ورود روغن زیتون بی‌کیفیت به شکل قانونی

یک مقام در وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد

درحالی برخی مسئولان از واردات غیرقانونی روغن زیتون به میزان چشمگیر به کشور خبر می‌دهند که مجری طرح زیتون گفت: عمده روغن‌های وارد شده به کشور از راه قانونی، روغن پومیس (روغن تفاله زیتون) هستند.

 به گزارش مهر؛ روغن زیتون یک ماده دارویی است که متوسط مصرف سرانه جهانی آن حدود 500 گرم است، این درحالی است که مصرف سرانه این روغن در کشور ما حتی نصف متوسط جهانی آن نیز نیست، ضمن اینکه بیشتر نیاز ایران به این محصول از راه واردات تأمین می‌شود.
در همین زمینه نادر جلالت، عضو شورای ملی زیتون ضمن تأیید این مطالب گفت: مصرف سرانه روغن زیتون در کشور حدود 200 گرم است و باتوجه به جمعیت 75 میلیون نفری کشور، نیاز ما به روغن زیتون حدود 15 هزار تن است.
وی با بیان اینکه میزان تولید داخلی روغن زیتون بین 2 تا 5 هزار تن است، افزود: حدود 5 هزار تن روغن براساس آمار گمرک به صورت رسمی و بین 5 تا 7 هزار تن نیز به شکل قاچاق وارد ایران می‌شود.
در همین زمینه سیداحمد بلندنظر رئیس شورای ملی زیتون با بیان اینکه مصرف سرانه روغن زیتون در کشور حدود 200 گرم است، گفت باتوجه به این مسئله نیاز کشور به این نوع روغن بین 14 تا 15 هزار تن و نیاز ما به واردات بین 10 تا 11 هزار تن است که از این میزان بین 2500 تا 3000 تن آن به شکل قاچاق وارد کشور می‌شود.
وی همچنین درمورد میزان واردات غیرقانونی روغن زیتون به کشور اظهار داشت: مجموع واردات قاچاق روغن و کنسرو زیتون باهم، احتمالاً 7 هزار تن است. بلندنظر اضافه کرد: واردات روغن زیتون به کشور آزاد اما واردات کنسرو زیتون ممنوع است.
گفته‌های مسئولان شورای ملی زیتون درحالی است که محمد رمضانی ملک‌رودی، مجری طرح زیتون کشور میزان مصرف سرانه روغن زیتون در ایران را بین 130 تا حداکثر 150 گرم عنوان کرد و افزود: مصرف روغن زیتون در کشور افزایش چندانی نداشته و مصرف سرانه آن در کشور حتی 50 درصد سرانه جهانی (500 گرم) نیز نیست، چراکه مردم به کیفیت این روغن‌ها کم اعتماد هستند.
این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی در واکنش به اظهارات عضو شورای ملی زیتون مبنی بر واردات قاچاق 7 هزار تن روغن زیتون به کشور گفت: چنین مسئله‌ای صحت ندارد، درحال حاضر واردات روغن زیتون به شکل قانونی انجام می‌شود و نیاز به قاچاق آن نیست.
ملک‌رودی با بیان اینکه 26 درصد تعرفه واردات برای روغن زیتون باتوجه به قیمت آن در داخل و خارج زیاد نیست، افزود: در گذشته تعرفه واردات این محصول 45 درصد بوده که طی سالیان اخیر به 26 درصد کاهش یافته اما حتی این کاهش تعرفه نیز منجر به افزایش واردات نشده است.
وی تصریح کرد: به علاوه اینکه کاهش تعرفه سبب ورود روغن‌های باکیفیت به داخل کشور نشده است؛ ضمن اینکه قیمت روغن پومیس (روغن تفاله زیتون) بسیار ارزان است به همین دلیل این نوع روغن را وارد و به راحتی لیبل آن را عوض می‌کنند و به همین جهت مردم به کیفیت روغن زیتون بی‌اعتماد شده‌اند و مصرف آن به شکلی که انتظار داریم، نیست.
وی با اشاره به اینکه روغن پومیس از راه قانونی وارد کشور شده است، گفت: تنها کشوری که مصرف این روغن را ممنوع کرده؛ ایران است و جالب اینجاست که جلوی واردات آن گرفته نشده است.
این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه تعرفه واردات برای روغن اکسترا ورژن 26 درصد و برای سایر روغن‌ها از جمله پومیس 500 درصد است که کمتر وارد شود، تصریح کرد: عملاً عمده روغن‌های وارد شده روغن‌های پومیس هستند و روغن اکسترا ورژن بسیار کم وارد می‌شود و علت این امر نیز قیمت پایین روغن پومیس است که 50 سنت قیمت دارد و با وجود تعرفه 500 درصدی باز هم رقم چشمگیری نیست.
ملک‌رودی با اشاره به اینکه واردات قانونی روغن زیتون راحت‌تر از واردات غیرقانونی آن است، اضافه کرد: بنده واردات هفت هزار تن روغن زیتون قاچاق به کشور را قبول ندارم و بخش قابل توجهی از این محصول به شکل قانونی وارد کشور می‌شود.
براساس این گزارش مهم‌ترین علت واردات غیرقانونی روغن زیتون به کشور از سوی اعضای شورای ملی زیتون تعرفه بالای واردات این محصول عنوان شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا