این روغن را مصرف نکنید

عضو شورای ملی زیتون نسبت به عرضه روغن تفاله زیتون قاچاقی در بسته‌بندی‌های شکیل با قیمت‌های 25 تا 40 هزار تومان در بازار خبر داد و گفت: این محصول که به تنهایی قابل مصرف نیست به دلیل ناآگاهی مردم به صورت قاچاق به کشور وارد شده و با قیمت‌های بالا در بازار عرضه می‌شود که دستگاه‌های نظارتی باید بیش از این مراقب باشند.
نادر جلالت در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت: روغن تفاله زیتون یا همان «Pomace» باقیمانده روغن تفاله زیتون است که در کشورهای دیگر با ماده شیمیایی به نام هگزان از تفاله جدا شده و به کشورهای دیگر که آگاهی در این زمینه ندارند صادر می‌شود. اما علی‌رغم غیرقابل مصرف بودن این نوع روغن به کشور قاچاق می‌شود و جالب‌تر اینکه با بسته‌بندی‌های شکیل، قیمت‌های بالا و به نام پومیس «Pomace» به بازار عرضه می‌شود که قطعاً برای سلامت مردم مضر است.
وی افزود: در دنیا از این روغن با ترکیبی از «Pomace» و «extra version» که بهترین نوع روغن زیتون است با نازل‌ترین قیمت در اختیار مردم کشورشان قرار می‌دهند که در این صورت زیانی برای مصرف‌کننده ندارد و مردم نیز می‌دانند که چه نوع محصولی را با چه قیمتی مصرف می‌کنند.
عضو شورای ملی زیتون گفت: واردات میوه زیتون به کشور ممنوع است و تعرفه واردات روغن زیتون نیز حدود 27 درصد است، اما همچنان این محصولات به صورت قاچاق به کشور وارد می‌شود و باید گمرکات کشور بیشتر از گذشته نسبت به قاچاق محصولات کشاورزی حساس باشند چرا که 12 سال است که آفت مگس زیتون مهمان باغات کشور است و باغداران و  دولت را با هزینه‌ها و مشقت‌های بسیاری مواجه کرده که این آفت نیز به علت قاچاق میوه زیتون به کشور وارد شد.
جلالت اظهار داشت: درحال حاضر به دلیل شرایط جوی و اقداماتی که باغداران و وزارت جهاد کشاورزی به صورت جسته و گریخته انجام داده‌اند وضعیت باغات زیتون از نظر آفت مگس زیتون به ویژه در استان‌های قزوین، زنجان و گیلان بهتر است، اما باغداران باید هر لحظه برای مبارزه با این آفت آماده باشند.
وی تصریح کرد: بهترین راه‌های مبارزه با این آفت آن است که باغداران در زمستان با جمع کردن آب در پای درختان بتوانند یخ آب را با استفاده دمای پایین هوا ایجاد کنند و پس از شخم زدن زمین زیر یخ‌آب درست شده شفیره‌هایی که خود را برای طغیان در تابستان آینده آماده کرده‌اند از بین ببرند و دومین راه نیز استفاده از فرمول‌های غیرشیمیایی است که باید زمان نحوه استفاده از آن به باغداران آموزش داده شود.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا