آیا میدانید که خوردن هندوانه در زمستان؛ ام الامراض است؟!

طبیعت هندوانه سرد و تر است و رطوبت بخشی و سردی بخشی بسیار قوی دارد و حاوی پتاسیم فراوان است. در تابستان که عرق کردن بیشتر انجام می شود و آب و املاح زیادی از دست می دهیم خوردن هندوانه جبران کنندۀ بسیار مناسبی برای این آب و املاح هدر رفته است. ولی در زمستان که هوا سرد بوده و مزاج فصل زمستان هم سرد و تر است، خوردن هندوانۀ سرد و تر باعث ایجاد سردی و رطوبات بیماری زا در بدن شده و علت خیلی از دردهای مفصلی، سینوزیتی و نزله می گردد. نکتۀ دیگر آنکه طبیعت زمین طوری است که اگر هوا گرم باشد درون زمین خنک است و اگر هوا سرد باشد زمین گرم است. از همین رو است که قنات های زیر زمینی در تابستان ها آب بسیار خنک دارند و در زمستان ها آب آن گرم است تا جایی که می شود در آن شنا کرد. لذا در تابستان که هندوانه از زمین سرد رطوبت را می گیرد و طبیعتش سرد و تر می شود در زمستان که هوا سرد است نمی تواند خوراکی مفیدی باشد.

حکمای ما چه زیبا گفتند …
هندوانه ریشه اش در زمین است هر چه هوای پیرامونش گرم تر باشد آبهای زیرزمینی خنک تر و در نتیجه خوردنش باعث خنک شدن افراد می شود، ولی همین هندوانه در زمستان خوردنش چیزی جز بیماری برای یکسال آینده به ارمغان نمی آورد.
آیا این عاقلانه است که هندوانه ای که برای دمای ۵۰ درجه آفریده شده است در زمستان سرد خورده شود؟!

از آنجاست که در گذشته نیاکان ما تابستان انگور را با مزاج بهاری می خوردند؛ در پاییز کشمش گرم و تر و در زمستان مویز گرم و خشک را می خوردند و با خشک کردن انگور مزاج آن را در فصول مختلف سال مناسب و معتدل می کردند. پس توجه به خوردن غذاهایی که مناسب با مزاج فصول است بسیار مهم است.

چه شد که هندوانه جای کدو حلوایی را گرفت هماطور که نعلبکی ها را از زیر استکان های ما بیرون کشیدند؟!!!

hendevaneh-tel

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا