تغییر ساعت و اثرات مخرب آن بر سلامتی

در سال ۱۳۷۰ بر اساس محاسباتی هیأت وزیران مصوبه‌ای را به تصویب رساند که طی آن ساعت رسمی کشور همه ساله در اول فروردین ماه یک ساعت جلو کشیده شود و در سی و یکم شهریور ماه به حالت اول بازگردد. اما دولت وقت در اسفند ماه سال ۱۳۸۴ (پس از ۱۵ سال) این مصوبه را ابطال نمود. سخنگوی وقت دولت، در زمان اعلام این تصمیم دولت اعلام نمود که بررسی کارشناسانه‌ای مبنی بر این که تغییر ساعت در کشور منجر به صرفه‌جویی در مصرف انرژی در کشور شده باشد، وجود ندارد. وی دلیل لغو مصوبه قبلی هیات دولت را «سردرگمی بخش‌های زیادی از جامعه در اثر تغییر ساعت رسمی کشور» و «عدم وجود بررسی‌های دقیق و کارشناسانه برای تایید صرفه جویی در مصرف برق با روش تغییر ساعت» اعلام نمود.
پس از آن در سال‌های ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ نمایندگان مجلس شورای اسلامی، طرح‌هایی را در دستور کار خود قرار دادند تا دولت را مکلف به تغییر ساعت رسمی کشور در شش‌ ماهه نخست سال نمایند.
در نهایت در روز ۳۱ مرداد ۱۳۸۶ قانونی مشتمل بر یک مادهٔ واحده مبنی بر تغییر ساعت رسمی کشور به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. بنابر این قانون ساعت رسمی کشور هر سال در ساعت ۲۴ روز اول فروردین یک ساعت به جلو کشیده می‌شود و در ساعت ۲۴ روز سی‌ام شهریور ماه به حالت قبلی برگردانده می‌شود.
نظر به اثرات منفی تغییر ساعت بر سلامتی مردم این نکته از همان سنوات اجرای طرح مذکور، توسط حکیم دکتر روازاده بارها گوشزد گردید و در سایت مطالبی در این خصوص درج گردید که متن و لینک مربوطه در ادامه این مطلب درج شده است.
بعد از چندین سال از تذکرات حکیم دکتر روازاده، در چند روز اخیر نیز خبری مبنی بر اینکه دانشمندان دریافتند؛ “تغییر ساعت خطر بروز سکته را افزایش می دهد” در رسانه ها منتشر گردید که در خبر ساعت 22 روز 15 اسفند ماه 1394 از شبکه سوم صدا و سیما پخش گردید.
 موسسه پژوهشی درمانی احیای طب جامع ایرانیان امیدوار است که مسئولین محترم نسبت به اصلاح این قانون اقدام نمایند.
در ذیل مطالب اشاره شده در فوق به صورت مستند ارائه شده است:

 

1- کلیپ سخنرانی حکیم دکتر روازاده در خصوص مضرات تغییر ساعت:

 

 

 

2- مقاله درج شده در سایت قدیم احیای سلامت تحت عنوان “تغییر ساعت و اثرات آن بر سلامتی مردم و اقتصاد کشور”:

لینک مطلب مندرج در سایت قدیم:   “اینجا کلیک نمایید”

متن کامل مقاله:

بدون تردید نظام خلقت الهی بر نظمی مستحکم و پایدار استوار است و حتی سقوط برگ درختی از شاخه اش بی حکمت نیست و بر مبنای حساب و کتاب است (1) حرکات اجرام آسمانی و ایجاد شب و روز و فصول بر مبنای اندازه های بسیار دقیقی است که موجب ایجاد حیات در کره زمین و بوجود آمدن جانداران و از جمله انسان شد، تمامی حرکات در نظام خلقت و در کره زمین به گونه ای تنظیم شده است که آدمی بتواند به بهترین صورت ممکن زندگی کند و کوچکترین اختلال یا عدم تعادل می تواند صدمات جبران ناپذیری بر جای بگذارد. تعمق در این آیه که “والله یقدر اللیل و النهار” نکات بسیار عمیقی به همراه دارد، تقدیر به مفهوم اندازه گیری و قرار دادن بر مقدار مشخص است (2) و در جایی دیگر می فرماید (3) ” و کل شئ خلقناه بقدر” و ما هر چیز را به اندازه مشخصی خلق کرده ایم.
از جمله بارزترین تقدیرات و حکمت های الهی خلقت شب و روز است که توالی آن و هر ثانیه از ساعات آن رابطه بسیار محکمی با کارکرد اعضای بدن و خصوصیات روحی روانی آدمی دارد. با نگاه به آخرین تحقیقات علمی مفهوم اندازه گیری و طراحی الهی را بسیار بهتر درک می کنیم، مفهومی به نام ساعت بیولوژیک که اخیراً بشر به آن پی برده است.
بهتر است به خلاصه مطالب مجله News Week که مختصری از تحقیقات رابرت رفینی را در مجله (Ciradian Reythem) از دانشگاه زوریخ بیان می کند، دقت کنیم.
اغلب ما به ساعت بیولوژیکی بدنمان دقت نمی کنیم، ساعت شبانه روزی مغز آدمی درست مانند ساعتی که هر روز نیاز به کوک کردن دارد در طول شبانه روز نیاز به تنظیم دارد. تمامی عملکرد های بدن ما مطابق این ساعت در طول روز در نوسان است.
ژن های دماسنج، دمای بدن، ترشحات هورمونی و بیشتر فعالیت را در بافت های سلولی کنترل می کنند و همه  این ها توسط یک ساعت زمان سنج اصلی کنترل می شود که در یک چرخه وسیع تر عمل می کند (4).
این ساعت درونی دقیقا با وقایع بیرونی یعنی طلوع و غروب آفتاب و تغییرات شب و روز هماهنگ و بر مبنای آن عمل می کند.
در تنظیم ساعت بیولوژیک بدن سه عضو با یکدیگر هماهنگی می کنند:
1)    گیرنده های نور در چشم ها
2)     بخشی از هپیتو تالاموس  به نام SNC
3)    غده صنوبری
با شروع تابش نور طبیعی (نور خورشید) چرخه های درونی نیز فعال می شود. ترشح ملاتونین که وابسته به دو عامل نور و حرارت است، موجب بیداری می شود و کاهش تدریجی آن با غروب خورشید و بروز تاریکی موجب خواب آلودگی می گردد. تمامی خصوصیات فیزیولوژیکی بدن ما مانند ضربان قلب، تنفس، امواج مغزی و کارکرد ارگان های دیگر با این ساعت الهی تنظیم می شوند.
درجه حرارت بدن، فشار خون، تقسیم سلولی و خواب و بیداری و فعالیت های ما همگی از یک الگوی تکراری روزانه تبعیت می کنند. که مهمترین عامل تنظیم و اصلاح آن نور خورشید یا سیکل طبیعی شب و روز است.
ترشح های هورمونی مخصوصاً آدرنالین و هورمون های جنسی و سرعت سوخت و ساز بدن براساس این حلقه ها (5) یا ساعت های بیولوژیک عمل می کند.
سوال این است اگر با عقب و جلو بردن ساعات طبیعی در این سیکل طبیعی دخالت نماییم چه اتفاقی خواهد افتاد؟
جواب را از مدیر تحقیقات مرکز قلب و عروق ایران و مسئول پروژه تفکر نوین و پزشکی ملکولی می شنویم که: پر اهمیت ترین بخش موضوع اندکس های استرس اجتماعی و روانی و پاسخ های بیولوژیک بدن است.
در اثر تغییر ساعات بیولوژیک، مرگ ناگهانی، افزایش بیماری های عصبی زندگی شهری و تغییرات استرس زای عادات اجتماعی به وقوع می پیوندد (6)
دستکاری در ساعت الهی تنظیم شده در خارج از بدن ما موجب اختلال و به هم ریختگی کارکرد ارگان های بدن به خصوص مغز و اعصاب و سیستم هورمونی است. ساعت بیولوژیک فقط مربوط به انسان نیست و تمامی موجودات حتی باکتری ها را نیز تنظیم می کند.
در آخرین تحقیقات در دانشگاه ایالتی اورگون تغییرات نامطلوب بر هم زدن سیکل شبانه روزی و بیولوژیک بر تسریع روند پیری و کاهش طول عمر به اثبات رسیده است.
نتیجه بحث آن است که تغییر دادن ساعات طبیعی شبانه روز نه تنها از جهت اقتصادی نتیجه ای بهمراه ندارد بلکه تغییری در نظام بسیار پیچیده و حکیمانه الهی است که عواقب جبران ناپذیری در ارتباط با سلامتی مردم و ضررهای بسیار هنگفت اقتصادی بدنبال دارد، زیانی که قابل جبران نخواهد بود. آنچه تا به حال بیان نمودیم در مورد تغییرات یک ساعت در هر 6 ماه است، فاجعه را می توانید تصور کنید در مواردی که شیفت های چرخش کاری برای کارگران و کارمندان طراحی می شود که هر هفته 8 ساعت چرخش ساعت بیولوژیک آنها اتفاق می افتد و تحمیل این فشار هولناک به جان و جسم کارکنان به عنوان تساوی حقوق بشر مطرح می گردد.

  موسسه پژوهشی درمانی احیاء طب جامع ایرانیان

منابع:

1-    و ما یقسط من ورقه الا یعلمها: سوره انعام آیه 59 هیچ برگی از درختی نمی افتد مگر آنکه او(خدا) می داند
2-    یقدّرُ: بان یجعلها علی مقدار معلوم قاموس القرآن قرشی_ سوره مزمل آیه 20
3-    سوره قمر آیه 49
4-    شفا بخش _ بنیامین ساعت بیولوژیکی بدن ما به نقل از مجله News Week
5-    اویسی _ حمیدرضا : ساعت های بیولوژیک، از منبع پورتال مردمان
6-    دکتر آقانوری _ رضا تغییر ساعت باعث افزایش مرگ های ناگهانی می شود

3- مطلب درج شده در سایت قدیم احیای سلامت تحت عنوان “آیا می دانید که تغییرات ساعت رسمی برای سلامتی مضر است!”:

لینک مطلب مندرج در سایت قدیم:   “اینجا کلیک نمایید”

متن کامل مطلب:

تغییرات ساعت رسمی به صورت جلو کشیدن آن (برای استفاده بهینه از ساعت روز)، زمینه را برای افزایش مختصر حملات قلبی در روز بعد از آن، مهیا می کند؛ احتمالاً دلیل این افزایش، استرس های ناشی از کمبود خواب است.

The American journal of cardiology,online December 10،2012

 

منبع: مجله نگاه نوین 

 

 

4- خبر منتشر شده در رسانه ها با عنوان دانشمندان دریافتند؛ “تغییر ساعت خطر بروز سکته را افزایش می دهد”:

محققان فنلاندی با بررسی داده های مربوط به سکته در طول یک دهه گذشته دریافتند میزان بروز سکته در طول دو روز بعد از تغییر ساعت که ممکن است عقب یا جلو کشیده شده باشد، روند نسبتا افزایشی داشته است. البته محققان این میزان افزایش را تنها ۸ درصد اعلام کرده اند.

دکتر «جوری روسکانن»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «همواره رابطه آشکاری بین اختلال در ریتم شبانه روزی بدن و ریسک بروز سکته وجود داشته است. ریتم شبانه روزی به تغییر فرایندهای بیولوژیکی بدن در طول ۲۴ ساعت اشاره دارد که عمدتا در واکنش به نور و تاریکی است.»

دکتر اندرو لیم، متخصص اعصاب در مرکز علوم سلامت سانی بروک کانادا هم معتقد است که تغییر ساعت سالانه در اکثر کشورها می تواند بر افزایش ریسک بروز سکته تاثیر داشته باشد.

به گفته وی، با ایجاد اختلال در خواب، ممکن است تغییراتی هم در فرآیندهای بیولوژیکی حفاظتی بدن اتفاق بیفتد.

در این مطالعه، تیم روسکانن به بررسی اعداد و ارقام مربوط به بروز سکته بین سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۳ در کشور فنلاند پرداختند. سپس آنها تنها ۳۰۰ فرد بستری شده در بیمارستان به خاطر حمله قلبی در طول هفته بعد از تغییر ساعت را بررسی نموده و آنها را با ۱۲۰۰۰ فردی که دو هفته قبل یا بعد از تغییر ساعت سکته کرده بودند، مقایسه کردند.

در مجموع محققان دریافتند که بروز سکته در طول دو روز اول بعد از تغییر ساعت ۸ درصد بالاتر بود.

به نظر می رسد افراد بالای ۶۵ سال و افراد مبتلا به سرطان بیشتر در معرض این خطر قرار دارند.

تغییر ساعت تابستانی یا صرفه‌جویی در زمان نور روز (DST) در بیشتر کشورها با نام ساعت تابستانی نامیده می‌شود. این تغییر معمولاً در ابتدای بهار هر سال انجام و در پاییز نیز به حالت عادی بازگردانده می‌شود.

 

گزارشی خبری از معایب تغییر ساعت:

 

5– کلیپ گزارش پخش شده از خبر ساعت 22 روز 15 اسفند ماه 1394 شبکه سوم صدا و سیما مبنی بر اینکه “تغییر ساعت خطر بروز سکته را افزایش می دهد” 

طب سنتی 

نوشته های مشابه

‫۶ دیدگاه ها

  1. سلام.

    بسه دیگه دکتر. یه کم به دشمنان استراحت بده. بیچاره شون کردی!!!!!

    شوخی کردم. خدا خیرتان دهد. این را هم بگویم که در انگلستان ساعت را پس و پیش نمیکنند. این را از آنجا میگویم که رادیو عربی ایران، ساعتها را به زمان تهران و گرینویچ اعلام میکند. در نیمه نخست سال ساعت تهران و گرینویچ 4.5 ساعت اختلاف دارد و در نیمه دوم سال 3.5 ساعت.

  2. مهمترین نکته برخی دولتها این است که اسلام رو فقط در نمازوروزه خلاصه کردن نعوذبالله انگارخداهیچ برنامه ای برای ما نداشت وغرب ملعون لعنته الله علیه شده تصمیم گیر زندگی ما.

  3. با سلام و خسته نباشید خدمت اساتید محترم بالاخص استاد گرانقدر حکیم روازاده، من بعد از اشنایی اولیه با مفاهیم اولیه طب سنتی اسلامی و بکاربردن انها بسیا ر به این علم علاقمند شدم و روشم برای یادگیری رو طبق راهنمایی استاد روازاده بر تحقیق و جهد گذاشتم. از اینرو در خصوص تغییر ساعت کشور فکر میکنم که تغییر در ساعات روز برای بهره بردن بیشتر از روز در جهت افرینش ماست همانطور که خداوند زمین را بگونه ای افرید در چرخش که در طول سال ساعت شب و روز متغییر است. برای مثال ماه رمضان از اول تا اخر زمان طلوع و غروب حدود 1 ساعت تغییر میکند. البته نمیتوان ساعت رسمی کشور را هر روز 3 دقیقه جابجا کرد ولی کسانیکه اداب دین را بجا میاورند بطور تدریجی به این تغییر عادت میکنند و مشکلی پیش نمی اید.
    با سپاس و تشکر فراوان از زحمات خالصانه و بیدریقتان
    دعای ما سلامتی همه شما اساتید و همه گیری این علم بینظیر است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا