تغذیه سالمندان از منظر طب اسلامی ایرانی

به مناسبت ۹ مهر روز جهانی سالمندان

 یک متخصص طب سنتی تغذیه سالمندان در طب اسلامی ایرانی را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم, روشنک مکبری‌نژاد درباره تغذیه سالمندان در طب سنتی ایران اظهار داشت: جمعیت سالمندان در سال ۹۰ به 8/2 درصد جمعیت کشور رسیده است.

به‌گفته وی براساس برآورد جمعیت شناسی در پایان چشم‌انداز ۲۰ساله به 14/7 درصد جمعیت کشور می‌رسد. تغذیه یکی از مهم‌ترین عوامل سلامت در دوره سالمندی است. وضعیت تغذیه‌ای بد سبب افزایش بستری شدن در بیمارستان، عوارض، مرگ و میر و کاهش کیفیت زندگی سالمندان است.

این متخصص طب سنتی افزود: از دیدگاه طب سنتی ایران به‌دلیل مزاج سرد و خشک در دوره سالمندی، تدابیر تغذیه‌ای آنها توصیه به خوراکی‌های گرم و تر و پرهیز از غذاهای تولید کننده بلغم و سودا مانند بادنجان، هندوانه، خیار و … است.

مکبری‌نژاد ادامه داد: در منابع طب سنتی، تغذیه دوران سالمندی از نظر کمیت و کیفیت تغذیه با توجه به مشکلات شایع این دوران مانند یبوست، ضعف عمومی بدن، ضعف گوارش و… طراحی شده است.

وی بیان داشت: به این منظور مصرف غذا به‌دفعات بیش‌تر و یا مقدار کم تر برای تأمین انرژی لازم روزانه است. غذاهایی که از نظر کمیت کم و از نظر کیفیت بالا و با هضم و دفع سریع باشند مانند زرده تخم‌مرغ آب‌پز، آب‌گوشت، گوشت بره، جوجه مرغ و خروس محلی، کبک، نان خوب پخته‌شده با مقدار متوسط نمک ذکر شده است. از مرباها، مربای زنجبیل پرورده به‌دلیل تقویت قوای جنسی، کلیه، مثانه و گوارش مفید است.

این متخصص طب سنتی اضافه کرد: از گروه سبزی و صیفی‌جات، کاهو (به‌دلیل اثرات خواب‌آور) با ادویه‌جات گرم، کرفس، کمی تره، برگ چغندر و سیر توصیه شده است.

مکبری‌نژاد افزود: میوه‌هایی مانند انجیر تازه و خشک و آلو (به‌دلیل ایجاد لینت مزاج)، انگور و از گروه خشکبار مویز با مغز گردو و بادام مفید است، هم‌چنین توصیه به مصرف شیر جوشیده شده با کمی زنجبیل یا عسل شده و برای رفع یبوست غذاهای ملین مانند شوربای مرغ یا چغندر یا کلم، شیره جو با تخم کافشه و همچنین آب کلم توصیه شده است.

وی خاطرنشان کرد: رعایت تدابیر غذایی راهکاری در دسترس، کم‌هزینه, مؤثر و با پذیرش خوب از جانب سالمندان است، به‌طوری که بسیاری از مشکلات سالمندی با رعایت این تدابیر برطرف شده و سالمند بی‌نیاز از مصرف دارو یا سایر روش‌های درمانی می‌شود، لذا آموزش این توصیه‌ها به سالمندان گامی برای بهبود کیفیت زندگی آنها است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا