ایران منابع لازم برای “جمعیت چندصد میلیونی” را دارد

دبیرکل حزب جامعه اسلامی حامیان کشاورزی ایران با بیان اینکه جمعیت ۸۰ میلیونی زیبنده سرزمین ایران با این وسعت و منابع سرشار نیست، گفت: ایران منابع لازم را برای جمعیت چندصد میلیونی دارد؛ کسانی که غیر از این فکر می‌کنند یا خائن هستند یا جاهل.

به گزارش… روز 30 اردیبهشت ماه همزمان با ابلاغ سیاست های کلی جمعیت از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی و روز ملی جمعیت است. این ابلاغیه در سال 1393 صادر شد و در آن رهبر معظم انقلاب اسلامی سیاست های کلی «جمعیّت» را که براساس بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است، ابلاغ کردند. این سیاست ها در پی کاهش نرخ باروری و رشد پایین نرخ رشد جمعیت در دو دهه گذشته صادر شد. دغدغه ای که با توجه به نیاز کشور به جمعیت جوان در دهه ­های آینده بیش از پیش باید مهم تلقی شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ روز 30 اردیبهشت ماه، روز ملی جمعیت است؛ حکیم دکتر روازاده؛ دبیرکل جامعه اسلامی حامیان کشاورزی ایران و پژوهشگر طب ایرانی ــ اسلامی با انتقاد از سیاست‌­های بازدارنده افزایش جمعیت اظهار کرد: پیش از انقلاب اسلامی با انجام اقداماتی که حکومت شاهنشاهی و با تجویز نسخه‌­های غربی برای کنترل جمعیت صورت می‌داد، رشد جمعت کاهشی بود؛ به توفیق الهی، انقلاب اسلامی دست بیگانگان و خائنین را در ساختار سیاسی کشور قطع کرد و پس از انقلاب اسلامی در دهه 60، رشد جمعیت افزایش یافت به نحوی که ما شاهد رشد بیش از 4 درصدی در دهه اول انقلاب بودیم.

وی افزود: متاسفانه بار دیگر و پس از جنگ تحمیلی، سیاستگذاران سیاست‌­های کاهش و کنترل جمعیت اعمال کردند و یکی از خسران‌­های اصلی ایران از دهه 70 به این سو رقم خورد؛  نرخ رشد جمعیت که 4 درصد بود در سرشماری 1375 به 1.96 درصد رسید و این روند تا به امروز ادامه داشته است؛ در حال حاضر نرخ رشد جمعیت بر اساس آمار سال 1395، 1.24 درصد است! خانواده پرجمعیت که یکی از خصایص اصلی خانواده‌های ایرانی از قدیم الایام بود به خانواده‌های دو نفره و نهایتاً چهار نفره تبدیل شده است چرا که به بهانه افزایش حضور زنان در جامعه، مادر شدن آنها را قربانی کردیم؛ سن ازدواج افزایش یافت، سن زنان برای مادر شدن بالا و بالاتر رفت و شعار “فرزند کمتر، زندگی بهتر”، تبلیغ اول نظام اسلامی شد؛ به بهانه توسعه پایدار و سازندگی، ایران را به سوی پیری و پیرسالاری کشاندیم، سیاست اشتباهی که مقامات ارشد به آن اذعان دارند و در سال‌های اخیر رهبر معظم انقلاب سعی در اصلاح آن دارند و سیاست‌های کلی جمعیت را برای افزایش آن در سال 93 ابلاغ کردند.

حکیم دکتر روازاده با بیان اینکه مسئولان آن‌چنان که باید و شاید در امر افزایش جمعیت همت و اراده به خرج نمی‌دهند، یادآور شد: براساس آمارهایی که به تازگی اعلام شده، نرخ باروری از سال 96 به سال 97 به میزان 127 هزار تولید کمتر بوده که این آمار از سال 97 به سال 98 به 150 هزار تولد کمتر رسیده است، چرا این تحولات روی داده است؟ چرا مسئولان پس از ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت، به دنبال اصلاح رویه‌ها و تسهیل ازدواج، تشویق زوجین به فرزندآوری تا 4 فرزند و بیشتر برای هر زوج، زیرساخت‌های حمایتی از خانواده‌ها و … نیستند؛ هنوز جامعه ایران جوان است اما این روند در دو تا سه دهه آینده به طوری فاجعه‌بار خواهد بود که ایران جزء رده کشورهای پیر جهان قلمداد خواهد شد؛ آیا دولت قرار است دولت پیرمردها باشد؟ در آن سالها ما به جای دبستان‌ها باید فقط خانه سالمندان افتتاح کنیم!

این پژوهشگر طب ایرانی ــ اسلامی تصریح کرد: با افزایش سن جمعیت کشور، بیماری‌ها، سرطان‌ها و امراض مختلف بلای جان کشور خواهد بود؛ هزینه نگهداری، درمان و حمایت از سالمندان به مراتب بیشتر از آن چیزی است که ما برای افزایش جمعیت در حال حاضر باید هزینه کنیم؛ کشورهای مختلف جهان از جمله غربی‌ها، چرا مهاجران و نخبگان جوان کشورهایی چون ایران را به راحتی می‌پذیرند؟! آنها در برنامه‌ریزی‌های خود با توجه به کاهش جمعیت سعی دارند گروه‌های جمعیتی در سن کار را به کشورشان بیاورند؛ در کشوری مانند فرانسه 5 درصد تولید ناخالص داخلی به فرزندآوری اختصاص یافته است! ژاپن کشوری است که وزارت فرزندآوری دارد؛ چین و هند با جمعیت بالای یک میلیارد نفر به قدرت‌های اصلی و ابرقدرت‌های آینده اقتصادی و علمی تبدیل شده‌اند. سیاست کلی جهان به سمت افزایش جمعیت رفته اما در ایران، مدیریت‌ها، فشل و اجرای سیاست‌ها به دست کسانی افتاده که در حالت خوشبینانه همت و اراده‌ای برای اجرای سیاست‌های کلی مدنظر رهبر انقلاب ندارند یا آنکه همچنان به سیاست فرزند کمتر، زندگی بهتر اعتقاد دارند؛ متاسفانه شنیده شده که در برخی از مراکز تصمیم‌گیری برای جمعیت، نیروهایی نفوذ کرده‌اند که خواهان کاهش جمعیت در ایران هستند و یکی از آنها نیز که استاد دانشگاهی در استرالیا بود، دستگیر شد.

حکیم دکتر روازاده تاکید کرد: در برخی از اظهارنظری مقامات به‌ویژه مقامات سازمان محیط زیست، وزارت کشاورزی و دستگاه‌های دولتی از کاهش منابع آب  و غذایی در سال‌های آینده سخن می‌گویند؛ افرادی نیز آن را بهانه کرده و اعلام می‌کنند که ایران با جمعیت بالا، توان مدیریت منابع خود را نخواهد داشت و به کشور صرفا واردکننده تبدیل می‌شود! بنده به عنوان کسی که سال‌ها در حوزه کشاورزی و دامداری فعالیت دارم، اعلام می‌کنم که ایران منابع لازم را برای جمعیت چندصد میلیونی دارد؛ کسانی که غیر از این فکر می‌کنند یا خائن هستند یا جاهل؛ به برکت بارش‌های فراوان در دو سال اخیر که همچنان به فضل الهی ادامه خواهد داشت، با اصلاح روش‌های کاشت در کشاورزی، ما به راحتی می‌توانیم تولیدات کشاورزی و به تبع آن دامی را به میزان چند برابر افزایش دهیم؛ نیاکان ما، مهندسان واقعی کشاورزی و بهره وری مناسب از زمین و آب بودند.

دبیرکل حزب جامعه اسلامی حامیان کشاورزی ایران خاطرنشان کرد: جمعیت 80 میلیونی زیبنده سرزمین ایران با این وسعت و منابع سرشار نیست؛ چرا زمانی برای فرزند کمتر آن همه در صدا و سیما، روی محصولات و … تبلیغ می‌شد اما امروز برای افزایش جمعیت چنین تبلیغاتی نیست؟! ما نسبت به اجرای سیاستی مانند غربالگری در زمان حاملگی که منجر به قتل صدها هزار جنین می شود، اعتراض داریم؛ چرا جلوی آن گرفته نمی‌شود؟ بسیج عمومی و فرهنگ‌سازی با قدرت و اراده آهنین برای افزایش جمعیت نیاز است؛ ایرانیان، باید به سنت اصلی خود یعنی خانواده پرجمعیت بازگردند و در غیر اینصورت، هم مردم و هم حکومت متضرر خواهند شد و به کشوری آسیب‌پذیر و ضعیف در آینده تبدیل خواهیم شد.

برگرفته از سایت جامعه اسلامی حامیان کشاورزی ایران


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا