میزان استفاده از “طب سنتی” در سیستم بیمارستانی کشورمان همچنان “صفر” است!

در حالی که تجربیات درمانی اساتید طب سنتی در بیش از یک سال اخیر به‌خوبی گواه این حقیقت بوده که روش‌های درمانی طب سنتی به‌صورت کامل توانایی درمان بیماران وخیم کرونایی را دارد اما همچنان میزان استفاده از “طب سنتی” در سیستم بیمارستانی کشورمان “صفر” است!

 به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری تسنیم؛ “چین” مدت‌هاست که پایان ویروس کرونا را در کشورش اعلام کرده است و هم‌اکنون در ووهان چین که مبدأ پیدایش این ویروس بوده است، مردم زندگی عادی خود را دارند و تمامی مراکز عمومی اعم از فروشگاه‌ها، باشگاه‌های ورزشی، مرکز خدماتی و… در این شهر به فعالیت‌هایشان بدون ممنوعیت ادامه می‌دهند.

نکته قابل توجه اینجاست که چینی‌ها به‌گفته خود در مقابله با کرونا، 92 درصد از طب سنتی و بومی چینی خود بهره گرفته‌اند! و این حقیقتی است که برخی از مقامات وزارت بهداشت ایران نیز به آن اذعان داشته‌اند اما سؤال اینجاست که چرا در کشورمان، طب سنتی نه‌تنها در نظام سلامت و سیستم بیمارستانی، جایگاهی ندارد بلکه در بسیاری از موارد مورد حمله، تحقیر و سرکوب از سوی برخی مسئولان نظام سلامت کشورمان نیز قرار می‌گیرد!!

 اما در کشور چین با حدود 1.5 میلیارد جمعیت، طب سنتی چینی از اهمیت و جایگاهی ویژه برخوردار است و مقامات چینی در دولت، برای طب سنتی چینی بیش از طب نوین ارزش قائل هستند؛ همین امر است که باعث شده است اقبال عمومی مردم چین به طب سنتی افزایش پیدا کند و حالا نیز نتیجه‌ آن صعود اقتصادی این کشور در یک سال درگیری جهان با کرونا مشخص شده است.

 امروز در حالی که تمام کشورهای جهان از جمله کشورهای غربی شاهد کاهش شدید رشد اقتصادی بوده‌‌اند، چین توانسته رتبه نخست را به‌لحاظ اقتصادی نیز کسب کند و بخش بزرگی از این موفقیت اقتصادی چین آن هم در شرایط بحران کرونا، مدیون طب چینی است که عملاً این کشور را قادر کرد به‌سرعت بر بحران کرونا غلبه کند و از این رهگذر، فعالیت‌های اقتصادی خود را از سر بگیرد.

 همچنین چینی‌ها با تأسیس مرکزی به‌نام “آی‌سی‌ام‌ام” در چین به‌طور تخصصی روی ایده‌های طب سنتی تحقیق و پژوهش انجام می‌دهند و در این مرکز، کتابخانه بزرگی از کتب طب سنتی وجود دارد که برای مطالعه عموم آزاد است؛ آنها بیمارستان مجهزی برای انجام آزمایش‌های بالینی در مجاورت این مرکز تأسیس کرده‌اند تا نتایج آزمایش‌ها و تحقیقات به‌طور عملی و بالینی روی بیماران نیز آزمایش شود.

و‌ اما جالب اینجاست با اینکه طب سنتی کشور ما تقریباً هم‌سابقه با طب چینی است و حتی منابع دقیق‌تر و غنی‌تری نیز در مقایسه با طب چینی دارد و ما هزاران منبع علمی و صدها کتب و نسخه باارزش در این حوزه نیز در اختیار داریم، تا به امروز از این ظرفیت‌ها استفاده نشده و نمی‌شود! و حتی شاهد تخریب و تخطئه این طب توسط برخی مسئولان کشورمان نیز هستیم!

 با این اوصاف، مسئولان ارشد حوزه سلامت کشورمان باید پاسخگوی این سؤال جدی افکار عمومی باشند: چه عاملی باعث شده که حتی در شرایط پاندمی کرونا و تلفات جانی گسترده‌ای که مردم در این بحران داده‌اند، باز هم همچنان شاهد نهایت میزان مقاومت در استفاده و به‌کارگیری طب سنتی کشورمان در نظام سلامت و سطح بیمارستان‌های کشور در مقابله با کرونا باشیم، در حالی که تجربیات درمانی اساتید طب سنتی در بیش از یک سال اخیر به‌خوبی گواه این حقیقت بوده که روش‌های درمانی طب سنتی به‌صورت کامل توانایی درمان بیماران وخیم کرونایی را داشته و دارد؟!

 آیا همچنان توده مردم کشورمان باید تاوان کارشکنی و مقاومت برخی مسئولان در مقابله با طب سنتی را با از دست دادن جان عزیزان خود پس دهند؟!


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا