نسل كشي آرام مردم آلمان با دارو!

 از جنگ پنهان عليه آلمان چه مي دانيد؟ داروي مرگ بار تاليدوميد چرا براي زنان باردار تجويز شد؟ پشت پرده توليد اين دارو چه كساني قرار داشتند؟ آيا توليد اين دارو ارتباطي با نظريه مورگنتاي يهودي دارد؟ سايت مشرق در گزارشي به اين موضوع پرداخته است.
تاليدوميد يك داروي آرام بخش است كه در اواخر دهه 50 ميلادي توسط يك شركت داروسازي آلماني به نام گروننتال توليد شد و به بازار آمد. ازاين دارو براي درمان تهوع صبحگاهي زنان باردار و مشكلات بي خوابي استفاده مي شد. هاينريش موكتر، يكي از اعضاي پيشين حزب نازي سرپرست بخش تحقيقات اين شركت و مسئول اختراع تاليدوميد بود. در طول جنگ جهاني دوم وي سرپرست موسسه فرماندهي عالي آلمان براي تحقيقات در زمينه ويروس ها و تيفوس در اردوگاه كراكو بود.
در روزهاي اخير خبر عذرخواهي يك شركت داروسازي به دليل فاجعه يكي از داروهاي توليدي اين شركت در دهه 50 و 60 ميلادي منتشر شد. اين عذرخواهي پس از گذشت بيش از 50 سال واكنش هاي متفاوتي ازاستقبال مقامات آلماني تا خشم مردم و آسيب ديدگاه «فاجعه تاليدوميد» را در پي داشته است.
فارغ از تمامي واكنش ها، در اين گزارش نگاهي به فاجعه تاليدوميد، تاثيرات آن بر مصرف كنندگان، نقاط مبهم و گمانه زني هاي پيرامون اين فاجعه خواهيم داشت.

تاليدوميد چيست؟
تاليدوميد يك داروي آرام بخش است كه در اواخر دهه 50 ميلادي توسط يك شركت داروسازي آلماني به نام گروننتال توليد شد و به بازار آمد. از اين دارو براي درمان تهوع صبحگاهي زنان باردار و مشكلات بي خوابي استفاده مي شد. شركت گروننتال هم اكنون يكي از بزرگترين توليدكنندگان داروهاي آرام بخش از جمله ترامادول است كه عوارض بسيار خطرناكي در مصرف كنندگان اين دارو نيز مشاهده شده است.

تالیدومید یکی از محصولات آرام بخش شرکت گروننتال بود که عوارض فاجعه بار آن آشکار شد

“ترامادول” از دیگر محصولات این شرکت است

توليد دارو به دست يك نازي مشكوك
هاينريش موكتر، يكي از اعضاي پيشين حزب نازي، سرپرست بخش تحقيقات اين شركت- گروننتال- و مسئول اختراع تاليدوميد بود. گروه داروسازي گروننتال در اقدامي خلاف عرف داروسازان، پس از توليد اين قرص، ميليون ها قرص تاليدوميد را به صورت رايگان در اختيار بيمارستان ها و پزشكان قرار دادند و مقدمات مصرف گسترده آن را فراهم كردند.

    هاینریش موکتر (نفر اول از راست)

با پايان جنگ جهاني وي به طرز مشكوكي به لهستان گريخت و هيچگاه مانند ساير همقطارانش در حزب نازي محاكمه و مجازات نشد. اين در حالي بود كه سران حزب نازي- نظير اشترايشر- با جرايم بسيار كمتر نسبت به موكتر در دادگاه نورمبرگ به مرگ محكوم شدند.
در مشكوك بودن فرار و زنده ماندن موكتر همين بس كه وي در كمتر از 10 سال مجددا به آلمان تحت كنترل نيروهاي متفق بازگشت و فعاليت هاي خود در زمينه داروسازي را ادامه داد.

توليد تاليدوميد در تاريخ 1 اكتبر 1957 آغاز شد. اين دارو يك آرام بخش و مسكن موثر بود و در درمان بيخوابي، سرفه، سرماخوردگي، تهوع صبحگاهي و سردرد نيز مورد استفاده قرار مي گرفت و درآن زمان آن را «داروي معجزه آسا» ناميدند. از آنجا كه اين دارو در درمان تهوع صبحگاهي بسيار موثر بود، هزاران زن باردار شروع به استفاده از اين دارو كردند. گفته مي شود در آن زمان، دانشمندان توليدكننده اين دارو تصور نمي كردند دارو بتواند از جفت عبور كند و به جنين در حال رشد آسيبي بزند. اما اين دانشمندان هرگز اين دارو را پيش از روانه بازار كردن، برروي يك مورد مشابه انسان در دوره بارداري، آزمايش نكردند و بطور خاص آن را براي زنان باردار تجويز مي كردند.

تجویز گسترده دارو برای زنان باردار و تاثیر مستقیم دارو بر جنین از نقاط مبهم پروژه تالیدومید بوده است

در اواخر دهه 50 و در اوايل دهه 60 بيش از 10 هزار كودك در 46 كشور در نتيجه مصرف تاليدوميد با نقص هاي مادرزادي به دنيا آمدند. تعداد دقيق قربانيان مصرف اين دارو در سرتاسر دنيا مشخص نيست، اما تخمين زده مي شود كه تعداد قربانيان بين 10 هزار تا 20 هزار نفر باشد.

صدها نفر از قربانيان تاليدوميد همچنان زنده هستند و تاكنون هيچ غرامتي دريافت نكرده اند

انگليس پس از آلمان دومين مصرف كننده اين دارو بود. در سال 1958 اين دارو در انگليس پروانه ساخت گرفت. نيمي از 2000 نوزادي كه با نواقص مادرزادي در نتيجه مصرف اين دارو به دنيا آمدند پس از چند ماه مردند. استفاده از اين دارو در سال 1961 در انگليس ممنوع شد.
در سال2010 پس از 50سال سكوت وزير بهداشت انگليس، مايك اوبراين، طي بيانيه اي به خاطر اين اتفاق عذرخواهي كرد. وي در اين بيانيه اعلام كرد «دولت صادقانه متاسف است و با تمام كساني كه آسيبي ديدند و رنج كشيدند عميقاً همدردي مي كند… ما به خوبي از سختي هاي فيزيكي و مشكلات عاطفي كه هم كودكان و هم خانواده هايشان در نتيجه استفاده از اين دارو متحمل شدند، و مشكلاتي كه بسياري همچنان روزانه با آن دست به گريبانند آگاهيم.»

آيا آمريكا از عوارض تاليدوميد اطلاع داشت؟
يكي از ديگر نقاط تاريك در قضيه داروي تاليدوميد اين است كه اين دارو در آمريكا هرگز براي استفاده عموم مجوز دريافت نكرد و در شش مورد نقص عضو مادرزادي گزارش شده در آمريكا اين دارو از كشورهاي ديگر وارد آمريكا شده بود. همچنين در سال 1962 كنگره آمريكا قوانيني مبني بر لزوم انجام آزمايش هاي ايمني در طول دوره بارداري پيش از دريافت مجوز فروش در آمريكا به تصويب رسانيد.

فرانسیس کلسی دکتر داروسازی FDA که اجازه ورود تالیدومید به آمریکا را نداد

فرانسيس الدهام كلسي (Frances Oldham Kelsey) دكتر داروسازي است كه عمده شهرتش در مقام بازرس اداره مواد غذايي و دارويي آمريكا، FDA، را هنگامي به دست آورد كه در برابر ورود تاليدوميد به آمريكا مقاومت كرد. او با ورود تاليدوميد به بازار مخالفت مي كرد زيرا نسبت به ايمني اين دارو ترديد داشت و خواستار انجام مطالعات بيشتر بود. و البته چيزي نگذشت كه صحت ادعايش ثابت شد. با وجود فشارهاي فراوان از سوي توليدكننده تاليدوميد، وي خواستار توضيحات از سوي اين شركت در رابطه با يك مطالعه انجام شده در انگليس شد كه نشان مي داد اين دارو داراي عوارض جانبي برروي سيستم عصبي است.

عوارض ناشي از مصرف تاليدوميد توسط زنان باردار
با وجود محدوديت مصرف دارو براي زنان در دوره بارداري، بخش اعظم اين دارو براي زنان باردار و بخصوص زناني كه در سه ماهه اول بارداري و زمان تشكيل اندام هاي جنين قرار دارند تجويز شد.
عجيب تر آن كه پيش از توزيع اين دارو و تجويز آن براي زنان باردار، تاليدوميد هيچگاه برروي پستانداران باردار براي تشخيص عوارض احتمالي برروي نوزاد آزمايش نشد.

نقص در اندام ها
يكي از شديدترين عواقب مصرف اين دارو فوكومليا است. فوكومليا به معناي فقدان بخش بزرگي از دست يا پاست. در نوزادان مبتلابه اين نقص دست ها از مچ به شانه وصل است. همين اتفاق درمورد پا نيز رخ مي دهد. بيشتر اين كودكان دردو سمت بدن خود درگير اين مشكل بودند.

تولد نوزادان بدون دست و پا از جمله عوارض تالیدومید بود


نقص در صورت

نقص در گوش و چشم پس از نقص در اندام ها در رتبه دوم پيامدهاي ناشي از مصرف تاليدوميد است. در اين كودكان لاله گوش يا خيلي كوچك است و يا اصلاً لاله گوش شكل نمي گيرد و سوراخ گوش بسيار كوچك است. شكل نگرفتن چشم و يا شكل گيري چشم هاي بسيار كوچك نيز از پيامدهاي اين داروست. شكاف در لب و كام نيز در اين كودكان شايع است. فلج عضلات صورت نيز مشاهده شده است.

پيامدهاي ديگر
تاليدوميد مي تواند منجر به نارسايي هاي قلبي، نقص در شكل گيري كليه ها، مجاري ادرار، اندام هاي تناسلي و معده و روده شود. همچنين اين دارو مي تواند منجر به عقب ماندگي ذهني شود. ميزان مرگ و مير در نوزاداني كه در معرض اين دارو قرار گرفته اند 40درصد است.

40 درصد کودکانی که در معرض تالیدومید قرار گرفتند تنها چند ماه پس از تولد زنده می ماندند

نيم قرن سكوت شركت آلماني
پس از چندين دهه مبارزه قربانيان تاليدوميد شركت آلماني توليدكننده اين دارو بعد از 50سال براي نخستين بار از قربانيان و خانواده هايشان عذرخواهي كرد. هرالد استاك، مديرعامل گروه گروننتال طي سخنراني در مراسم پرده برداري از مجسمه يادبود قربانيان تاليدوميد، يك مجسمه برنز از يك كودك داراي نقص عضو، عذرخواهي خود را اعلام كرد. وي در خطاب به قربانيان و خانواده هايشان گفت كه شركت مي خواهد «مراتب عذرخواهي خود را به اين دليل كه در طول اين 50سال يك به يك از قربانيان دلجويي نكرده است اعلام كند. ما در عوض سكوت كرديم، و از اين بابت بسيار متاسفيم… از شما مي خواهيم كه اين سكوت طولاني ما را دليل بر شوك اين حادثه بدانيد.»

روايت قربانيان فاجعه تاليدوميد
يكي از 26قرباني آمريكايي، بريسفورد بوث، 51ساله، در اين رابطه مي گويد: «آن ها در اين 50سال كه ما با مشكلاتمان دست و پنجه نرم مي كرديم و والدينمان دست به خودكشي مي زدند مشغول درآوردن ميلياردها دلار بوده اند. و حالاعذرخواهي مي كنند كه در اين مدت چيزي نگفته اند. چه طور به خودشان اجازه چنين كاري را مي دهند و فكر هم مي كنند همين كافي است؟»

بسیاری از والدین مبتلایان به عوارض تالیدومید پس از تولد فرزندانشان خودکشی کردند

انجمن تاليدوميد انگليس، كه نماينده قربانيان تاليدوميد در انگلستان است، اين عذرخواهي را «ناكافي» توصيف كرد و گفت كه گروه گرونتل بايد «در عمل نشان دهند كه چقدر از اين بابت متاسف هستند، نه اين كه فقط يك عذرخواهي خشك و خالي بكنند.»
فردي آستبري، رئيس اين انجمن، 53 ساله، كه بدون دست و پا متولد شده است بر اين باور است كه يكي از دلايل اين كه اين شركت بالاخره اقدام به عذرخواهي كرده افزايش آگاهي عمومي مردم در سرتاسر جهان درباره اين موضوع در نتيجه مسابقات پارالمپيك لندن است. «ما خوشحاليم كه بالاخره عذرخواهي كردند، اما يك فرد معلول هزينه هاي زيادي دارد. ما الان در پنجاه سالگي هستيم و به مراقبت نياز داريم. به تغييراتي در خانه و ماشينمان نياز داريم. پس اگر واقعا از اين بابت متاسف هستند، وقتش رسيده كه دور يك ميز بنشينيم و درباره كمك هاي مالي صحبت كنيم.»

فرد آستبری رئیس انجمن تالیدومید انگلیس

لينت رو، 50 ساله، يكي از قربانيان كه بدون دست و پا متولد شده است به نمايندگي از ديگر قربانيان تاليدوميد از شركت گروننتال، شركت ديستيلرز واقع در انگليس، كه اين دارو را در استراليا به فروش رسانيد، و شركت دياگو اسكاتلند، شركت جانشين ديستيلرز واقع در انگليس، كه اين دارو را در استراليا به فروش رسانيد، و شركت دياگو اسكاتلند، شركت جانشين ديستيلرز شكايت كرده است. وي توانسته چندين ميليون دلار از پخش كننده انگليسي اين دارو خسارت دريافت كند. رقم دقيق اين مبلغ فاش نشده است. اين درحالي است كه گروننتال، شركت اصلي توليدكننده دارو، از پرداخت هرگونه خسارتي سرباز زده است.

لینت رو – یکی از معدود قربانیان تالیدومید که موفق به دریافت غرامت شد

خانم لينت رو كه لبخندزنان از دادگاه بيرون مي آمد گفت كه خوشحال است كه ديگر قربانيان نيز اكنون اين فرصت را دارند كه خسارت خود را از دياگو دريافت كنند. وي در بيانيه اي گفته است: «خوشحالم كه پرونده من نتايج مثبتي براي بقيه هم دربردارد. اين نشان مي دهد كه براي تغيير دنيا حتما نبايد دست و پا داشت. من هميشه گفته ام: به خود فرد نگاه كن، نه به معلوليتش.»
گروننتال نيز طي بيانيه اي اعلام كرده است كه همچنان به دفاع از خود در برابر شكايات ادامه خواهد داد.

ظهور اولين علائم تاليدوميد و بي توجهي توليدكنندگان
اولين علائم مصرف تاليدوميد در كريسمس سال 1956 ظاهر شد. يكي از كاركنان با سابقه شركت داروسازي گروننتال از همسر باردارش خواست تا اين دارو را امتحان كند اما كودك اين خانواده ناقص و بدون گوش به دنيا آمد. در آن زمان با وجود گزارش تاثيرات احتمالي دارو بر جنين، تا 5 سال بعد از آن هيچ اقدامي براي ممنوعيت مصرف و جمع آوري آن از بازار صورت نگرفت و تولد كودكان ناقص بدون دست و پا و بدون اندام هاي تناسلي ادامه يافت.

ادامه توليد و توزيع دارو با اهداف اقتصادي
يكي از دلايل اين بي توجهي و ادامه توليد و توزيع دارو، سود سرشار تاليدوميد بود كه بازار خوبي در كشورهاي مختلف از شرق تا غرب پيدا كرده بود. در آن زمان شركت گروننتال كه پس از جنگ جهاني دوم و خسارات ناشي از شكست آلمان و خرابي هاي گسترده بمباران هاي متفقين، مراحل احياي خود را مي گذراند نياز مبرمي به سود اين محصول جديد خود داشت.

یکی از مراکز خیریه نگهداری از کودکان مبتلا به عوارض تالیدومید

بسیاری از والدین مبتلایان در اعتراض به عدم پرداخت غرامت، از سپردن فرزندان خود به این مراکز امتناع کردند

بسياري از مادران پيش از تولد فرزندشان با آگاهي از نواقص ايجاد شده اقدام به سقط جنين مي كردند. بسياري از پدران و مادران نوزادان متولد شده از شدت فشار ناشي از اين فاجعه دست به خودكشي و فرزندكشي زدند و بسياري ديگر نيز با برگزيدن راهي ديگر، از سپردن نوزادانشان به مراكز خيريه و دولتي و دريافت كمك هاي دولت سرباز زدند.

پروژه هاي مشابه تاليدوميد؛ قمار با جان انسان ها
به جز داروي تاليدوميد، داروهاي ديگري نيز توليد شده اند كه در ابتدا با تبليغات فراوان استقبال بسياري از آن ها شده و سپس بعد از مدتي عوارض خطرناك هر يك آشكار و از بازار جمع آوري شده است. نقطه مشترك تمام اين داروها، سود سرشاري بوده كه نصيب سازندگان آن كرده و نسبت به عوارض و خسارت هاي وارده نيز جز سكوت و نهايتا عذرخواهي پاسخي نداشته اند. پروژه هاي داروسازي نظير تاليدوميد، حتي گاه ابتدا با توليد بيماري و سپس توليد دارو نيز همراه بوده است. يكي از مشهورترين اين پروژه ها، پروژه آنفلوآنزاي مرغي و خوكي بوده است.
نشريه نشنال پست آمريكا سال گذشته در خبري اعلام كرد «شوراي مشاوران امنيت بيولوژيك آمريكا» به رسانه هاي اين كشور نسبت به انتشار جزئيات ويروس آزمايشگاهي آنفلوآنزاي مرغي- H5N1 – هشدار داده و آن ها را از اين امر منع كرده است.

بوش با اعلام طرح جنگ پیشگیرانه، بودجه ای یک و نیم میلیارد دلاری را در اختیار گرفت

بر همين اساس پروژه آنفلوآنزاي مرغي و خوكي از سوي آمريكا كليد خورده بود بيشتر در رسانه ها مطرح شد. براساس گزارش هاي منتشر شده، جورج بوش رئيس جمهور و رامسفلد وزير دفاع سابق آمريكا از اين پروژه آگاهي داشته و سود بسياري از فروش داروهاي توليد شده براي اين ويروس آزمايشگاهي نصيب آن ها خواهد شد.

آنفلوآنزاي هراسي بوش و سود چندين ميليارد دلاري!
در سال 2005 جورج بوش در سفر به مريلند و موسسه ملي بهداشت در اين ايالت در كنفرانس مهم خبري شركت كرد. در اين كنفرانس خبري بي سابقه بسياري از دولتمردان بوش و رئيس سازمان بهداشت جهاني حضور داشتند. وي در اين كنفرانس از طرح پنتاگون تحت عنوان «طرح راهبردي آنفلوآنزاي واگيردار» رونمايي كرد.
بوش در اين سخنراني تلاش كرد تا اذهان را براي پذيرش ويروس جديد آنفلوآنزاي آماده كند. او در سخنراني خود به همه گيري آنفلوآنزاي در سال 1918 و كشته شدن نيم ميليون نفر در آمريكا و نزديك به 20 ميليون نفر در نقاط مختلف جهان اشاره كرد و تلويحا از احتمال وقوع همه گيري مشابه 1918 پرده برداشت. در اين سخنراني بوش صراحتا از نام آنفلوآنزاي مرغي استفاده كرد و ابراز نگراني كرد كه روي اين بيماري فراگير خواهد شد و بايد با آن مقابله كرد.
اما بوش آسيايي ها را منشا احتمالي ورود اين بيماري به آمريكا معرفي كرد..! بوش در سخنان خود اينگونه استدلال كرد كه به دليل تماس مردم آسيا با پرندگان اين بيماري از آسيا به اروپا و آمريكا منتقل خواهد شد. بوش در سخنان خود تصريح كرد هنوز نشان و مدركي دال بر وجود اين بيماري و يا مشاهده مواردي از ابتلابه آن و يا قريب الوقوع بودن آن در دست نيست.
متعاقب اين اعلام، بوش براي مبارزه با شيوع احتمالي يك بيماري كه هنوز مشاهده نشده، درخواست بودجه اي بيش از يك و نيم ميليارد دلار كرد تا برنامه «جنگ پيشگيرانه» را تدوين كند. در اين برنامه براي بيماري شيوع نيافته آنفلوآنزاي مرغي اقدام به تحقيق و توليد دارو شد.

رامسفلد سهام دار شرکت “گیلعاد ساینس” تولید کننده واکسن آنفولانزا بود
سهام این شرکت از 7 دلار به 50 دلار افزایش یافت

گفتني است توليد اين دارو به شركت «گيلعاد ساينس» واگذار شد كه بخش عمده اي از سهام آن متعلق به شخص رامسفلد بود. با اعلام اين خبر و توليد داروي آنفلوآنزاي در اين شركت، ارزش سهام 7دلاري شركت، به بيش از 50 دلار به ازاي هر سهم افزايش يافت.
  مورد ديگر داروي ويوايكس ايكس (vioxx) بود كه براي درمان آرتروز توليد شد. اين دارو نيز مانند تاليدوميد به سرعت مورد استقبال بيماران در سراسر جهان قرار گرفت و بيش از دوميليون نفر آن را براي درمان انتخاب كردند. پس از مدتي تحقيقات بر روي اين دارو مشخص شد مصرف اين دارو احتمال حملات قلبي را تا 4 برابر افزايش مي دهد.

vioxx
    شركت سازنده اين دارو، شركت آلماني مرك (Merc Co) بود كه به سرعت دارو را از بازار جمع آوري كرد و در سكوت ايجاد شده از هرگونه پيگرد در امان ماند. اين شركت داروهاي بسياري را با استفاده از تركيبات مرفين، كدئين و ديگر مخدرهاي آرام بخش توليد كرده است. از ديگر شاهكارهاي اين شركت آلماني توليد داروي «ضدسرفه» بود كه تركيب اصلي آن از ماده مخدر هروئين بود.

نظریه مورگنتای یهودی برای نابودی آلمان

هنری مورگنتا، وزیر خزانه داری آمریکا در دولت روزولت
مورگنتا نظریه حمله به آلمان و نابودی کامل و فلج دائمی ارکان آن را مطرح کرد

چرچيل: «آنها را كباب كنيد.»
هدف نيروهاي متفقين نابود كردن مردم آلمان به ترسناك ترين شكل ممكن بود. در 13 فوريه 1990، 45 سال بعد از ويراني درسدن، ديويد ايروينگ (David Iring)، در كاخ فرهنگ درسدن به سخنراني پرداخت. ايروينگ در سخنراني خود به جمله اي مشهور از چرچيل اشاره كرد: «نمي خواهم در مورد چگونگي نابود كردن اهداف با اهميت اطراف درسدن به من پيشنهاد دهيد. من پيشنهادهايي مي خواهم در مورد چگونگي كباب كردن 600000پناهنده اي كه از برسلاو به درسدن آمده اند. اما كباب كردن آلمان ها براي چرچيل كافي نبود. وي در صبح روز بعد از بمباران به هواپيماهاي سبك دستور داد كه بازماندگان بمباران ها را در ساحل رودخانه الب (River Elbe) به رگبار ببندند.
اين دستور چرچيل در راستاي تحقق بخشيدن به برنامه پيشنهاد شده از سوي مورگنتا، وزيرخزانه داري روزولت بود. وي پيشنهاد كرده بود كه براي اطمينان حاصل كردن از اينكه آلمان ديگر هيچ گاه قدرت نيابد، مي بايست به گونه اي به اين كشور حمله كرد كه اين كشور تكه تكه و منزوي شود و براي هميشه از لحاظ صنعتي فلج بماند.
مورگنتا در سال 1945 و همزمان با رياست جمهوري ترومن از سمت خود استعفا داد و بقيه عمر خود را به نظريه پردازي براي صهيونيست ها و كمك مالي به اسرائيل اختصاص داد. وي در سال 1948 نيز يك بنياد كشاورزي در اسرائيل بنيان گذاشت.

منبع 1: روزنامه كيهان، شماره 20316 به تاريخ 5/7/91، صفحه 7 (دانش و پژوهش)

منابع و مآخذ:

http://www.nytimes.com/2012/09/02/world/europe/grunenthal-group-apologizes-to-thalidomide-victims.html

http://www.upi.com/Health_News/2012/09/01/Thalidomide-maker-issues-apology/UPI-62971346473439/?spt=hs&or=hn

http://www.fda.gov/ScienceResearch/SpecialTopics/WomensHealthResearch/ucm131191.htm

http://news.bbc.co.uk/2/hi/8428838.stm

http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/8458855.stm

http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,873697-1,00.html

http://www.nytimes.com/2012/09/02/world/europe/grunenthal-group-apologizes-to-thalidomide-victims.html?_r=1

http://www.upi.com/Health_News/2012/09/01/Thalidomide-maker-issues-apology/UPI-62971346473439/?spt=hs&or=hn

http://www.fda.gov/ScienceResearch/SpecialTopics/WomensHealthResearch/ucm131191.htm

http://news.bbc.co.uk/2/hi/8428838.stm

http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/8458855.stm

http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,873697-1,00.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Frances_Oldham_Kelsey

http://www.latimes.com/news/science/la-fgw-thalidomide-20120901,0,3046893.story

http://www.documentingreality.com/forum/f149/thalidomide-85368

http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/news/4515806/Thalidomide-makers-apologise-50-years-after-drug-caused-birth-defects.html

http://news.yahoo.com/thalidomide-victims-reject-insulting-apology-051553357.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Gr%C3%BCnenthal_GmbH

http://www.clickliverpool.com/news/national-news/127615-no-pay-out-for-scottish-and-welsh-thalidomide-victims.html

http://wkzo.com/news/articles/2012/sep/01/thalidomide-victims-drugmakers-apology-not-enough

http://www.heraldsun.com.au/news/the-last-german-war-secret/story-e6frf7jo-1226082393923

http://www.globalnews.ca/health/fact+file/6442707043/story.html

http://www.news.com.au/national-old/ex-nazi-doctor-linked-to-medical-disaster/story-e6frfkvr-1226082467580

http://news.nationalpost.com/2011/12/20/u-s-urges-science-journals-not-to-publish-details-of-man-made-pandemic-level-bird-flu-virus

http://www.cnn.com/2012/09/01/world/gallery/thalidomide-history/index.html

http://www.listener.co.nz/current-affairs/science/thalidomide-victim-terry-wiles-50-years-on

http://finance.yahoo.com/news/australian-wins-millions-thalidomide-lawsuit-033706233.html

http://www.sciencebasedmedicine.org/index.php/oh-yeah-thalidomide-wheres-your-science-now

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا