توصیه بهداشتی: تقویت حافظه

آیا اخیرا فراموش می کنید دسته کلید خود را کجا گذاشته اید؟
داخل اتاق می شوید بدون اینکه بدانید برای چه کاری به آن سمت می روید؟
شماره تلفن منزل خود را فراموش می کنید؟
امروزه نداشتن تغذیه مناسب و سالم و عدم رعایت تدابیر حفظ الصحه، مصرف قرصهای آهن و مصرف آردهای گندم و مواد کارخانه ای به اصطلاح غنی سازی شده همه دست روی دست هم داده اند تا حافظه ها تضعیف و با افزایش سن نیز بیماری آلزایمر بیش از گذشته گریبان گیر سالمندانمان گردد.

بسیار از جوانان محصل یا دانشجو که داشتن حافظه خوب ابزار ارتقاء سطح دانش آنها است از ضعیف بودن حافظه خود می نالند و برای درمان آن دست به دامن طب سنتی می شوند.
برای تقویت حافظه باید تغذیه را سالم کنید، مخصوصاً از روغن ناسالم استفاده نشود و روغن ارده (روغنی که بعد از اینکه کنجد را ارده کردند از آن روغن تهیه می کنند) در غذاهایتان استفاده کنید.
ارده به اشکال مختلف مانند حلوا ارده، ارده شیره و ارده و عسل میل کنید. گردو  بخورید و پنیر بدون گردو نخورید. به هیچ وجه آب یا نوشیدنی که در آن یخ انداخته شده باشد مصرف نکنید. مدتی نیز بلغم زاها را کمتر مصرف کنید یا همراه با مصلحات آن مصرف شوند.
هر روز نیم ساعت کندر بجوید (توجه کنید جویدن کندر در این مورد موثر است نه بلعیدن آن)
دم کرده استوخدوس و افتیمون و همچنین داروی کد 118 نیز کمکتان خواهد کرد.
برای تهیه کد 118 می توانید  50 گرم سیاه دانه را با گوشت کوب بکوبید (نه با آسیاب) و با 300 گرم عسل زنبوری چند گیاهی مخلوط کنید.
ضمناً اگر طبعتان نیز سرد است باید مراقب باشید که سرتان را گرم نگه دارید.
در احادیث نیز در زمینه افزایش حافظه مواردی ذکر شده است از جمله قرائت قرآن کریم.
يكى از امتيازهاى قرآن مجيد آن است كه تلاوت و به خاطرسپردنش سبب تقويت حافظه مى شود.

در حدیثی از امام صادق عليه‏ السلام آمده است:

ثَلاثٌ يُذْهِبْنَ النِّسْيانَ وَ يُحْدِثْنَ الذُّكْرَ: قِراءَةُ الْقُرآنِ، وَ السِّواكُ وَ الصِّيامُ دعائم الاسلام، ج 2، ص 137، ح 481.

سه چيز، فراموشى را از بين مى‏برد و حافظه را زياد مى‏كند: خواندن قرآن، مسواك زدن و روزه گرفتن.

لازم به ذکر است تقویت حافظه بر روی تمرکز تاثیر دارد ولی بیشتر باید با تمرین، تمرکز را تقویت کرد.

تذکر:
–    داروهای شیمیایی كه برای افزایش حافظه مورد استفاده قرار می‌گیرند دارای عوارض بوده و به هیچ وجه مورد تایید نمی باشند.
–    کم خوابی و نداشتن خواب مناسب و کافی، بر روی کاهش و ضعف حافظه تاثیر می گذارد. لذا توصیه ها و تدابیر مربوط به خواب و بیداری را رعایت نمایید.

منبع: هیات تحریریه احیای سلامت

تقویت حافظه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا