آیا می دانید که نوشیدن زیاد آب منشاء بسیاری از بیماری ها است!

بر خلاف آنچه اکنون بسياری از مردم و پزشكان بر اين باورند كه نوشيدن هرچه بيشتر آب نه تنها ضرری برای بدن ندارد، بلكه براي سلامتی نيز مفيد است و حتی توصیه به خوردن روزانه 8 لیوان آب می کنند،  اصولاً زیاد آب خوردن سر منشاء خیلی از بیماری ها می تواند باشد. سلامت بدن در کم آب خوردن هست و همان مقدار که تشنه می شوید، نوشیدن آب کفایت می کند.
افراد بر حسب نوع طبعشان، در احساس نیاز به آب و تشنگی متفاوت هستند. به طور معمول افرادی که بیشتر احساس تشنگی می کنند و نیاز به آب دارند، دارای طبیعتی گرم هستند، مخصوصاً گرم و خشک و افرادی که دارای طبیعت سرد هستند، احساس تشنگی کمتری پیدا می کنند و کلاً نیاز بدنشان به آب کمتر است.
فرایند تنظیم تعادل (بالانس) آب و الکترولیت ها در بدن، بسیار پیچیده بوده و نیازمند هماهنگی دقیق تعداد زیادی از ارگان ها و سلول های بدن است. وقتی که حجم زیادی از آب وارد بدن می شود، عملاً کلیه و همه سیستم های متعادل کننده آب و الکترولیت های بدن، یک فرایند پیچیده و زمان بر را شروع می کنند تا با توجه به شرایط درونی و محیطی فرد، این حجم زیاد آب مصرفی را در بدن ساماندهی نمایند و در واقع ارگان های بدن به صورت غیر لازم و توسط خود فرد، در مقابل انجام کار زیاد و تحمیلی جهت تنظیم آب و الکترولیت قرار می گیرند و باعث فرسودگی و پیری زودرس این ارگان ها می شود.
در حدیثی از حضرت رسول (ص) آمده است: دل های خويش را با زياد خوردن و زياد نوشيدن نميرانيد، كه دل چون زراعت است، وقتی آب آن زياد شد، خواهد مرد. (نهج الفصاحه ، حديث 2489)
متاسفانه اين تصور در ذهن مردم جا افتاده است که تمام نياز بدن به آب فقط از طريق نوشيدن آب تامين مي شود. اما اين گفته هرگز مورد تاييد نيست. اين انتخاب به سليقه فردي و امکانات موجود تغذيه اي بستگی دارد. افرادی که روزانه از گروه های مختلف غذايی استفاده می کنند و مرتباً ميوه و سبزيجات تازه می خورند، نيازی به نوشيدن هشت ليوان آب در طول شبانه روز نخواهند داشت. زيرا ميزان قابل توجهی آب در مواد مصرفی آنان وجود دارد و در نتيجه، کمتر دچار کم آبي مي شوند.
بنابراین توصیه می شود هرگاه احساس تشنگی کامل کردید و به اصطلاح عطش صادق پیدا کردید، به میزان رفع تشنگی تان آب سالم جوشیده نوش جان کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا