چکیده مقاله ای از مقالات برگزیده اولین کنفرانس طب اسلامی ایرانی: پیشگیری و درمان مجرّب و فوری (برءالساعه) عفونت سینوس ها با جوش شیرین و دود عنبرنسا

پیشگیری و درمان مجرّب و فوری (برءالساعه) عفونت سینوس ها با جوش شیرین و دود عنبرنسا

کلید واژه: سینوس، عنبرنسا، جوش شیرین، قلیان، سینوزیت، برءالساعه

دکتر حسین روازاده، دکتر محمدرضا معینی کربکندی، دکتر مریم علینقی زاده، دکتر مهدی عباس طاهر

چکیده:

سینوزیت نوعی التهاب است که باعث درد، فشار و ورم در سینوس ها  می‌شود. سینوزیت مزمن، سینوزیتی است که برای مدت زیادی (بیش از 3 ماه) باقی بماند. برخلاف سینوزیت حاد، که معمولا به دلیل عفونت در سینوس هاست، حکیم دکتر حسین روازاده به جای استفاده از آنتی بیوتیک های شیمیایی قوی که هزاران ضرر را به دنبال دارد از راهکاری ساده بهره می جوید لذا در ابتدا بخور جوش شیرین را تجویز می نماید و بدین ترتیب تا حدودی عفونت ها را از بین می برد پس از آن برای بهبود آثار عفونت و قرمزی داخل سینوس ها از دود عنبرنساء با استفاده از قلیان امر می نماید.

بخور جوش شیرین به وسیله کتری برقی و یا ظرف آب جوشی که بر آجر داغ نهاده شده باشد انجام می شود باید ثلث ظرف را پر از آب کرد و به مدت ده دقیقه هر دقیقه یک قاشق جوش شیرین داخل آب ریخت هنگام ریختن جوش شیرین در آب اگر ظرف پر باشد امکان دارد در اثر ایجاد جوشش و تولید گاز در ظرف آب گرم به صورت بیمار بپاشد لذا باید بسیار مراقبت کرد و پس از هر بار ریختن جوش شیرین گاز و بخار تولی شده را عمیقاً استنشاق کرد و بخور داد بهتر است این کار در زیر حوله ای انجام شود.

برای استنشاق دود عنبر نساء بهتر است قلیانی را مهیا ساخت و بر روی آتش سر قلیان با اندکی فاصله همان طور که در گذشته تنباکو را قرار می دادند عنبر نساء را بگذارند و با دمی عمیق تا جایی که ریه ها جا دارد دود آن را دمیده نگاه دارند و سپس به آرامی از بینی و دهان خارج کنند.

درمان فوری و برءالساعه عفونت سینوس ها با تدبیری ساده و آسان حاصل می گردد که با تکیه بر عملکرد روش های درمانی نیاکانمان میسر است.

منابع:

1- تحفه الامؤمنین، سیدمحمد مؤمن بن محمدزمان، نور وحی، قم، 1390هـ.ش

2- دایره المعارف بزرگ طب اسلامی، نورانی، مصطفی، 1424 هـ.ق. ارمغان یوسف، قم، 1384 هـ.ش. چاپ اول.

3- قانون فی الطب، ابن سینا، حسین بن عبداله، داراحیاء التراث العربی، چاپ بیروت،1426هـ.ق، چاپ اول

4- کتاب فی المعده و امراضها و مداواتها، ابن جزار قیروانی، احمدبن ابراهیم، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران1388هـ.ش،چاپ اول

تذکر: حق انتشار مخصوص موسسه احیای سلامت بوده و هرگونه کپی بدون مجوز کتبی ممنوع است و توسط سیویلیکا (مرکز انتشارات مقالات علمی کشور – مرجع دانش) پیگیری می شود.

کدمطلب:  Dr980602


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا