آیا چای و عرق بهارنارنج خواب‌آور است؟

?آیا چای و عرق بهارنارنج خواب‌آور است؟

?به گل‌های درخت نارنج، بهار نارنج گفته می‌شود که در درجه دوم گرم، و در درجه اول خشک دانسته شده است. از این‌ گل‌ها عرقی گرفته می‌شود که طبع آن نیز گرم و خشک است.
طبیب و مفرده‌شناس نامور، عقیلی خراسانی، در کتاب مخزن‌الادویه، زیاده‌ بوییدنِ عرق بهارنارنج را موجب بی‌خوابی دانسته و مصلح این اثرِ بی‌خواب‌کننده را گلاب شمرده است، و در توصیف آثار و افعال بهارنارنج، هیچ‌جا اثر خواب‌آور برای آن ذکر نکرده است. دیگر حکیمان مولف بزرگ نیز بهارنارنج یا چای و عرق آن را برای درمان بی‌خوابی پیشنهاد نکرده‌اند.

?از سوی دیگر می‌دانیم که گل و پوست میوه نارنج از منابع طبیعی ماده سینفرین (Synephrine) است که اثرات آدرنرژیک و سمپاتومیمتیک دارد و تحریک‌کننده مغز و قلب است. بنابه مطالعات فیتوفارماکولوژیک، اثرات آدرنرژیک سینفرین از نوراپی‌نفرین طولانی‌تر است.
?توصیه به بوییدن یا نوشیدن عرق و چای بهارنارنج برای افراد بی‌خواب، بویژه در مبتلایان سوءمزاج‌های خشک مغز، ناروا است و مبتنی بر استنادات متنی و شواهد علمی نیست.

منبع:  ?دکتر مجید انوشیروانی

 


آیا چای و عرق بهارنارنج خواب‌آور است؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا