اثرات شگرف درمانی حجامت

اثرات شگرف درمانی «حجامت» بر کسی پوشیده نیست

معاون مؤسسه تحقیقات حجامت با اشاره به اثرات شگرف درمانی «حجامت» بر بیماریهایی نظیر هپاتیت C و حتی ایدز گفت: مطمئنم که اکثر مسئولان از تأثیرات حجامت آگاه هستند اما نمی دانم چرا غرض ورزی می کنند؛ مراجعه کنندگان به «طب سنتی» از طب کلاسیک مأیوس شده اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»؛ شاید امروز باور این مسئله که در سالهایی نه چندان دور دراین کشور «حجامت» به عنوان دستور مؤکد پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار با بخشنامه رسمی وزارت بهداشت ممنوع و غیر قانونی بوده، سخت باشد.

اما بسیاری از بزرگان طب سنتی و طب ایرانی- اسلامی کشورمان به روشنی، روزها و سالهایی در دهه هفتاد را به خاطر دارند که وزارت بهداشت با تمام قوا برای ریشه کن کردن «حجامت» به میدان آمده بود و با صدور بخشنامه ای، جلوی هر نوع انجام حجامت چه توسط پزشکان حاذق و چه توسط اساتید و حکمای طب سنتی را گرفته بود و شدیدترین برخوردها را با کسانی که اقدام به حجامت می کردند، داشت.

چه بسیار پزشکان و اساتید طب سنتی این کشور که به جرم عمل به دستور مؤکد دین اسلام و توصیه پیامبر اکرم(ص) و امامان معصوم شیعه، در پی احضارهای دادگاه، احکام محکومیتهای سنگینی برای آنها صادر شد و به همین جرم، ماه ها از عمر خود را در زندان سپری کردند.

اما امروزه به یُمن همین سختیها، مشقات و زجرهایی که اساتید و پزشکان دلسوز این کشور برای ترویج و آزادسازی حجامت متحمل شدند، شاهد اقبال گسترده و روزافزون مردم کشورمان به حجامت هستیم؛ اقبالی که علت آن را نباید در سیستم رسمی وزارت بهداشت این کشور جست و جو کرد بلکه علت این اعتماد و روی آوردن مردم به حجامت را باید در اثرات درمانی که مردم به عینه در خود و در اطرافیان خود دیده اند، جست و جو کرد.

آری؛ امروز دیگر آن ممنوعیتها و بگیر و ببندها به جرم انجام حجامت، جای خود را به باور افکار عمومی به حجامت به عنوان یک روش درمانی عمومی و مؤثر داده و به دلیل همین آگاهی و اقبال عمومی است که همان مدیران و جریاناتی که در دهه هفتاد به جنگ با حجامت آمده بودند نیز بر خلاف خواست درونی و قلبی خود، مجبور به تمکین و کرنش در مقابل این اتفاق مبارک و پر ثمر در کشورمان شده اند.

برای بررسی ابعاد و زوایای مختلف «حجامت» و پرداختن به گوشه ای کوچک از اثرات درمانی آن و نگاه به اسناد علمی که اثرات درمانی حجامت را به اثبات می رساند، میزبان «دکتر شهلا اسدزاده»؛ معاون آموزشی مؤسسه تحقیقات حجامت ایران با 20 سال سابقه کار پژوهشی و عملی در عرصه طب کلاسیک و طب ایرانی اسلامی در خبرگزاری تسنیم بودیم؛

تسنیم: علت اینکه دانشکده های طب سنتی وزارت بهداشت در حوزه آموزش دانشجویان این رشته چندان موفق نبوده اند، چیست و آیا این دانشکده ها توانسته اند از ظرفیت های امروز اساتید طب سنتی و طب ایرانی اسلامی کشور استفاده کنند؟

دانشکده های طب سنتی وزارت بهداشت سراغ برخی از اساتید رفتند که پزشک هم نبودند اما از کسانی که تجربه بیشتر در کارهای عملی داشته اند، استفاده نکردند؛ بسیاری از این اساتید، کتاب را خوانده و مطالبی را تدریس کرده اند اما کسی که از روی کتاب تدریس می کند نسبت به کسی که تمام مطالب کتاب را به چشم دیده و تجربه کرده است، بسیار متفاوت است؛ پزشکانی که در طب سنتی مدرک PHD می گیرند تجربه کافی را ندارند و در طب کلاسیک هم پزشکی که کتاب خوانده و نمره 20 داشته است اگر کار عملی نکرده باشد، پزشک موفقی نمی شود.

واقعیت این مسئله «مدرک گرایی» است؛ بسیاری از دانشجویانی که به دانشکده های طب سنتی می روند فقط برای گرفتن مدرک به این رشته ادامه می دهند و علم زیادی به دانشجویان افزوده نمی شود؛ بنده با اساس این دانشکده ها مشکلی ندارم اما دانشجویی که فارغ التحصیل می شود باید 20 سال کار کند تا به تجربه مطلوب برسد، نمی خواهم بگویم آنها موفق نمی شوند اما بسیار زمان می برد.

چرا باید در زمانی که پیشرفت ها بسیار سریع اتفاق می افتد، این مقدار زمان بگذاریم؛ در بعضی مواقع می گویند اگر شما پند و اندرزهای بزرگترها را بشنوید و بخواهید تجربه کنید عمرتان کفاف نمی دهد پس باید از تجربیات استفاده شود و این دانشکده ها هم در کنار این تجربیات باشند.

اذعان همگان به نواقص طب کلاسیک

بنده با طب کلاسیک مخالف نیستم و همیشه به دانشجو ها گفته ام که هدفم این نیست که طب کلاسیک را تضعیف کنم اما طب کلاسیک نواقص بسیاری دارد و خودشان نیز این موضوع را می دانند اما در بخش اورژانس ها و جراحی ها خیلی موفق هستند و در برخی موارد اگر طب کلاسیک نباشد، نمی توان کاری انجام داد.

البته در خیلی موارد طب کلاسیک دارای نقطه کور است؛ این عناد همیشه در سیستم بهداشت و درمان ما وجود داشته است و چرا همیشه باید چشم ما دنبال این باشد که آمریکا یا اروپا چه می گویند؟ مگر خودمان نمی توانیم علم تولید کنیم؟ اصلاً علم تولید نکنیم اما حداقل به بررسی آن بپردازیم.

تسنیم: مضاف بر اینکه می توانیم از عقبه علمی چند هزار ساله خودمان در طب استفاده کنیم چرا برخی از پزشکان طب نوین کشورمان، داشته های خودمان را بی ارزش می دانند و از کنار آن به راحتی می گذرند؟

دقیقاً همین نکته مدنظر است؛ من به عنوان یک پزشک نسبت به خودم دارای رضایت هستم چون در زمانی که این موضوع مطرح شد و من با این طب سنتی آشنا شدم، هیچ وقت عناد نداشتم و اعتقاد داشتم که باید طب سنتی را بررسی کنم و ببینم به چه روشی کار می کند.

نمی گویم چشم بسته این روش را قبول کنند و در جایی دیگر ارائه دهند بلکه باید بیایند اثرات آن را ببینند، تجربه و بررسی کنند؛ متخصصان طب کلاسیک بیایند، قبل و بعد از حجامت از بیماران آزمایش بگیرند، ما که ترسی نداریم؛ از این ناراحت هستم که بررسی انجام نمی دهند و فقط مداوم در حال ضربه زدن به این روش هستند؛ لااقل اگر بررسی شود و بعد بگویند کارتان درست نبوده است، ما قبول می کنیم.

تسنیم: در بحث اثبات فواید درمانی حجامت به روش علمی، مؤسسه تحقیقات حجامت ایران چه اقداماتی انجام داده است؟

مؤسسه اقداماتی انجام داد اما کسی از مؤسسه حمایت نکرد؛ مستندسازی و ارائه مقاله دارای هزینه بسیاری است و مؤسسه تاکنون با وجود هزینه های زیاد، بسیار سخت توانسته است پرسنل خود را تثبیت کند و قادر به انجام اقدامات پژوهشی بیشتر نیست.

تسنیم: آیا دانشجویان مؤسسه حجامت که خود پزشک هستند، نمی توانند به عنوان پژوهش بر روی اثرات درمانی حجامت کار کنند؟

بله؛ دانشجویان این مؤسسه به مرحله ای رسیده بودند که روی مقالات کار می کردند و قسمت پژوهش داشتیم که دکتر میثمی مسئول آن بود و خوب کار می کردند؛ شما یک مؤسسه و یک دانشکده را در نظر بگیرید که به راحتی بودجه می گیرد و کارهای علمی و پژوهشی انجام می دهد اما یک مؤسسه خصوصی نمی تواند این کار را در حجم گسترده انجام دهد، همانطور که ارائه یک مقاله با عنوان «تأثیر حجامت بر چربی خون» توسط مؤسسه تحقیقات حجامت ایران که در 10 تا 15 سال گذشته انجام شد، هزینه سنگینی برای مؤسسه داشت.

تسنیم: مستندات این پژوهش وجود دارد؟

بله؛ در بخش پژوهش مؤسسه موجود است و به علاوه آن چندین پایان نامه درباره حجامت نیز وجود دارد؛ مطمئن هستم که اکثر مسئولان و همکاران از تأثیرات حجامت آگاه هستند اما نمی دانم چرا غرض ورزی می کنند؛ اگر نگران انتقال ایدز و هپاتیت از راه حجامت هستند، به راحتی می توان آن را کنترل کرد و می توانند خودشان افراد آموزش دیده و وسایل بیاورند و بر مراحل انجام حجامت نظارت کنند.

  

 منبع: ماهنامه عسل درمانی/ شماره 16/ تابستان 95 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا