عید_نوروز عید_فرج

عید_نوروز عید_فرج

در جلد سوم کتاب بحارالانوار روایتی به نقل از معلی بن خنیس، یکی از اصحاب امام صادق علیه السلام، آمده با این مضمون که معلی تعریف کرده است:

یکی از روزهای نوروز و اول فصل بهار بود که به خدمت امام صادق علیه السلام رفتم. آن حضرت از من سؤال کردند: امروز را می‌شناسی؟ گفتم: امروز روزی است که مردم ایران آن را بزرگ می‌شمارند و به همدیگر هدیه می‌دهند.

امام صادق علیه السلام فرمودند: «این شیوه برپایی عید نوروز، ماجرایی است که از مدت‌ها پیش انجام می‌شده است.

آیا می‌خواهی برای تو علت آن را تفسیر کنم تا بدانی؟» جواب دادم: ای آقای من! اگر از شما موضوعی را یاد بگیریم برای من بهتر است از این‌که مرده‌هایم زنده شوند.

حضرت فرمودند: «در نوروز بود که خداوند متعال از بنده‌های خود پیمان گرفت که او را بپرستند و برای او شریک قرار ندهند و به رسولان و حجج امامان معصوم علیهم‌السلام ایمان بیاورند.

نوروز، اولین روزی است که خورشید تابیده و باد وزیده و گل در زمین شکفته است، روزی که کشتی نوح بر کوه جودی نشست.

نوروز، روزی است که خدا در آن هزاران نفر را که از ترس مرگ فرار کرده و مرده بودند، زنده کرد.

روزی که جبرئیل بر پیامبر اسلام صلی‌الله علیه و آله فرود آمد و روزی که پیامبر صلی‌الله علیه و آله، امام علی علیه السلام را بر دوش گرفت تا بت‌های قریش را از فراز کعبه انداخت و متلاشی کرد و روزی که حضرت ابراهیم علیه السلام بت‌های قومش را شکست،

روزی که پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله به اصحابش دستور داد تا با حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام بیعت کردند،

روزی که پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله حضرت علی علیه السلام را به سرزمین جنیان فرستاد تا از آنها بیعت بگیرد، روزی که دوباره مردم با حضرت علی علیه السلام بیعت کردند، روزی که آن حضرت بر خوارج نهروان پیروز شد.»

حضرت کمی مکث کرد و بعد از آن فرمودند: «نوروزی نمی‌آید مگر اینکه ما توقع فرج داریم، زیرا نوروز از روزهای ما و از روزی‌های شیعیان ماست.»

شبیه این روایت در کتاب مهذب هم نوشته شده است. شیخ احمد بن فهد حلی از امام صادق علیه السلام روایت کرده که آن حضرت فرمودند:

«نوروز، روزی است که قائم ما اهل‌بیت علیهم‌السلام، صاحب امر خلافت، در آن روز قیام می‌کند و خداوند او را بر دجال پیروز می‌گرداند.

آن حضرت، دجال را در کوفه به دار می‌آویزد. هیچ نوروزی نمی‌آید، مگر اینکه ما، در آن روز انتظار فرج داریم، زیرا نوروز، از روزهای ماست که ایرانیان آن روز را حفظ کردند

برگرفته از سایت جامعه اسلامی حامیان کشاورزی ایران

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا