بی توجهی به اسناد بالادستی نظام سلامت در حوزه طب سنتی

زهرا شیخی مبارکه، نماینده مردم اصفهان و رئیس کمیته طب سنتی کمیسیون بهداشت مجلس با ارسال نامه ای به رئیس دولت دوازدهم خواستار استفاده از ظرفیت این دانش بومی، برای کاهش آسیب های ناشی از اپیدمی کووید 19 شد.

محورهای مهم نامه به رئیس جمهور به شرح ذیل است:

اکنون که در نبرد بی امان مبارزه با این ویروس منحوس، طاقت همگان به سر آمده و چشم ها گریان و قلوب ملت ایران مالامال از رنج جانکاه می باشد و شرایط بحرانی است و سرداران پیشگام حوزه سلامت و وزیر محترم به ستوه آمده اند آیا در سکّان ستاد ملی مبارزه به کرونا هیچ رنگ و بویی از آرایش جنگی وجود دارد؟

آیا شرایط جنگی ایجاب نمی کند از هر احتمال منطقی و یا کمک صادقانه به درستی استفاده کنیم؟

آیا اکنون که هر روز داروهای گران قیمت آنچنانی و عمدتاً وارداتی یا مشابه سازی شده، یکی یکی از رده خارج شده و هزینه اثربخشی آنها مردود می شود، همچون سایر کشورهای دنیا و بنا بر خِرَد جمعی و عقل نخبگانی و فارغ از تعصب ها و افراط و تفریط به ظرفیت های طب های سنتی، بومی و مکمل توجه کرده ایم؟

آیا ما با پیشینه چند هزار ساله طب ایرانی، حتی در مقام پژوهش و همسنگ داروهای شیمیایی که عملاً مردم خود را در معرض کارآزمایی آنها قرار دادیم، به کاربرد احتمالی و سنجش توانمندی ایده های این دانش پرداختیم؟

جناب آقای رئیس جمهور!
عدم بسترسازی برای اجرای بند دوازدهم سیاست های کلی سلامت کشور یعنی «بازشناسی، تبیین، ترویج، توسعه و نهادینه نمودن طب سنتی ایران» و عدم اجرای سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی کشور مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصداق عدم بهره گیری از ظرفیتهای موجود و بی توجهی و عدم پاسخ صحیح به خواسته و نیاز مردم!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا