“حجامت” بهترین روش پاک‌ سازی بدن در فصل “بهار”

در فصل “بهار” با توجه به اینکه فضولات انباشته‌شده در بدن به غلیان و حرکت در می‌آید، رعایت تدابیری برای پاک‌سازی بدن ضروری است؛ انجام “حجامت” در فصل بهار بهترین روش برای پاک‌سازی بدن در فصل بهار است.
با توجه به قرار گرفتن در روزهای نخستین فصل “بهار” رعایت تدابیر این فصل بر اساس آموزه‌های طب اسلامی ایرانی ضروری است.
اگر بر حسب مزاج، فصل بهار را بررسی کنیم، این فصل در کیفیت‌های چهارگانه که گرمی، سردی، تری و خشکی است، معتدل است؛ به این دلیل که خورشید به‌سمت الرأس (بالای سرمان) نزدیک می‌شود اما کاملاً در بالای سر ما قرار نگرفته تا به‌واسطه آن در هوا گرمی و خشکی پدید آورد.
فصل بهار با همۀ سنین از جمله میانسالان، پیران و افرادی که دارای مزاج سرد و خشک هستند، سازگار‌تر است.
و در افراد دارای مزاج گرم و تر یا بعضی از گرم و خشک‌ها باعث ایجاد دمل، زخم، جوش، خارش، جرب، ورم حلق، درد چشم، خونریزی بینی، سردرد، خونریزی ریه و… می‌شود.
در فصل بهار کلاً سبب هر بیماری که ماده آن در خون وجود دارد و در زمستان ساکن شده باشد، در این فصل به غلیان و جوشش آمده، پخته شده و دفع می‌گردد.
و بروز این بیماریها به این علت نیست که فصل بهار به‌ذات خودش موجب بیماری می‌شود بلکه به‌دلیل پخته شدن فضولات است و دفع فضولات که کار طبیعت بدن است و این عمل که موجب تقویت بدن می‌شود، بروز کرده تا بدن را از فضولات پاکسازی کند.
در افرادی که حفظ سلامت بدنشان برایشان حائز اهمیت است، لازم است که در ابتدای فصل بهار قبل از اینکه اخلاطی که در زمستان ساکن و منجمد شده، به‌واسطه گرمی هوا به‌حرکت در آمده و برانگیخته شود و به‌سمت اعضای ضعیف جاری شده و موجب بروز بیماری شود، در حدی که ضرورت دارد باید به پاکسازی بدن پرداخت؛ در این پاکسازی، فرد باید به‌حسب دلایل غلبۀ هر خلط از حجامت، فصد، اسهال و قی بهره ببرد.
اما در فصل بهار، “حجامت” و فصد بسته به نیاز هر فرد از همه اولی‌تر و مناسب‌تر است چون خارج‌کننده تمام اخلاط همراه با خون است، به همین دلیل آن را “استفراغ کلی” بدن نامیده‌اند

منبع: خبرگزاری تسنیم

کدمطلب:A98012202


"حجامت" بهترین روش پاک‌سازی بدن در فصل "بهار"

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

پیشنهاد هوشمند سایت به شما
بستن
دکمه بازگشت به بالا