میزان شیوع سرطان معده در آذربایجان شرقی و اردبیل بالاست

تبریز- خبرنگار کیهان:
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، در تبریز گفت: کمتر از 5 درصد معده مردم اردبیل سالم است و 95 درصد دیگر دارای عفونت و التهاب هستند.
رضا ملک‌زاده از بالا بودن میزان شیوع سرطان معده در استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل خبر داد و یادآور شد: سردسیر بودن و استفاده از وسایل گرمایشی، مصرف بیش از حد گوشت قرمز، مصرف اندک سبزیجات، استعمال دخانیات و مصرف زیاد نمک از دلایل بروز سرطان معده در اردبیل است. وی گفت: سرطان مری نیز بیشتر در استان‌های گلستان، خراسان شمالی و زنجان بوده و هرمزگان، یزد و اصفهان کمترین تعداد شیوع سرطان مری را دارند. ضمن آن که این امر در آذربایجان غربی و شرقی متوسط است. ملک‌زاده افزود: مصرف چای داغ، بهداشت کم دهان و مصرف آب ناسالم توسط نزدیک به 20 درصد افراد 40 سال به بالا نیز از دلایل شیوع سرطان مری در گلستان است و طبق آمارها در سال 93 بیش از 112 هزار مورد جدید از سرطان در ایران گزارش شده و سرطان گوارش 27 درصد از کل سرطان‌ها را شامل می‌شود که سهم مری 5 درصد است ولی در کل سرطان‌های گوارشی، شایع‌ترین سرطان‌ها در ایران هستند.
وی گفت: بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی و کاستن از فقر منجر به کاهش سرطان می‌شود.

منبع: روزنامه کیهان

کدمطلب:A97060511


خط مشی احیای سلامت در بازنشر مطالب مندرج در دیگر منابع 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا