آشنایی با مکانیسم حجامت

 یک متخصص طب سنتی مکانیسم حجامت را تشریح کرد.

حوریه محمدی کناری درباره مکانیسم حجامت اظهار داشت: بلافاصله بعد از ایجاد مکش، ترکیبی از مایع میان بافتی، لنف، مواد زاید و گلبول‌های قرمز همولیز شده از رگ خارج شده و در محلی بین لایه سطحی اپیدرم و مویرگ‌های پوستی جمع می‌شوند.

 به گفته وی منافذ مویرگی در حالت عادی 6 تا 12 نانومتر قطر دارند و با ایجاد مکش نهایتاً به 60 تا 80 نانومتر می‌رسند. در حالیکه قطر گلبول‌های قرمز خیلی بیشتر و در حد 6 تا 9 میکرون است. بنابراین گلبول‌های قرمز سالم نمی‌توانند به راحتی با ایجاد مکش از روزنه‌های ذکر شده عبور کنند، در حالیکه مواد زائد و گلبول‌ها همولیز شده و مولکول‌های مایع به سرعت از آن عبور می‌کنند.

این متخصص طب سنتی بیان داشت: بلافاصله بعد از تیغ زدن (به طول یک تا2 میلیمتر) مواد ذکر شده به سرعت از روزنه‌های پوستی خارج می‌شوند، در حالیکه خیلی طول می‌کشد تا یک گلبول قرمز سالم با قطر ذکر شده بتواند از روزنه‌های ریز ایجاد شده خود را به بیرون بکشد.

محمدی افزود: بنابراین مواد زائد به سرعت از رگ خارج شده و گلبول‌های قرمز سالم خون در رگ باقی می‌مانند. پس از اتمام خونگیری، به دنبال پاک شدن خون از مواد زائد، هموستاز به سرعت برقرار شده و خونریزی بند می‌آید.

وی اضافه کرد: پس از حجامت، جای تیغ‌ها روی پوست پس از چند روز بدون اسکار بهبود می‌یابد.

این متخصص طب سنتی عنوان کرد: هم در بادکش و هم در حجامت باید مکش لیوان کمتر از 300 میلی متر جیوه فشار منفی ایجاد کند و نیز کمتر از 5 دقیقه لیوان در حالت مکش بماند.

محمدی یادآور شد: در بادکش اگر مکش خیلی قدرتمند و طولانی باشد، ممکن است در اثر باز شدن بیش از حد منافذ پوستی، وزیکول‌هایی که داخل آنها مایعی شفاف وجود دارد، روی محل بادکش ایجاد شود. درمان این وضعیت، ترکاندن وزیکول‌ها با نوک یک اسکالپل استریل و سپس مالیدن عسل بر روی موضع است.

 

منبع:سایت مشرق نیوز- 4 خرداد ماه 1395

tel-hejamat-rasad-83

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

پیشنهاد هوشمند سایت به شما
بستن
دکمه بازگشت به بالا