آیا می دانید که شیرهای پاستوریزه غذاییت چندانی ندارند!

در حالی که پاستوریزه کردن شیر و فراورده‌های شیر، به عنوان یکی از دستاوردهای مهم بشری در تامین بهداشت عمومی مطرح می‌شود، برخی از مردم در جوامع غربی، به فواید این گونه لبنیات شک کرده‌اند و به دنبال شیر غیرپاستوریزه، یا شیر خام، هستند. آن ها می‌گویند باکتری‌های موجود در شیر خام، که در جریان فرایند پاستوریزاسیون از بین می‌روند، می‌توانند فواید زیادی برای سلامت داشته باشند. این طرفداران معتقدند شیر خام می‌تواند از احتمال برخی بیماری‌ها، که میزان آن ها در جوامع امروزی به شدت در حال رشد است، مانند آلرژی‌ها و سرطان‌ها، پیشگیری کند.

پاستوریزاسیون، فرایندی است که در آن شیر یا فراورده، سریعا حرارت می‌بیند، 1 دقیقه در دمای بالا نگه داشته می‌شود و بعد سریعا سرد می‌شود. این فرایند سبب کشته شدن باکتری‌های مفید احتمالی موجود در آن می‌شود.
ضمناً در شیرهای پاستوریزه کم چرب جزء چربی و روغن یعنی دُهنیّت آن را نیز می گیرند و فقط جزء مائیت (آب و مایع شیر) و جُبنیّت شیر(رنگ و سفیدی شیر) مانده که هر دو سرد است.
همچنین در برخی از کارخانه ها برای مطلوب کردن طعم شیر از مواد شیمیایی و شیر خشک نیز استفاده می کنند و عملاً وجه اشتراک آن مایع شیری رنگ که مشتری به عنوان شیر خریداری می کند با شیر واقعی، در ظاهر شیر خلاصه می شود.
مصرف شیر استریلیزه نیز مانند شیر پاستوریزه مورد تایید نمی باشد و سفارش نمی شود.
لازم به ذکر است شیر محلی گرمی و سردی آن به اعتدال نزدیک است و چربی آن مفید است و باعث جذب بهتر کلسیم شیر می گردد.

نوشته های مشابه

‫۵ دیدگاه ها

  1. اطلاع رسانی تنها چه فایده ای داره؟ استریلیزه خوب نیست، درست، پاستوریزه خوب نیست، درست، تا حدی هممون میدونیم و به کارخونه ها بی اعتماد شدیم…
    ولی مگه ما شهرنشینان به شیر محلی دسترسی داریم؟
    مگه شیرهایی که تو بعضی مغازه هایی که شیر و ماست غیر کارخونه ای میفروشن قابل اعتماد هستن؟
    اطلاع رسانی خوبه، به شرطی که بعدش راه کار هم داشته باشین، بگین که مثلا ما به کارخونه ها ابلاغ کردیم و مثلا الان فلان کارخونه تحت نظر داره شیر با کیفیت تولید میکنه، یا حداقل بگید فلان مغازه رو ما تایید میکنیم…

    اینکه فقط گفته بشه، مرغی که میخرید خوب نیست، نون سنگکک توش جوهر قند داره، شیری که میخرید مواد غذایی نداره، واقعا چه فوایدی داره؟ جز اینکه ذهن آشفته ی ما رو آشفته تر کنه ، چون نه دیگه میتونیم اونا رو بخوریم و نه جایگزین دیگه ای براش داریم.

    با سپاس

    1. با سلام و احترام

      کاربر گرامی خوشبختانه مراکز مورد تایید تاسیس و اطلاع رسانی شده است، در همین سایت لینک دو عطاری درج شده است که اقلام و مواد غذایی سالم عرضه می شوند.
      لطفاً جهت ارائه شرح بیشتر، با روابط عمومی به شماره 66920128-021 تماس حاصل نمایید.
      گروه مدیریت سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا