وجود “روغن پالم” در روغن‌های سرخ‌کردنی موجود در بازار/ تبلیغات اغواگرانه روغن در تلویزیون

عضو انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای با اغواگرانه دانستن تبلیغات روغن در تلویزیون گفت: مشکلی که در روغن‌های سرخ‌کردنی موجود در بازار کشورمان وجود دارد، مقدار بیشتر روغن سویا نسبت به روغن پالم در فرمولاسیون روغن‌های سرخ‌کردنی است.

فاطمه اسفرجانی امروز در نشست بررسی چالش‌های تبلیغات مواد غذایی از دیدگاه ذی‌نفعان در انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور با بیان اینکه روغن‌های سرخ‌کردنی از فرمولاسیون کاملاً مناسبی برخوردار نیستند، اظهار کرد: مشکلی که در روغن‌های سرخ‌کردنی موجود در بازار کشورمان وجود دارد، مقدار بیشتر روغن سویا نسبت به روغن پالم در فرمولاسیون روغن‌های سرخ‌کردنی است.

وی افزود: روغن سویا به‌علت دارا بودن مقدار زیادی اسید چرب غیراشباع از مقاومت پایینی برخوردار است و به‌هنگام سرخ کردن به‌دلیل تولید آلدئیدها احتمال ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد‌.

عضو انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور با انتقاد نسبت به اغواگرانه بودن تبلیغات روغن در تلویزیون و در قالب تبلیغات مختلف متذکر شد: امروزه شاهد تبلیغ روغن‌های سرخ‌کردنی بدون پالم هستیم در حالی که وجود روغن پالم در روغن‌های سرخ‌کردنی در صورتی که از فرمولاسیون صحیحی برخوردار باشند بهتر از  روغن‌هایی با مقاومت حرارتی پایین است.

اسفرجانی عدم حضور متخصصین تغذیه در شورای سلامت و شورای بازبینی صدا و سیما را یکی از دلایل این تبلیغات ناصحیح دانست‌.

عضو انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور با اشاره به نقش مهم وزارت بهداشت در کنترل بر این تبلیغات گفت: نبود کنترل دقیق بر ادعاهای تبلیغاتی مواد غذایی و همچنین کمرنگ بودن نقش انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای کشور در وزارت بهداشت از مشکلاتی هستند که باید توسط وزارت بهداشت رفع شوند.

وی نسبت به پایین بودن سواد تغذیه‌ای مردم در سطوح مختلف جامعه نیز هشدار داد و بر  نقش مؤثر آموزش و پرورش در افزایش آگاهی مردم تأکید و تصریح کرد: تشکیل بسیج آموزشی برای تبلیغ و فروش مواد غذایی سالم و همگام‌سازی لیست اقلام ممنوعه و نظارت بر بوفه‌ها می‌تواند بر بهبود وضع تغذیه دانش‌آموزان و خانواده‌ها بسیار مؤثر باشد.

منبع: خبرگزاری تسنیم 

کدمطلب: A98051210


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا