با موریانه فساد در وزارت بهداشت مبارزه می‌کنیم

سعید نمکی:

با موریانه فساد در وزارت بهداشت مبارزه می‌کنیم

وزیر بهداشت ضمن مثبت خواندن روند اقدامات انجام شده در جهت ایجاد شفافیت در وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، تاکید کرد: با پدیده‌ای به نام موریانه فساد در ساختار اجرایی کشور و در درون وزارت بهداشت مبارزه می‌کنیم.
به گزارش ایسنا، سعید نمکی در اجلاس معاونین غذا و دارو با ‌اشاره به تغییر رئیس‌سازمان غذا و دارو اظهار داشت: دکتر پیرصالحی از برادران بسیار پاکیزه بودند، اما برایشان مشقی را نوشتم، تعیین تکلیفی کردم و بارها خواستم که آنها را انجام دهند و زمانی را برای انجامش مشخص کردم؛ چرا که ما فرصت نداریم و وقت‌های تلف شده زیادی داریم. باید در دقیقه ۹۰ گل بزنیم. به هر حال این اقدامات اجرا نشد و من هم در کار با مردم اهل مسامحه
نیستم.
نمکی با‌اشاره به جلسه‌ای که چندین ماه قبل با رئیس‌بانک مرکزی، رئیس‌سابق سازمان غذا و دارو و معاون اول رئیس‌جمهور در زمینه تخصیص ارز داشته و عدم همخوانی اعداد سازمان غذا و دارو با اعداد بانک مرکزی، گفت: حال منی که در سازمان برنامه و بودجه، اندیشه‌ام با رقم شکل گرفته و با حدود ۳۰۸ هزار میلیارد از پول کشور سر و کار داشتم، این موضوع برایم جای سؤال بزرگی بود، در اینجا حساسیت‌هایم بیشتر شد و مقدار بیشتری به این حوزه ورود کردم.
وی با‌اشاره به نقص سامانه «تیتک» و بی‌اطلاعی معاون سابق وزارت بهداشت از جزئیات این سامانه، گفت: در ابتدای حضورم در وزارت بهداشت دکتر اصغری را صدا زدم و گفتم شما از سامانه تیتک چه اطلاعاتی داشتید که گفتند من تا روز آخر شناسه‌ای از این سامانه در اختیار نداشتم. بنده گفتم ببندید در این سازمان غذا و دارو را. در جایی که رئیس‌سازمان غذا و دارو به اطلاعات این سازمان دسترسی ندارد، چرا این مجموعه را نگه داشته‌اید.
بنابراین به مسئله ورود کردیم. با ورود دکتر شانه ساز به سازمان جلسه گذاشتیم. پرسیدیم که در حوزه مواد اولیه چقدر موجودی انبار داریم؟، گفتند که نمی‌دانیم. می‌پرسیدم چقدر در انبارهای پخش موجودی داریم؟، باز هم گفتند نمی‌دانیم. پرسیدم فعل و انفعالات ارزی به چه میزان بوده است؟ که باز هم گفتند نمی‌دانیم. کلید این راز سر به مهر در جیب یکی دو نفر بود. من در اینجا احساس کردم که دیگر نمی‌توانم بنشینم و سکوت کنم و باید به مسئله ورود کنم.
وزیر بهداشت گفت: من ضمن قدردانی از بدنه پاکیزه سازمان غذا و دارو به شما اعلام می‌کنم که در این فرایندها تعدادی پرونده در زمینه تخلفات تشکیل شد که به مقامات قضایی ارائه داده‌ایم که دارند رسیدگی می‌کنند. در حال حاضر و در این حوزه کل بدنه نظام پشت سر ما هستند و فکر نکنید که کسی در حوزه مقامات امنیتی و قضایی و در دولت است که بخواهد ما را از این روند رو به جلو منع کند. خوشبختانه همه یکصدا با اذن رهبری و دستور رئیس‌جمهور با پدیده‌ای به نام موریانه فساد در ساختار اجرایی کشور و در درون وزارت بهداشت مبارزه می‌کنیم و این را به فال نیک می‌گیرم و امیدوارم اثرات مثبت آن را ببینیم.
5 پرونده تخلف در وزارت بهداشت تحویل مقامات قضایی شد
نمکی همچنین در حاشیه مراسم روز خبرنگار با حضور در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سؤالی درباره اخبار منتشر شده در زمینه تخلفات و انحرافات ارزی در سامانه «تیتک» سازمان غذا و دارو همچنین واردات داروی تقلبی اوستین در سال ۱۳۹۳ که به نابینایی ۵۲ نفر انجامید، گفت: «تیتک» سامانه‌ای بوده که می‌توانسته به ثبت و ضبط اطلاعات کمک کند اما همانطور که مطرح شده نارسایی‌هایی داشته و اکنون حدود چهار ماه است که ما روی این سامانه کار می‌کنیم تا بتوانیم آن را بازنگری و تعمیر و داشبوردهای مدیریتی قابل پیگیری و پایش را روی آن نصب کنیم. تیم قوی آی تی در این زمینه در حال کار است.
وی ادامه داد: پرونده‌هایی که مربوط به زمان خودم بوده را رسیدگی کرده‌ام و دو سه روز گذشته پنج پرونده را تقدیم مراجع ذی ربط کردیم تا بررسی کنند.
وزیر بهداشت ادامه داد: سامانه «تیتک» زیرساختی است که اگر از آن بهره‌برداری درست و نقایص آن برطرف شود و از بخش خصوصی به نظام حاکمیتی منتقل شود، قابلیت‌هایی دارد که می‌توان از آن استفاده درست کرد.
نمکی در پاسخ به سؤالی درباره واردات داروی تقلبی اوستین در سال ۹۳ گفت: یک کارمند آنجا تخلف کرده بود که او را تحویل مراجع قضایی دادیم. ما پرونده‌ها را بدون سروصدا و تشویش اذهان عمومی پیگیری می‌کنیم. در این زمینه نیز پرونده تحویل مقامات قضایی است. وی در پاسخ به سؤالی درباره رسیدگی به تخلفات ارزی، اظهارداشت: بارها و بارها این کار را انجام داده‌ام البته بنا ندارم که در کشور ایجاد تشویش و بهم‌ریختگی اذهان عمومی‌شود. مستندات زیادی دارم که کتبی، محرمانه و غیرمحرمانه آنها را پیگیری کرده‌ام و بعضا هم به سرانجام رسیده است.

 

منبع: روزنامه کیهان 

کدمطلب: A98052012


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا