می دانید روش بومی خشک کردن انگور و تهیه کشمش و مویز چیست؟

می دانید روش بومی خشک کردن انگور و تهیه کشمش و مویز چیست؟

 

آیا میدانید تیزاب واقعی و سنتی تهیه شده از آب و خاکستر چوب بر عکس تیزاب های مضر و خطرناک امروزی برای خشک کردن انگور به کار می رفت؟

 

امروزه برای خشک کردن انگور از ماده ای سمی و خطرناک استفاده می کنند که به اشتباه و تعمدی نام آن را تیزاب گذاشته اند در حالی که تیزاب واقعی آبی است که از محلول آب و خاکستر چوب حاصل می شد به صورتی که محلول آب و خاکستر را ثابت قرار می دادند و پس از ته نشین شدن خاکستر آب زلال روی آن را بر می داشتند سپس خوشه انگور را در میان این آب می غلطاندند تا سطوح حبه های انگور به طور کامل به تیزاب آغشته گردد و سپس خوشه های انگور را در زیر سقف چوبی آویزان می کردند و یا در سایه قرار داده و خشک می نمودند تا به کشمش تبدیل شود.

 

بنابراین تیزاب واقعی و سنتی نیاکان ما آب و خاکستر چوب بوده است و تیزابی که امروزه عرضه می گردد مسموم است و استفاده از آن روا نیست.

برگرفته از سایت جامعه اسلامی حامیان کشاورزی ایران


نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام
    ما هم توی خونه کشمش درست میکنیم ولی اصلا نیازی به تیزاب نیست ما انگورها رو با نخ از سقف آویزان میکنیم بعد از چند هفته انگورها خشک شده و خیلی ساده به کشمش تبدیل میشوند.

    1. با سلام و احترام
      بله کاملا درست میفرمایید این موضوعی که شما عنوان کردین برای مقدار کم و مصرف خانگی میباشد مقدار زیاد که باید به دست مصرف کننده برسد با این روش خشک میشود
      گروه مدیریت سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا