حقایقی درباره غذاهای فراوری شده

هر بار که غذاهای قشنگ فرآوری شده را می خورید آیا اصلا به فکر این هستید که چگونه درست شده اند؟ شاید راز ساخت آنها نظرتان را نسبت به خوردن خیلی غذاها تغییر دهد.
آدامس چگونه ساخته می شود؟
مواد اصلی به کار رفته در آدامس: شیره گیاهی یا لاتکس. این ماده در اصل باید از شیره درختان تهیه شود، اما بیشتر آدامس ها تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد شیره طبیعی در خود دارند. باقی آن مواد مصنوعی است با نام هایی مانن بوتادین، استایرن، پلی اتیلن، پلی وینیل استات. برای درست کردن آدامس لاتکس را خرد، خشک، و سپس ذوب می کنند تا شربت شود. سپس فیلتر می شود، و طعم دارش می کنند و نرم کننده ها را اضافه می کنند. ترکیب قبل از اینکه شکل داده شود ساعت ها ورز داده می شود، سپس به قطعات کوچک تقسیم و بسته بندی می شود.
کالباس چونه تولید می شود؟
کالباس ها را می توان گوشت هایی مرموز دانست. فرآیند با قطعات بی استفاده گوشت قرمز یا مرغ شروع می شود. کدام قطعات؟ این همان قسمت مرموز ماجراست. هر چیزی که هست خرد می شود و سپس به شکل خمیر در آورده می شود. سپس ترکیبی از ادویه جات ( که اینها هم مرموز هستند ) اضافه می شود. ترکیب خمیری که درست شده به داخل قالب ها منتقل می شود. سپس آب پز یا دودی می شوند، برش داده می شود و آخر هم بسته بندی.
چیپس چگونه درست می شود؟
تا به حال دقت کردید چیپس ها با سیب زمینی های چیپسی که خودمان درست می کنیم فرق دارند؟ میدانید چرا؟ چون بیشتر این چیپس ها فقط در فرم سیب زمینی ورق شده هستند. در واقع بیشتر چیپس ها به جای ورق از خمیر پرس شده تهیه می شوند. تکه های سیب زمینی، ذرت و آرد برنج، نشاسته گندم و روغن همه با هم ترکیب می شوند تا این خمیر را بسازند. پس از تهیه خمیر برش و شکل داده می شوند تا در روغن پخته شوند. در پایان نیز به این چیپس ها که فقط ۴۲ درصدشان سیب زمینی است اسپری طعم دهنده زده می شود، بسته بندی می شوند و به دست من و شما می رسند.
پنیر ورقه ای چگونه تولید می شود؟
دفعه بعد که پنیر ورقه ای پیچیده در پلاستیک خریدید، چک کنید که روی بسته بندی نوشته شده باشد ” پنیر پاستوریزه ” ( که ۸۰ تا ۸۵ درصد از پنیر طبیعی ساخته شده اند ). پنیر فرآوری شده ترکیبی است از پنیرهای طبیعی مانند چدار یا کالبی، روغن و چربی شیر. پنیر تا درجه ذوب شدن حرارت داده می شود، و سپس با روغن و امولسیون ترکیب می شود، امولسیون افزودنی است که باعث می شود ورق پنیر روی برگرتان ذوب شود. سپس این ترکیب به صورت بلوک بلوکی در می آید و سرد می شود، برشش می دهند، و بسته بندی می کنند.
ژلاتین چگونه ساخته می شود؟
به عنوان ضخیم کننده در غذاهایی مانند ژله یا مارشالو استفاده می شود، ژلاتین یک کلاژن ضروری است، پروتئینی که در بافت همبند پیدا می شود. البته از شاخ و سم درست نشده، هرچند چیزهایی که واقعا از آنها درست می شود هم بهتر از اینها نیستند. استخوان و پوست گاو ها و خوک ها ( مواظب محصولات خارجی باشید ) در آب گرم یا اسید نرم می شوند، سپس خشک، تصفیه و خالص سازی می شوند تا ژلاتین بدست بیاید. برای استفاده به عنوان ضخیم کننده، ژلاتین را به شکل پودر یا گرانول در می آورند.
کیک برنجی چگونه تولید می شود؟
برنج مرطوب شده در قالبی قرار می گیرد که حرارت داده می شود، و سپس در یک وکیوم تحت فشار قرارش می دهند. بعد از ۸ تا ۱۰ ثانیه، برنج مانند پاپ کورن می ترکد. همین که ترکید طعم دهنده ها رویش اسپری می شوند و قبل از بسته بندی اجازه می دهند تا خشک شود.
شیر غلیظ شده یا تبخیر شده چگونه تولید می شود؟
برای بالا بردن عمر مفیدش، شیر را تبخیر می کنند: پاستوریزه می شود، در فشار پایین تر از فشار جو قرار داده می شود، و سپس جوشانده می شود. این فرآیند تبخیر در خلاء شیر را ۳۰ تا ۴۰ درصد جامد می کند، و به همین خاطر خراب شدنش به تاخیر میفتد. سپس آن را همگن می کنند و قبل از کنسرو کردن نمک تثبیت کننده و ویتامین D به آن اضافه می کنند. تفاوت بین شیر تبخیر شده و تغلیظ شده: شیر تغلیظ شده همان شیر تبخیر شده است با مقدار زیادی قند اضافی.

 

منبع : سایت خانواده ایرانی – 16 خرداد ماه 1395

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا