستند. اینجانب هم پزشک هستم، از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شده‌ام، تحصیلات خارج از کشور دارم، من قلب و اعصاب را تحصیل کرده‌ام و بعد طب خود را احیا کرده‌ام. کارشناسان وزارت بهداشت باید به آقای وزیر جواب بدهند که آیا در وزارتخانه‌ها دفتری داریم که صحبت‌های بنده را بین هزار سی‌دی سخنرانی شده از همدیگر جدا کنند و اینکه سر و ته کلام را بزنند و به آقای وزیر تحویل بدهند؟ ما چنین موردی در وزارتخانه داریم؟ چه کسی این کار را انجام داده است؟ باید آن شخص شناسایی بشود. من اطلاع دارم که تمام سخنرانی‌های من در شبکه‌های BBC و من و تو است. آنها سخنرانی‌های من را منحرف کرده و رسانه‌ای می‌کنند و عوامل داخلی آنها سوء‌استفاده می‌کنند و توسط کارشناسان مرموز در اختیار وزیر قرار می‌دهند.
راجع به دندان، عین همان سخنرانی من پخش شده است و شما می‌توانید سخنرانی را گوش دهید. من کلام را تغییر نداده‌ام و کلام من همان است. من عرض کردم باید مردم بعد از شام مسواک بزنند اما قبل از خواب مسواک زدن ممنوع است. چرا که سید بزرگوار جرجانی شاگرد ابن‌سینا می‌فرماید اگر در هنگام خواب مسواک زده شود لایه‌های چربی روی دندان و لایه‌ای که دندان را پوشش داده است و اگر نباشد باید دندان را با موادی مثل چربی یا عسل چرب کنید ازبین میرود و مینای دندان عیان می‌شود. بخارات معده تاثیرات سوئی روی مینا می‌گذارد و مینا را تخریب می‌کند. و به دنبال آن عرض می‌کنم نیازی به انجام آزمایش، نیست. شما بروید دندان‌های حیوانات وحشی را ببینید که چرا دندان‌های حیوانات وحشی سالم است و دندان‌های حیوانات اهلی خراب است. دلیلش این است که حیوانات اهلی بالاجبار غذایی را می‌خورند که برای آنها مفید نیست ولی حیوان وحشی می‌داند که چه چیزی را بخورد تا دندان سالمی را داشته باشد. از این تجربه استفاده کنیم. تجربه حیوانات برای انسان‌هاست. هر چیز که خداوند خلق کرده فقط برای اشرف مخلوقات است.
مجری: پس جنابعالی با نفس مسواک زدن هیچ مخالفتی ندارید فقط می‌فرمایید بعد از شام باشد ولی قبل از خواب نباشد؟ فاصله زمانی بین این دو مورد از نظر شما باید چقدر باشد؟
روازاده: اصولا شام در زمان قدیم با زمان افطار یعنی تقریبا با غروب آفتاب یکی بوده. شما در ارتش و زندان‌ها ببینید چه موقع شام می‌دهند؟ زمان شام معلوم است. فقط برای خواب مردم برنامه‌ها را تغییر داده‌اند. بعضی وقت‌ها می‌بینیم تا ساعت 3 صبح بیدار هستند و این نتیجه را می‌گیریم که قطعا در لحظه‌ای که می‌خواهند بخوابند مسواک می‌زنند پس باید عسل بمالند بعد بخوابند.
خسرونیا: من سوالی را طرح می‌کنم. به نظر من در مورد مسواک زدن هم باید از دین و گفته‌های پیغمبر و امامان خود استفاده کنیم و هم از علم نوین. پیامبر اسلام می‌فرماید که اگر موجب اذیت و آزار مردم نمیشد، من مسواک زدن را برای نماز خواندن واجب می‌کردم، یعنی برای هر نماز باید مسواک می‌زدند. وقتی غذا می‌خوریم دهان ما آلوده می‌شود مواد غذایی در دهان می‌ماند و فاسد می‌شود و بو می‌گیرد. بنابراین باید بلافاصله بعد از غذا خوردن مسواک بزنیم و دهان خود را تمیز کنیم. خود پیامبر روزی 3 بار مسواک می‌زد. یک بار موقع خوابیدن یک بار موقع مناجات و یک بار زمانی که می‌خواست نماز صبح بخواند. البته مسواک به صورت امروزی نبود چوبی بود به نام چوب اراک که چوب خاصی بود و باعث می‌شد مواد غذایی از بین برود. وقتی که مواد غذایی مدتی طولانی در لثه می‌ماند باعث تورم لثه می‌شود و اینها عوامل میکروبی می‌شوند و باعث بیماری قلب و عروق می‌شوند و گاهی اوقات حتی باعث مرگ می‌شود. برخی میکروب‌ها باعث زخم‌های معده می‌شوند از طریق دهان وارد سیستم مری ما شده و از آنجا باعث آلودگی می‌شوند. بنابراین مسواک زدن یکی از اصول دینی و علمی است و این دو از هم تفکیک‌ناپذیر است و کسی تا حالا نگفته که مسواک زدن کار خوبی نیست. اما اینکه می‌گویند عسل بزنید، عسل یک ماده شیرین است که خود باعث تجمع و رشد میکروب در حین خواب می‌شود و اگر هم روی دندان‌ها بماند، خودش باعث ایراداتی می‌شود.
روازاده: این موضوع در اسلام رد شده است.
حسینی: آقای دکتر روازاده فرمایشی در خصوص مسواک داشتند. اصولا وقتی ما صحبتی می‌کنیم منابعی هم برای آن می‌آوریم. آقای دکتر می‌فرمایند که حکیم جرجانی فرمودند. در حالی که نظر ایشان این است که بعد از شام مسواک بزنیم و قبل از خواب مسواک نزنیم و اینکه دندان‌ها قبل از خواب روغن مالی بشود. باید بگویم در همان نص صریح خوارزمشاهی که نوشته حکیم جرجانی است گفته شده است که شما مسواک را با چوبی که در آن زمان معمول بوده بزنید اما در مسواک زدن زیاده‌روی نکنید چرا که گوشت دندان را از بین می‌برد و در بامداد مسواک بزنید. هیچ جایی در کتاب جرجانی نیامده که بعد از شام و قبل از خواب مسواک نزنید. سایر منابع طب سنتی ایران هم در این خصوص صحبتی نکرده‌اند.
بنابراین منبع این سخنرانی در منابع طب سنتی ایران و همان کتابی که آقای دکتر فرمودند را من پیدا نکردم و خوشحال می‌شوم اگر منابعی دارند بگویند که ما هم استفاده کنیم. اگر هم منابع و هم روایات را در نظر بگیریم که روایات یک گریز است، در آنجایی که ایشان در مورد روغن مالی می‌گویند، برای قی کردن است که می‌گوید اگر کسی قی کرد چون قی کردن مواد معده را بالا می‌آورد، به دندان‌ها آسیب می‌رساند. بنابراین با توجه به مزاج افراد روغن‌هایی را تجویز می‌کنند که به دندان‌ها بزنند.
روازاده: علت حضور ما در اینجا این است که بگوییم هیچگونه تقابلی بین طب قدیم و اسلامی و طب جدید وجود ندارد. خانم دکتر حسینی به موضوع قی کردن اشاره کردند. در کتاب جرجانی این موضوع آمده است. اما سوال ما این است که چه اتفاقی در قی کردن می‌افتد که شما باید دندان‌ها را چرب کنید؟ این همان پاسخی است که از ابتدا دادم. قی کردن اسید به همراه دارد. من مدارک را هم خدمت خانم دکتر و هم در رسانه‌ها ارائه خواهم کرد. قی کردن به خاطر این است که اسید به دنبال دارد. اسید باعث می‌شود که مینای دندان صدمه بییند و برای جلوگیری از این صدمه باید آن را چرب کرد. در قسمت دیگری اشاره شده که بخارات معده هم چنین کاری را می‌کنند. من اینجا خدمت همه ملت ایران و عزیزان عرض می کنم که اولین کسی که در ایران نام هلیکوباکتر را شنید، من بودم. 5 سال بعد آقای دکتر خسرو نیا این را شنید. دو نفر اسپانیایی این را کشف کردند و اطلاعات این کشف از طرف یکی از دوستان اینجانب به من رسید. من آمدم اطلاع بدهم که این موضوع مسکوت ماند تا داروی مخصوصی برای معده بسازند. الان ینجانب و نیروهای ما برای درمان هلیکوباکتر علاوه بر کارهایی که در طب جدید انجام می‌دهند، کار کرده‌ایم.
مجری: من صحبت‌هایی که تا اینجا شد را اینطور جمع‌بندی می‌کنم. خلاصه کلام این است که کسی مخالفتی با مسواک زدن ندارد جز اینکه می‌گویند قبل از خواب نباشد. ولی خانم دکتر و آقای دکتر معتقدند که این کار مشکلی ندارد. درست است؟
حسینی یکتا: ما یا بر اساس مکتب طب درمانی صحبت می‌کنیم که تمام متون آن را می‌دانیم یا در خصوص مکتب طب سنتی ایران اظهارنظر می‌کنیم که آن هم منابع مشخصی دارد که مشخص‌ترین منبع آن کتاب قانون است. عرضم این است که ما از صحبت‌هایی که ایشان در مورد سید جرجانی فرمودند چنین چیزی را برداشت نمی‌کنیم. نگرانی ما این است که برداشتهای شخصی به نام طب سنتی علمی وارد این مکتب درمانی نشود.
خسرونیا: اولا اینکه همه ما مجبوریم که مسواک بزنیم و گرنه همین دندان‌هایی که داریم هم از بین می‌رود. مجبوریم و باید مسواک زدن را به بچه‌های خود گوشزد کنیم. چون الان مثل قدیم نیست که ساعت 6 عصر شام بخوریم و ساعت 11 شب بخوابیم. الان 11 شب از محل کار دوم یا سوم به خانه برمی‌گردیم و خیلی خسته لقمه آخر از گلو پایین نرفته مجبور هستیم دندان‌ها را بشوییم و به رختخواب برویم و به این فکر نمی‌کنیم که حالا دو سه ساعتی را منتظر بمانیم تا فاصله بیافتد. بنابر این حتماً باید به فکر تمیز کردن دندان‌های خود باشیم تا از بیماری‌های مختلفی که ممکن است به بدن ما آسیب برساند، جلوگیری شود.
روازاده: ولا بهتر است که ما به جای این جنجال‌ها، مشکلات مردم را حل کنیم که الان ام‌اس‌، فشار خون، چاقی، بیماری‌های سرطانی و سوء هاضمه‌ها، بیماریهای معده انقدر زیاد شده است. در قدیم خیلی از افراد صبح اول وقت که وضو می‌گرفتند، تا آخر شب وضو داشتند ولی الان وضو می‌گیرند تا یک ساعت هم نمی‌توانند وضو را نگه دارند. اشکال در کجاست؟ همین صحبتی که جناب آقای دکتر فرمودند این خودش اشکال است دیگر. حالا سرکار خانم یکتا اگر مسئول انجمن نبودند الان شرایط فرق می‌کرد. این دو نفر (دکتر خسرونیا و دکتر حسینی یکتا) از وزارتخانه هستند. درست است که آنجا به نام انجمن معروف است ولی ایشان حق ندارند وقتی میخواهند صحبت کنند کلام خود را کج کنند. چون فردا از مسئولیت خود برکنار خواهند شد.
مجری: البته هم آقای دکتر خسرونیا و هم خانم دکتر حسینی یکتا به واسطه موقعیت غیردولتی خود اینجا حضور دارند.
روازاده: ما دقیقاً این را می‌دانیم. همه این انجمن‌ها به محض اینکه بخواهند برخلاف وزارتخانه عمل کنند، از سمت خود برکنار خواهند شد. خانم دکتر! موضوع خیلی واضح و روشن است. آخرین تحقیقاتی که اینجانب مقالات آن را مطالعه کردم این بود که سوئیسی‌ها به زبان طب جدید تحقیق کرده‌اند که در روستاهایی که بچه‌هایی که قبل از خواب مسواک نمی‌زنند ولی بعد از شام مسواک می‌زنند، دندانهای سالمتری دارند. وظیفه آقای دکتر خسرونیا این است که این مسائل را در رسانه ها مطرح کند. آقای دکتر! از این جبهه‌گیری‌ها کمی باید بیرون بیایید و راجع به غذا به مردم بگویید. وقتی به خواب می‌روید، حواستان باشد که معده دیگر کار نمی‌کند. غذایی که خورده شده و شما به خواب می‌روید، این غذا در معده می‌گندد. آقایان و خانمها وقتی شما در سحر غذا می‌خورید و صبح از خواب بیدار می شوید حالت بدی ندارید؟ این حالت بد و رخوتی که به شما دست می‌دهد به خاطر غذایی است که در معده شما گندیده است. ما به عنوان طب جدید و طب قدیم به مردم اعلام می‌کنیم که اگر بعد از سحری می‌خواهید بخوابید، غذایی را بخورید که پروتئینی نباشد که این در معده باعث گندیدگی نشود. چرا ما به فکر نجات مردم نیستیم؟ سوئیسی‌ها تحقیق کردند و نتیجه اش این شد که در جاهایی که قبل از خواب مسواک نزده بودند دندان‌های آنها نسبت به جاهایی که قبل از خواب مسواک زده بودند سالم‌تر اس. این یک بحث دیگر است. مدارک علمی هم به شما ارائه می‌کنیم. اصلا فکر کنید این یک نظریه است. چرا می‌خواهید نظریه‌پردازها را خفه کنید؟ خانم دکتر بروند در سطح اقوام و آشنا و حاضرین محترم تحقیق کنند کسانی که قبل از خواب مسواک نزده‌اند، دندان‌های سالم‌تری از اشخاصی که قبل از خواب مسواک زده‌اند دارند یا نه.
مجری: آَقای دکتر اگر موافق باشید، به موضوع بسیار جنجالی واکسیناسیون بپردازیم. نظرتان را در مورد واکسیناسیون خیلی صریح و شفاف بفرمایید؟
روازاده: من در روزنامه‌ها این موضوع را عرض کردم که رسانه‌های غربی صحبتهای اینجانب را کم و زیاد کرده و پخش کرده‌اند و عده ای هم برمبنای آن عمل کرده‌اند . البته آنها دوست ما نیستند. دشمن ما هستند. اما واکسن از کجا پدید آمد؟ مگر واکسن، در طب ایرانی یا طب سنتی نیست؟ زکریای رازی راجع به واکسن چه گفته؟ ما کی در مورد واکسن مخالفت کرده‌ایم؟ مثل این است که کسی بگوید واکسن این است که این ظرف روی میز را روزی سه بار به سر خود بکوبی. دکتر روا زاده می‌گوید این کاری که شما انجام می‌دهید، واکسن نیست.اما ما با اصل واکسن که مخالف نیستیم. ما می‌گوییم برای همین واکسن سه‌گانه، در دنیا چقدر افراد به زندان روانه شدند و چقدر پزشک‌هایی که سر و صدا کردند و بیمارانی که کار تشخیصی و تحقیقاتی روی آن انجام دادند و اینکه چه بیماری‌های وحشتناکی را به وجود می‌آورد. حالا کسانی که مخالف صحبت‌های اینجانب هستند، واکسن بزند. این یک نظریه است که رئیس قوه فضائیه هم این را فرمود. طبق اطلاعاتی که دارم واکسن سه‌گانه را به واکسن پنج‌گانه تبدیل کرده‌اند و گفته اند که این پنج واکسن را با هم بزنید. اما عوارض سنگینی به همراه دارد. اصلا چرا در آمریکا واکسن پنج گانه را نمی‌زنند ولی برای ما تجویز کردند؟ کدام کشوری هر پنج تا را می‌زند؟ آنهایی که می‌آیند حرف‌های اینجانب را سانسور می‌کنند، می آیند سر و صدا می‌کنند و این صدا را خفه می‌کنند که مبادا روزی برسد که جریان علنی نشود. حالا تازه آنفولانزا را هم به آن اضافه کرده‌اند. دیگه این فاجعه می‌شود. اما در کل من کجا با اصل واکسن مخالفم؟ من شاگردی اساتیدی را کرده‌ام که آقای دکتر خسرونیا شاگرد آنها بوده که این اساتید به من گفته‌اند واکسن نزن ولی به آقای دکتر گفته‌‌‌اند واکسن بزن. مریضی که می‌آید و دستانی حنایی دارد را پذیرش نمی‌کنند چون که این مریض عقب مانده است. بس است دیگر این حرفها. 40 سال از انقلاب گذشته و ما باید هر آنچه که داشتیم را در کنار هر آنچه که داریم در کنار طب جدید به کار ببریم تا مردم از آن سود ببرند.
خسرونیا: به‌هرحال ما به عنوان پزشک باید سعی کنیم که مردم را به آرامش دعوت کنیم، اگر قرار باشد در مناظره‌ها و صحبت کردن‌های خود حرف زشت بزنیم. معنی مناظره را از بین می‌برد. ما باید در مسیر علمی صحبت کنیم اما نباید در مسیر خلاف آب حرکت کند.
آقای دکتر الان می‌فرمایند که اینجانب با واکسیناسیون موافق هستم. به هرحال این حرف علمی و حرف صحیحی است. ما اگر بگوییم که واکسن نسل بشر را از بین می‌برد که آقای دکتر می گویند من نگفته‌ام. و وسایل ارتباط جمعی خارجی این کار را کرده‌اند. حدود 40 سال پیش فلج اطفال در این مملکت فاجعه بار بود. 130 کشور دنیا از فلج اطفال داشتند نابود می‌شدند که خوشبختانه با واکسیناسیونی که به موقع انجام شد، افراد نجات یافتند. آنفولانزا برای سن ما خطرناک استو ممکن است کشنده باشد و این واکسیناسیون می‌تواند ما را نجات بدهد. بنابر این واکسیناسیون به موقع هیچ ضرری ندارد بلکه منفعت هم دارد. کما اینکه تمام علمای دینی ما از واکسن برای فرزندان خود استفاده می‌کنند و ما نمی‌توانیم بر خلاف دستورات بهداشت جهانی و رسانه‌های بهداشت خودمان عمل کنیم که ممکن است دیگران سوء استفاده کنند.
حسینی یکتا: من الان متوجه می‌شوم که آقای دکتر می‌فرمایند من با واکسیناسیون مشکلی ندارم اما با واکسن پنتاوالان مشکل دارند و نسبت به کارآیی و کزاز هنگام ازدواج هم مشکل دارند. آقای دکتر هم در مورد مسواک و هم در مورد واکسن فرمودند یک نظریه است و اجازه بدهید که نظریه پردازان نظریه خود را اعلام کنند. اگر این را نظریه در نظر بگیریم آیا یک نظریه قبل از اثبات، باید فراگیر بشود؟ و ما به مردم اعلام کنیم که واکسن نزنید؟ آیا می‌شود؟ چند مطلب مطرح شده است. قضیه واکسیناسیون سه‌گانه، قضایای بقای نسل و ارتباط واکسن کزاز در حین ازدواج. ارتباط اینها با همم چیست؟ این یک نظریه است که قبل از اثبات نباید در سخنرانیهایی که به سمع مردم می‌رسد مطرح شود. اگر نظریه نیست حتماً شما مستندات محکمی دارید که تحقیقات نشان دهنده مرتبط بودن این موضوعات با هم باشد.
قبل از فراگیر شدن این مسئله حتما باید این مستندات ارائه شود. البته ما ندیدیم مستنداتی باشد. بالاخره باید یک متدلوژی باشد که همه ما روی آن تفاهم کنیم. که اگر همه بر اساس این متدلوژی پیش برویم همه آن را قبول خواهیم کرد. نفس نظریه‌پردازی را بعید می‌دانم که کسی با آن مشکل داشته باشد و فکر نمی‌کنم در این کشور کسی مخالف آن باشد. حتی مقام معظم رهبری فرمودند که با نظریه‌پردازی موافقم اما بحث ما این است که جایگاه نظریه‌پردازی افکار عمومی نیست. جای نظریه‌پردازی در محضر اساتید ودوستان و کارشناس است. سوالم از آقای دکتر روازاده این است که در حال حاضر مخاطبینی وجود دارند که به نحوی علاقمند به پیامهایی هستند که شما تولید می‌کنید؟ در مورد خود پیام ارزش‌گذاری نمی‌کنم . بهر حال ممکن است ما نسبت به برنامه ملی واکسیناسیون ایراد داشته باشیم. اصلا انتقاد داشته باشیم. و این هیچ ایرادی هم ندارد. آیا روش برخورد با این برنامه این است که به اداره واکسیناسیون اعلام کنیم که این برنامه‌ای که شما دارید با این مستندات و این دلایل باید اصلاح شود؟ یا به سمت افکار عمومی که بخشی از صحبت‌های جنابعالی را بدون قصد و غرض به صورت دیگری برداشت کنند؟
روازاده: من نامه دادم به دست مسئولین اداره واکسیناسیون . جواب نامه را ندادند. منخبر دارم که در جلساتی که برگزار شده و در آن بحث اینجانب بوده ، یک نفر گفته که اجازه بدهید ایشان (بنده) هم در جلسه حضور داشته باشند تا ببینیم چه حرفی برای گفتن دارند. که همگی به ایشان حمله کردند که ما بحثی با ایشان نداریم. ما بحث علمی داریم. در حال حاضر هم جهت صحبتهای خانم دکتر معلوم است. عزیزان. عین از علم بالاتر است. شما می فرمایید اگر به این میز مشت بزنید می‌شکند ولی من شکسته آن را به شما نشان می‌دهم. شما بفرمایید از نظر علمی ثابت کنید که پنتاوالان را چه کسی ساخته است؟ چه کسی به ما داده ؟ چه کسی دستور داده که ما بزنیم؟ چرا خودش نمی زند؟ دیدید که در عرض 24 ساعت بعد از صحبتهای وزیر بهداشت، رئیس قوه قضائیه هم مستقیماً به وزیر محترم بهداشت پاسخ داد. چوبش را ایشان خوردند نه کارشناسی که ایشان را به کج منحرف کرده است. رئیس قوه هم اشتباه می‌کند که می‌گوید شما این حرف را می‌زنید؟ ما یک غرب علمی داریم یک غرب استعمارگر، یعنی چیزهایی که خودشان استفاده می‌کنند با چیزهای که به ما می‌دهند فرق می‌کند. خانم دکتر آدرس بدهند که کدام کشور پنتاوالان می زند؟ ما مجبوریم کار تحقیقاتی انجام بدهیم و بعد اعلام کنیم. مجبوریم فریاد بزنیم. مجبوریم خودمان را در مقابل مجلس به زنجیر ببندیم تا بگویند این آقا حرفی برای گفتن دارد. مجبوریم به این صورت عمل کنیم و هر چه گفته شد حقیقت بوده است. مگر ما نگفتیم که پیگیری کنید؟ من درباره یکی از این واکسنهایی که وزارت بهداشت استفاده میکند، تحقیق کردم. به صورت علنی می‌گویم ولی نام نمی‌برم. وزارت بهداشت پیگیری کند. جوان ما سی سال پیش به دنیا می‌آمد و می‌رفت اورولوژی برای متخصصین دستگاه مجاری ادرار، سوندی که برایشان زده می‌شد، سوند 24 و22 بود. اما الان جوانهای ما به بیمارستان می‌روند برایشان سوند 8، 10 و 12 استفاده میشود. این چه معنایی دارد؟ یعنی این کارهایی که کردند از قبل اثر کرده و این موضوع ادامه دارد. آقای دکتر خسرونیا! بنده حسین روازاده فردا از این دنیا خواهم رفت و نوه شما داماد می‌شود و به شما می‌گویند عروس شما بعد از گذشت چند سال هنوزعروس نشده است. متخصصان اورولوژی به عنوان بازآموزی اینها را به من تدریس دادند. اساتید به نام اورولوژیست اعلام کردند هر کسی در بحث مسائل جنسی آلت تناسلی هر چه کوچکتر باشد بهتر است. ولله این موضوع را تدریس کردند و گفتند هر چه زودتر هم کارش تمام شود بهتر است. شما چه چیزی را در کلاس تدریس می‌کنید؟ بعد از گذشت پنج سال از آن کلاس مریضها به مطب من آمدند که ما چکار باید بکنیم . همسرش می گوید که میخواهد طلاق بگیرد به او می‌گویم میخواهی طلاقش بدهی؟ می‌گوید خیر من را درست کنید. میگویم من نمی‌توانم شما را درست کنم. گفتم به پزشکان دیگری مراجعه نکردی؟ در همان لحظه متوجه شدم که چرا این موضوع را سر کلاس به من تدریس کردند. گفت چرا هر پزشکی که مراجعه کردیم گفته که خیلی خوب کاری کردی. خوش به حالت.باریکلا.
این نظریه هایی که ما می‌دهیم یک طرف و حقایق یک طرف. مثلا زن و مردی که می خواهند عقد کنند در ایران واکسن کزاز می‌زنند. اگر می خواهید کزاز بزنید، خب به همه بزنید. به زن و شوهری که می‌خواهند تازه ازدواج کنند، می‌گویند باید واکسن کزاز بزند. چرا به برادر و خواهر آنها نمی‌زنید. جواب اینکه به دلیل اینکه قرار است از آنها فرزندی متولد بشود باید واکسن کزاز زده شود و این موضوع چه ارتباطی با هم دارد؟ من از نظر سیاسی مدرک آن را پیدا کردم. که خانم دکتر هم اگر خواستند به دست ایشان می‌رسانم. مربوط به غربیها است. صهیونیستها گفته اند ما در سوئد به بهانه واکسن کزاز در هنگام ازدواج سه دوره و سه دهه به آنها واکسن زدیم و نسل آنها را منقرض کردیم. و آقای کسینجر می‌گوید ما مقداری کسری بودجه خود را از طریق واکسن تامین می‌کنیم و ضربات مهلکی را به دشمن می‌زنیم.
مجری: آقای دکتر روازاده! الان دهها خبرنگار در این جا حضور دارند که توقع دارند به سوالات آنها جواب داده شود. اگر از فضای توطئه و احساسی فاصله بگیریم و به فضای مستندات و شواهد برگردیم، شاید نتایج بهتری را بگیریم.
خسرونیا: اگر بخواهیم به طور علمی صحبت کنیم، در اینجا نمی‌گنجد که بخواهیم وارد بعضی مسائلی که مطرح شده شویم.
واکسیناسیون، تزریق سرم ضد کزاز، برای خانم بارداری که در شرف زایمان می‌باشد آسیب ندارد که واجب می‌باشد. که تمام دنیا این کار را انجام می‌دهند. تزریقاتی که به عنوان خوراکی و واکسن به ایشان داده می‌شود برای جلوگیری از بیماری است. ما اوایل انقلاب 25 میلیون نفر بودیم و الان 75 میلیون هستیم. چرا داریم زیاد می‌شویم؟ به علت اینکه قبل از انقلاب از هر 10 نوزادی که به دنیا می‌آمد 5 نوزاد فوت می‌کرد. ولی در حال حاضر به دلیل این واکسیناسیون این مرگ و میر کاهش یافته است. بنابر این اگر بخواهیم به عنوان نظریه شخصی جلوی واکسن زدن را بگیریم، در حق مردم ظلم شده است و آنها فکر می‌کنند واقعاً حرف درست زده می‌شود. در نتیجه من به عنوان یک پزشک و کسی که 50 سال سابقه طبابت دارد عرض می‌کنم که هر حرفی که من پزشک میزنم، ممکن است درست نباشد. بنابر این باید تحقیق کرد. باید هر کاری یا هر فکری بررسی شود و نتیجه را بعد اگر مثبت بود به سمع و نظر مردم برسانیم.
حسینی یکتا: مخلوط کردن مسائل با هم هیچ وقت به اثبات آن نظریه کمک نمی‌کند. من حقیقتا جواب سوال خودم را نگرفتم. ولی اگر چنین نظریه ای وجود دارد که این قضایا را با هم مرتبط می‌کند و اگر واقعا میتوانید آن را به اثبات برسانید، این به سلامت جامعه کمک کند.                    شعیب شاه زمانی

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام اقای دکتر
    بنده دقیقا نمی دانم که واکسن پنج گانه مورد بحث حاوی چه واکسن هایی می باشد.اینجا (فنلاند﴾ واکسن پنج گانه حاوی Diphtheria, Tetanus, acellular Pertussis, Polio and Infant Haemophilus type B (DTaP-IPV-Hib) Vaccine در سه نوبت به بچه های ما تزریق می شود که تزریق دردناکی هم دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا