حمام درمانی در روایات ائمه معصومین علیهم السلام

حمام درمانی در روایات ائمه معصومین علیهم السلام

در روایت پیامبر(ص) آمده است:

الدَّاءُ ثَلَاثٌ‌ وَ الدَّوَاءُ ثَلَاثٌ فَالدَّاءُ الْمِرَّةُ وَ الْبَلْغَمُ وَ الدَّمُ فَدَوَاءُ الدَّمِ الْحِجَامَةُ وَ دَوَاءُ الْمِرَّةِ الْمَشِيُّ وَ دَوَاءُ الْبَلْغَمِ الْحَمَّام‌[17]

یعنی بیماری سه چیز است و درمان سه چیز است بیماری مره و بلغم و خون است و درمان خون حجامت و درمان مره ملین و درمان بلغم حمام است.

حمام درمان بلغم است. حمام در لغت به معنای اتاق و خانه‌ی گرم است. کافی است انسان اتاقی را گرم و داغ کند و در آن بنشیند.
امام رضا (ع) در رساله‌ی ذهبیه فرموده است. یک اتاق سرد و خشک و یک اتاق سرد و مرطوب و یک اتاق گرم و مرطوب و یک اتاق گرم و خشک.

حمام باید شدیداً گرم باشد تا بلغم را آب کند. خصوصیت اصلی حمام همین است که باید خیلی گرم باشد تا بدن از آن سود ببرد و سردی‌ها از بدن زائل شود.

نوشته های مشابه

حمامی که مد نظر احادیث بوده هندسه خاصی دارد، حمام از چهار اطاق باید تشکیل شود،حمام بر اساس چهار طبع بدن طراحی شده است, اطاق اول سرد و خشک ،اطاق دوم سرد مرطوب ،اطاق سوم گرم و تر و اطاق چهارم گرم و خشک.که به ترتیب باید وارد هر یک از این اطاق‌ها شد ولی متاسفانه این روزها چنین حمام‌های کمتر یافت می‌شود

حمام برای نرم کردن عصب و درمان بسیار خوبی برای بلغم است (حمام شدیداً گرم)؛ بهترین حالت برای حمام رفتن یک روز درمیان است و یا حداکثر هفته‌ای یک بار, همچنین حمام هر روز رفتن در صورتی است که انسان ناچار باشد، مثلاً برای لاغر شدن مفید است. هر روز حمام رفتن بدن را لاغر می‌کند، یک روز در میان حمام رفتن بدن را چاق می‌کند.

زمان رفتن به حمام:

در روایت آمده است:

مَنْ دَخَلَ الْحَمَّامَ‌ عَلَى‌ الرِّيقِ‌ أَنْقَى الْبَلْغَمَ وَ إِنْ دَخَلْتَهُ بَعْدَ الْأَكْلِ أَنْقَى الْمِرَّةَ وَ إِنْ أَرَدْتَ أَنْ تَزِيدَ فِي لَحْمِكَ فَادْخُلِ الْحَمَّامَ عَلَى شِبَعِكَ وَ إِنْ أَرَدْتَ أَنْ يَنْقُصَ فِي لَحْمِكَ فَادْخُلْهُ عَلَى الرِّيق‌.

کسی که ناشتا حمام برود بلغم را پاک می‌کند و اگر بعد از خوردن حمام رفته شود مره را پاک سازی می‌کند..

رفتن به حمام در حال سیری و پُر بودن شکم به شدت نهی شده است،
باید مقداری غذا داخل شکم باشد. خط قرمز برای حمام رفتن این است که انسان کامل سیر باشه یا گرسنه باشد در این زمان‌ها بدن به شدت آسیب می‌بیند.

این کار خوبی نیست که یکباره از جای سرد به جای گرم وارد شویم یا از جای سرد وارد جای گرم شویم, باید بدن را آماده کنیم برای حمام و به همین علت توصیه شده که انسان قبل از وارد شدن به حمام باید 5 جرعه آب گرم بنوشد و پنج کف آب گرم روی سر بریزد که برای پیشگیری از سردرد هم این کار بسیار خوب است.

مقالات مرتبط با حمام درمانی فراوان ذکر شده است که از باب نمونه چندمورد را ذکر میکنیم
حمام در متون طب دوره ي اسلامي: نظريه و عملحمام هاي سنتي، حافظ سلامت، عامل درمان

مقاله ISI : تحقیقات در مورد اثر حمام پا و ماساژ پا بر بیماران اسکیزوفرنی باقی مانده
حمام ها در شهر اسلامی و نقش آن در سلامت وبیماری
کد COI مقاله: NCLC02_030

 

کدمطلب:99041603


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

پیشنهاد هوشمند سایت به شما
بستن
دکمه بازگشت به بالا