تدابیر بهداشتی درمانی از رساله ذهبیه اولین ماه از فصل تابستان

  • ☀️تدابیر بهداشتی درمانی از رساله ذهبیه اولین ماه از فصل تابستان

?تدابیر امام رضا ثامن الحجج ع در رساله ارزشمند ذهبیه درباره حفظ الصحه و تندرستی در ماه تیر اولین ماه تابستان که مصادف با حزیران از ماه های رومی است.

?اولین ماه در فصل تابستان حزیران می باشد.

?در رساله ذهبیه برای حفظ سلامتی در ماه اول از فصل تابستان آمده است:
حزیران ثلاثون یوما یذهب فیه سلطان البلغم و الدم، و یقبل زمان المرة الصفراویة و نهی فیه عن التعب، و أكل اللحم دائما، و الاكثار منه، و شم المسك و العنبرو فیه ینفع أكل البقول الباردة، كالهندباء و بقلة الحمقاء و أكل الخضر. كالخیار، و القثاء و الشیرخشت و الفاكهة الرطبة و استعمال المحمضات. و من اللحوم: لحم المعز الثنی. و الجذع و من الطیور:
الدجاج، و الظیهوح، و الدراج، و الالبان، و السمك الطری.

?حزیران (اولین ماه تابستان) تقریبا ۲۴خرداد تا ۲۴تیرماه سی روز است، در این ماه غلبه خلط بلغم (كه معادل مزاج فصل زمستان و سرد و تر است) و غلبه خلط خون (كه معادل مزاج فصل بهار و گرم و تر است) از بین می رود و زمان غلبه صفرا ( كه معادل مزاج فصل تابستان و گرم و خشك است) فرا می رسد. در آن ماه از كارهای سخت و خوردن گوشت پر چرب و زیاد خوردن گوشت و بوئیدن مشك و عنبر نهی شده است. در این ماه خوردن سبزی هایی كه مزاجش خنك است مانند كرفس و خرفه و خیار سبز و خیار چنبر و شیرخشت ومیوه های آبدار نافع است. همچنین استفاده از ترشیجات و همچنین گوشت ها؛ گوشت بز تازه دندان درآورده (بزغاله) و بزكوهی و از گوشت پرندگان؛ گوشت مرغ، تیهو، دراج و شیر حیوانات و ماهی تازه نافع است.

✅توصیه های غذایی در ماه حزیران

-۱مصرف سبزی های خنك مثل خرفه، خیار سبز و خیار چنبر و غذاهای با طبیعت سرد و مرطوب

〽️امام صادق (ع) فرموده اند: در روی زمین گیاهی والاتر و سودمندتر از خرفه نیست و آن سبزی فاطمه
سلام الله علیها است. (كافی ج ۶ــ بحار ج )۶۶
امام صادق علیه السلام فرمود:
چون خیار مى خورید، آن را از ته آن بخورید، چراكه بركتش افزونتر است.(الفردوس، ج ،۱ص،۴7۲
)۱6۶1ح

-۲مصرف ماهی
-3مصرف ترشی ها
-۴مصرف میوه های آبدار

〽️امام صادق(ع) می فرمایند: «هر كس در حالى بخوابد كه ماهى خورده و در پى آن ، چند خرما یا مقدارى عسل نخورده است ، تا صبح ، رگِ سستْ اندامى بر او غلبه خواهد داشت.» (الکافی ، ج ، ۶
ص۳۴۳)

❕این روایت مشخص می کند كه طبع ماهی سرد و تر است لذا حضرت فرمودند كه حتما باید بعد از ماهی مقداری عسل و خرما خورد تا جلوی سردی ماهی را بگیرد و نکته دیگر اینکه خواب مزاجش سرد است كه می فرمایند اگر ماهی خوردی و خرما نخورید رگی در بدن سست می شود… پس نشان می دهد كه غلبه مزاج ماهی كه سرد و تر است با خواب افزایش می یابد پس باید از خرما و عسل استفاده نمود.

-۵افزایش صفرا خشم و غضب و زود رنجی و بی خوابی را به دنبال دارد لذا در فصل حزیران جهت جلوگیری از افزایش صفرا، باید از نوشیدنی های خنك و صفرا بر استفاده نمود چراكه موجب حفظ و پایداری اخلاق و افزایش صبر و خوش خلقی می شود.

-۶خوردن گوشت پرندگان سرد مزاج

♻️پرهیزهای غذایی در ماه حزیران

-۱پرهیز از مصرف گوشت پرچرب
-۲كاهش بلغم و افزایش صفرا در این ماه اتفاق می افتد لذا در روایت برای كاهش صفرا به خوردن اسفرزه و شیرخشت
سفارش شده است.
-3خیار و انواع میوه های سرد و تر باید در فصل تابستان مصرف شود.
-۴مزاج این فصل، مناسب مزاج پیران و صاحبان مزاج سرد و تر و بلغمی می باشد.

-۵گرمی هوا به ویژه در سرزمین های گرم و نیز در گرم مزاجان و جوانان و بالاخص در آنانی كه به اقتضای كار خود بیشتر در معرض گرما هستند، سبب تعریق زیاد شده و مشکلات قلبی، عروقی، معدی و … را افزایش می دهد. بنابراین تدابیری كه باعث كاهش حرارت می شود به سلامتی افراد كمك می کند لذا به حفظ سکون، آرامش و اجتناب از فعالیت های سنگین و حركات شدید در جهت كاهش حرارت در این ماه توصیه شده ایم.

♻️توصیه های بهداشتی در ماه حزیران

-۱تلاش بر خنك نگه داشتن طبع و پرهیز از فعالیتهای سخت

?نکته ها:
-۱این ماه اولین ماهی است كه گرما با خشکی زیادی همراه است خصوصا در مناطق خشك لذا مصرف مواد غذایی با مزاج سرد و تر می تواند طبع انسان را متعادل كند. در طب اسلامی ایرانی، مصرف اسفرزه برای فرونشاندن عطش و گر گرفتگی درونی بسیار تاكید شده است. لذا در تابستان برای غلبه به گرمای درون می توان از اسفرزه بهره برد.

ش


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا