استفاده از شیر در فرایند پخت گوشت

استفاده از شیر در فرایند پخت گوشت

نبينى قومى از عرب و ترك و هند و روم و غير ايشان از آدمى چون گوشت‏ و شير خوردن، بعادت كرده باشند و چيزى دگر نشناسند چون گوشت‏ و شير ميل بچيزى ديگر نكنند،

ترجمه مكارم الاخلاق، ج‏1، ص: 111

امام صادق(ع)فرمود: نان و گوشت‏ و شير و روغن زيتون و روغن حيوانى به تناوب مصرف كنيد.

و چون كسى بيمار است نبايد وادارش كنند بخوردن و نوشيدن بلكه بايد با او نرمى كنند در اين باره، و روايت است كه خوردن گوشت‏ و شير گوشت روياند و استخوان محكم كند، روايت است كه خوردن گوشت شنيد و ديد را بيفزايد، روايت است كه خوردن گوشت و تخم مرغ باه را بيفزايد.

آسمان و جهان (ترجمه السماء و العالم بحار الأنوار)، ج‏6، ص: 215

در خصال (2/ 618) بسندش تا امير المؤمنين عليه السّلام كه چون مسلمانى ناتوان شد بايد گوشت‏ و شير بخورد زيرا خدا عزّ و جلّ نيرو را در آنها نهاده.

امام صادق عليه السلام فرمود: «گوشت‏ و شير باعث رشد گوشت مى‏ شود و استخوانها را محكم و قوى مى‏ گرداند و گوشت، شنوايى و بينايى را قوت مى‏بخشد و گوشت با تخم‏مرغ، قدرت آميزش را زياد مى‏كند.»

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: گوشت‏ و شير، گوشت مى‏رويانند و استخوان‏ها را استحكام مى‏بخشند؛ و گوشت، شنوايى و بينايى را افزون مى‏كند.

آسمان و جهان (ترجمه السماء و العالم بحار الأنوار)، ج‏9، ص: 239

و اما آنچه سقوط او عقب مرض حاد باشد بايد كه در آن تدبير مرطب مثل زيادتى در غذا و خوردن لحوم حملان و جدى و ماهى و شير و ميوه‏ مرطب و سكون و راحت و دخول حمام‏

اكسير اعظم، ج‏4، ص: 530


حکیم دکتر روازاده: مصرف میوه مرطب (تازه و آبدار) همراه با شیر مطلقاً ممنوع است و از نوشیدن شیر موز ،شیر طالبی و انواع میوه ها توامان با شیر بپرهیزید. و نیز ماست را با گوشت مصرف نکنید اما استفاده از شیر در فرایند پخت گوشت به هیچ وجه مضر نبوده بلکه به امر پیامبر ص و ائمه معصومین علیهم السلام مفید هم هست. اما مصرف هم زمان شیر با ماهی توصیه نمی گردد. مصرف هم‌زمان ماست و گوشت در کنار هم منجر به تولید مواد هضم‌نشده می‌شود که بیشترین ضرر را به مفاصل وارد می‌کند،

مصرف هم‌زمان ماهی و شیر احتمال ابتلا به لک و پیس و قولنج روده را داشته، لذا توصیه می‌شود پرهیزاتی جهت پیشگیری از بیماری‌ها درنظر گرفته شود. ضمنا این که مداومت بر مصرف همزمان گوشت با ماست به دلیل تولید بلغم می‌تواند احتمال ابتلا به لک و پیس را افزایش دهد.

گردآوری: هیات تحریریه احیای سلامت

‫۲ دیدگاه ها

  1. آیا خواص و طبع دوغ و شیر خام و شیر پخته باهم متفاوت است؟
    قبلاً شنیده ام از جناب حکیم روازاده که مصرف دوغ کنار کباب اشتباه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا