دستكاري ژنتيكي 47 درصد برنج‌ها

محيط زيست درباره افزايش توليد محصولات تراريخته هشدار داد
آرمان – صبا حسيني: رد كليات برنامه ششم مجلس در كميسيون اجتماعي و اقتصادي مجلس و قرار گرفتن بررسي و تجديد نظر آن تا چند روز ديگر يك هشدار را درباره يك مساله زيست محيطي ديگر كه باز هم سلامت مردم را نشانه گرفته، به صدا در آورده است: محصولات دستكاري ژنتيكي شده يا تراريخته‌ها. در برنامه ششم توسعه قرار شده است محصولات دستكاري شده ژنتيكي بازهم در كشور مثل قبل توليد شوند؛ به دليل سود و صرفه اقتصادي، در حالي كه اين مساله مي‌تواند نسل ايرانيان را با تهديد جدي مواجه كند. روز گذشته حيات غيب معاون دفتر پژوهش و توسعه فناوري محيط زيست سازمان حفاظت محيط زيست از نبود بند «ارزيابي مخاطرات براي مجوز توليد انبوه محصولات دستكاري‌شده ژنتيكي در برنامه ششم توسعه» انتقاد كرد و گفت: دست اندركاران توليد اين محصولات، بررسي علمي ارزيابي مخاطرات را يك نوع شكست و پسرفت بيوتكنولوژيك كشاورزي مي‌دانند.

به گفته حيات‌غيب، در حال حاضر توليد انبوه محصولات دستكاري‌شده ژنتيكي نياز به تحقيق و توسعه و انجام ارزيابي مخاطرات دارد و بايد ميزان تاثير اين محصولات بر انسان، محيط زيست و چرخه حيات ساير گونه‌ها بررسي شود، زيرا همراه با اين محصولات، علف‌كش‌ مصرفي و پساب آن وارد خاك و آب‌هاي روان مي‌شود و مي‌تواند تاثيرات مختلفي برجانداران و ميكروارگانيسم هاي خاك داشته باشد، بنابراين بايد تحقيقات كافي روي آنها انجام دهيم و نتايج آن را در قالب مقالاتي چاپ كنيم، در حالي كه تاكنون در زمينه ارزيابي مخاطرات مقاله‌اي در كشور ما منتشر نشده است. به گزارش ايسنا، او با اشاره به اينكه تا به حال در كشور ما توليد برنج و پنبه دستكاري‌شده ژنتيكي به صورت ميداني و مزرعه‌اي انجام شده است، اظهار كرد: بر اساس تحقيقي كه در همايش پدافند غيرعامل در سال 92 ارائه شد، در 47 درصد برنج‌هاي موجود در بازار كشور اعم از برنج خارجي و ايراني، ژن دستكاري‌شده وجود دارد، بنابراين مطالعات مزرعه‌اي باعث آلودگي ساير خانواده‌ها و گونه‌هاي برنج‌هاي بومي و معمولي شده است وهمين موضوع اهميت ارزيابي مخاطرات و اتخاذ رويكرد احتياط‌آميز در توليد محصولات دستكاري‌شده ژنتيكي را نشان مي‌دهد.

تراريخته‌ها تهديدي براي بشر

با مشاور رئيس سازمان حفاظت محيط زيست درباره اين مساله و اينكه محصولات تراريخته چيست و از كجا وارد ايران شده به گفت‌وگو نشستيم. اسماعيل كهرم مي‌گويد: محصولات تراريخته همان گياهان و ميوه هاي دستكاري شده اي هستند كه از 10 سال پيش كه نظارتي بر سلامتي مردم وجود نداشت در كشور حتي توليد شد و اين بي‌توجهي به سلامت جامعه كه از 10 سال قبل شروع شده مي تواند تبعات بدي به همراه داشته باشد. او مي گويد: آنهايي كه به سلامت مردم فكر مي كنند مخالف قطعي توليد چنين محصولاتي هستند. كهرم درباره جزئيات تاثير مواد دستكاري شده ژنتيكي مي گويد: اين مواد مي‌تواند كل بشر و زنجيره هاي گياهي و جانوري را با خطر جدي و انقراض مواجه كند كه اين خطر متوجه انسان هم مي باشد.

اروپايي‌ها از اين چيزها نمي‌خورند

اين استاد دانشگاه درباره محصولات هورموني مي‌گويد: اگر يك خيار ايراني را پوست بكنيد بويش بسيار زياد است، در حالي كه خيارهايي كه در كشورهاي آمريكايي توليد مي شوند هيچ رنگ و بويي ندارند. محصولات اصلاح ژنتيكي شده كه ظاهر و رنگ و لعابي زيبا دارند در قالب ميوه ها و انواع گياهان و به ويژه برنج و پنبه در ايران به صورت گسترده توليد و به مردم خورانده شده است، در حالي كه تمام اين محصولات در خود آمريكا برچسب و اتيكت داشته و از گونه هاي ارگانيك و طبيعي جدا مي شوند و درباره كشورهاي اروپايي هم بايد بگويم درباره اتحاديه اروپا و 27 كشوري كه بازار مشترك اروپا را تشكيل داده‌اند به هيچ‌وجه اين محصولات وارد نمي شود و حتي يك دانه گوجه فرنگي از آمريكا وارد نمي شود. ايالات متحده هر چه تلاش كرد اين كشورها را زير بار اين ببرد كه محصولات دستكاري شده خودش را به خورد بازارهاي اين كشورها بدهد موفق نشد. او درباره تاثير اين محصولات بر سلامتي مي گويد: در هيچ كجاي دنيا به اندازه آمريكا شما موجودات محيرالعقول و بدهيكل تحت ظاهر انسان نمي بينيد. صندلي هاي قطار آمريكا به حدي بزرگ و پهن است كه دو برابر قطارهاي اروپايي است و شخصي مثل من به راحتي در آن مي توانم بخوابم. با اين وجود در آمريكا آدم هايي وجود داشتند كه حتي نمي توانستند روي اين صندلي ها بنشينند و بايد دسته ها را بر مي داشتند. اسماعيل كهرم در ادامه مي گويد: ‌اينها چيزهايي است كه تحقيقات علمي نشان مي دهد و نتيجه مشاهدات محدود من نيست كه در آمريكا افراد بد هيكل و غول پيكر زيادي وجود دارد كه نظيرش در هيچ كجاي دنيا نيست. اين چاقي كه نتيجه دستكاري هاي ژنتيكي است به تبع خودش افزايش سرطان، تنگي عروق، مشكلات مفصلي و هر بيماري ديگري رابه همراه دارد.

47 درصد برنج‌ها وارداتي بوده است

او مي گويد: هركس كه به آمريكا سفر مي كند بعد از يك سال چند برابر سايزش بزرگ مي شود و اين نتيجه توليد محصولات هورموني و تراريخته در اين كشور است كه حالا ايران همن لابد مي خواهد به اين روند ادامه دهد. اين در حالي است كه سال گذشته بنابر اعلام ها 47‌درصد برنج هايي كه در ايران مصرف مي‌شده تراريخته يا واراداتي بوده است. بحث برنج هاي آلوده يا تراريخته و آنكه اين برنج ها با سلامت مردم و ابتلاي آنها به انواع و اقسام تغييرات هورموني و نسلي هنوز هم اندر خم يك كوچه است و در اين دولت هم كسي به فكر اين نيست كه اين محصولات غير ارگانيك و مصنوعي چقدر ضرر دارند. بر اساس آخرين آمارها 47 درصد برنج هاي موجود در بازارهاي كشور در سال گذشته وارداتي بوده است و برنج هم كه نقش اصلي در سبد غذايي مردم دارد.

اصلا قابل تشخيص نيستند

مشاور رئيس سازمان محيط زيست در پايان مي گويد: برنج هاي وارداتي اصلا قابل تشخيص نيستند و من خودم وقتي به شمال كشور سفر كردم تا آنجا برنج تهيه كنم باز هم متوجه شدم باندهاي قاچاق اين برنج ها را با برنج ناب ايراني مخلوط كرده‌اند. بااين وجود در كشورهاي اروپايي اين محصولات اصلا وجود ندارد، در كشورهاي آمريكايي با برچسب و با باركد و در قفسات جدا و ارزان تر عرضه مي شود، اما در ايران با همه مواد غذايي ديگر مخلوط است. شما اگر اين كاره نباشيد فرق توت فرنگي يا سيب هورموني يا طبيعي را نمي فهميد و اين اتفاق فقط در ايران مي افتد. برنج ايراني آميخته با اين محصولات است و در ساير نقاط هم با عنوان ميوه عادي و بدون باركد به فروش مي رسد. حالا اين داستان كه يك سرش به اقتصاد و منافع اقتصادي و يك سرش به محيط زيست و سر ديگرش به سلامتي و جان مردم ختم مي شود معلوم نيست در ميان بي‌توجهي برنامه ششم توسعه به اين كليات مورد توجه قرار بگيرد. شايد آخرين نسل از ايرانيان باشيم كه خاطره ميوه و سبزي ايراني و طعم و مزه آن را تجربه كرده و بتوانيم آن را براي فرزندانمان تعريف كنيم.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. درود خدا بر شما حکیم روازاده.با این دوره زمونه مصنوعی به کجاها که داریم میرویم…دوره آخرالزمان است.ان شالله برای ظهور آقا امام زمان حضرت حجت ابن الحسن (ع) دعتا کنیم.تااهم عجل ولیک الفرج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا